日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB166/JB166JB166 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Harriet Beecher Stowe研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB330 |
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of an American literary work and build their interpretation with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary contexts.
In this seminar, we will read Harriet Beecher Stowe's Uncle Tom's Cabin (1852). This is a must-read classic for understanding antebellum America, but it is also a work that is rarely read in its entirety for its length. Reading this book will help us better understand not only the discourse of slavery at the time but also the genre of sentimental fiction. In this seminar, we will also reexamine the aesthetic, cultural, and historical values of this classic novel by putting it in conversation with the current critical climate, nearly forty years after Jane Tompkins reappraised the novel in Sensational Designs.
In addition to Stowe's text, we will also read the criticism of this work and debate practical issues such as what an academic essay is and how it should be written.
1 | イントロダクション |
2 | Uncle Tom's Cabin読解 (1) |
3 | Uncle Tom's Cabin読解 (2) |
4 | Uncle Tom's Cabin読解 (3) |
5 | Uncle Tom's Cabin読解 (4) |
6 | Uncle Tom's Cabin読解 (5) |
7 | Uncle Tom's Cabin読解 (6) |
8 | Uncle Tom's Cabin読解 (7) |
9 | Uncle Tom's Cabin読解 (8) |
10 | Uncle Tom's Cabin読解 (9) |
11 | 批評読解 (1) |
12 | 批評読解 (2) |
13 | 批評読解 (3) |
14 | レポート構想発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、毎週300wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの提出を義務づけ、毎回添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Harriet Beecher Stowe | Uncle Tom's Cabin | Norton | 2017 | 9780393283785 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。
アメリカ文学の精読を通じて、語学的に正確に読解することはもちろん、作品の背後にある歴史的・文化的コンテクストに留意しながら作品解釈することを目指す。
Students in this course will improve their reading comprehension skills through conducting an intensive reading of an American literary work and build their interpretation with a conscious understanding of the work's background, historical period, and literary contexts.
Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom's Cabin (1852)を読解する。アンテベラム期アメリカを理解するうえで必読の古典であるが、その長大さゆえ味読される機会が少ない作品でもある。本書の読解を通じて奴隷制度をめぐる当時の言説を理解することはもちろん、感傷小説というジャンルへの理解を深め、さらには本作品の審美的価値に関しても吟味検討したい。Jane Tompkinsが古典的研究書Sensational Designsにおいて本作品を再評価してから40年近く経過した現在において、この作品をどのような見地から評価できるだろうか。
さらに、本授業では作品だけではなく代表的な批評の読解も行い、論文とは何か、論文とはどうあるべきかなどのプラクティカルな問題についても討議する。
In this seminar, we will read Harriet Beecher Stowe's Uncle Tom's Cabin (1852). This is a must-read classic for understanding antebellum America, but it is also a work that is rarely read in its entirety for its length. Reading this book will help us better understand not only the discourse of slavery at the time but also the genre of sentimental fiction. In this seminar, we will also reexamine the aesthetic, cultural, and historical values of this classic novel by putting it in conversation with the current critical climate, nearly forty years after Jane Tompkins reappraised the novel in Sensational Designs.
In addition to Stowe's text, we will also read the criticism of this work and debate practical issues such as what an academic essay is and how it should be written.
1 | イントロダクション |
2 | Uncle Tom's Cabin読解 (1) |
3 | Uncle Tom's Cabin読解 (2) |
4 | Uncle Tom's Cabin読解 (3) |
5 | Uncle Tom's Cabin読解 (4) |
6 | Uncle Tom's Cabin読解 (5) |
7 | Uncle Tom's Cabin読解 (6) |
8 | Uncle Tom's Cabin読解 (7) |
9 | Uncle Tom's Cabin読解 (8) |
10 | Uncle Tom's Cabin読解 (9) |
11 | 批評読解 (1) |
12 | 批評読解 (2) |
13 | 批評読解 (3) |
14 | レポート構想発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
英語による学位論文執筆に備えるため、学期を通じて英作文のトレーニングを行う。具体的には、毎週300wordsほどの英語によるレスポンス・ペーパーの提出を義務づけ、毎回添削の上で返却する。また、学期末レポートも英語で書くことを必須とする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表、ディスカッションへの貢献度(30%) 毎週のレスポンスペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Harriet Beecher Stowe | Uncle Tom's Cabin | Norton | 2017 | 9780393283785 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で指示する。 |
電子辞書を除く電子機器の使用を控えること(PC、タブレット、スマートフォンなど)。