日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB167/JB167JB167 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マーク・トウェイン 探偵小説研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Mark Twain seems to have made light of, ridiculed, or even hated detectives; however, this apparent detective-harassing attitude did not deter him from writing his own “detective stories.” Why? The main objective of this seminar is to pursue the reason by reading and analyzing his published and posthumously excavated detective stories, to locate their relative position among Twain's oeuvres, and finally to meditate on what novel writing meant to this author.
The format of each class will consist of a verbal report concerning the preassigned part of the work from a designated student, followed by the whole class reexamining his/her report. The reporter is required to prepare a relatively detailed summary of the assigned part, point out issues that others are likely to encounter, and lead the other participants into discussing problems related to the above-mentioned objective of this seminar.
1 | オリエンテーション:取り上げる作品・批評の紹介と具体的な授業の進行手順の説明など |
2 | 探偵小説についての概論 |
3 | 作品読解1:“The Stolen White Elephant” |
4 | 作品読解2:The Adventures of Tom Sawyer第1回 |
5 | 作品読解3:The Adventures of Tom Sawyer第2回 |
6 | 作品読解4:The Adventures of Tom Sawyer第3回 |
7 | 作品読解5:“Tom Sawyer, Detective” |
8 | 作品読解6:A Double-Barrelled Detective Story第1回 |
9 | 作品読解7:A Double-Barrelled Detective Story第2回 |
10 | 作品読解8:A Double-Barrelled Detective Story第3回 |
11 | 作品読解9:“Simon Wheeler, Detective”第1回 |
12 | 作品読解10:“Simon Wheeler, Detective”第2回 |
13 | 作品読解11:“Simon Wheeler, Detective”第3回 |
14 | 授業全体を振り返り、当初の問題点について総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マーク・トウェインのAdventures of Huckleberry Finnは、トウェイン研究とはそもそもこの小説をどう論ずるかにかかっているといっても過言ではない、その程度の代表作だという理由で、ぜひ事前に、あるいは授業と並走しながらでも良い、読んでおいてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業担当時におけるプレゼンテーション(40%) 担当時以外の授業ディスカッションへの貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用するテクストは入手はきわめて困難だと想定されるので、参加者各自、図書館を利用したり、古書店をあたってみたり、なんとか入手してもらいたい。インターネット上で電子テクストを取得することも可能。取り上げる作品は、すべて参考文献にあげた書籍に所収されているので参照してください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Robert L. Ramsay | A Mark Twain Lexicon | Russell & Russell | 1963 | |
2 | Mark Twain | Tom Sawyer Abroad / Tom Sawyer, Detective | U of California P | 2011 | 9780520271517 |
3 | Mark Twain, ed. Shelley Fisher Fishkin | The Stolen White Elephant and Other Detective Stories | Oxford UP | 1996 | 0195101537 |
4 | Mark Twain | Mark Twain's Satires & Burlesques | U of California P | 1988 | 0520010817 |
5 | Mark Twain | The Adventures of Tom Sawyer | U of California P | 2021 | 9780520343634 |
マーク・トウェインは探偵を小馬鹿にすることを好んだが、にもかかわらず「探偵小説」というジャンルには惹かれていたようだ。その理由は何だろうか?未完のまま放置されたものも含めて広く検討し、そしてトウェイン文学全体についてはるかに思いを寄せてみたい。
Mark Twain seems to have made light of, ridiculed, or even hated detectives; however, this apparent detective-harassing attitude did not deter him from writing his own “detective stories.” Why? The main objective of this seminar is to pursue the reason by reading and analyzing his published and posthumously excavated detective stories, to locate their relative position among Twain's oeuvres, and finally to meditate on what novel writing meant to this author.
授業方法は、毎回、あらかじめ指定された作品に関する担当者による報告に引き続き、参加者全員で作品を再吟味します。担当者は割り振られた作品の比較的詳細な要約を作成し、小説読解上の種々の問題点を指摘した上、上記授業の目的に関する議論へと参加者を誘導できるような準備をおこなっておくことが求められます。
The format of each class will consist of a verbal report concerning the preassigned part of the work from a designated student, followed by the whole class reexamining his/her report. The reporter is required to prepare a relatively detailed summary of the assigned part, point out issues that others are likely to encounter, and lead the other participants into discussing problems related to the above-mentioned objective of this seminar.
1 | オリエンテーション:取り上げる作品・批評の紹介と具体的な授業の進行手順の説明など |
2 | 探偵小説についての概論 |
3 | 作品読解1:“The Stolen White Elephant” |
4 | 作品読解2:The Adventures of Tom Sawyer第1回 |
5 | 作品読解3:The Adventures of Tom Sawyer第2回 |
6 | 作品読解4:The Adventures of Tom Sawyer第3回 |
7 | 作品読解5:“Tom Sawyer, Detective” |
8 | 作品読解6:A Double-Barrelled Detective Story第1回 |
9 | 作品読解7:A Double-Barrelled Detective Story第2回 |
10 | 作品読解8:A Double-Barrelled Detective Story第3回 |
11 | 作品読解9:“Simon Wheeler, Detective”第1回 |
12 | 作品読解10:“Simon Wheeler, Detective”第2回 |
13 | 作品読解11:“Simon Wheeler, Detective”第3回 |
14 | 授業全体を振り返り、当初の問題点について総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
マーク・トウェインのAdventures of Huckleberry Finnは、トウェイン研究とはそもそもこの小説をどう論ずるかにかかっているといっても過言ではない、その程度の代表作だという理由で、ぜひ事前に、あるいは授業と並走しながらでも良い、読んでおいてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業担当時におけるプレゼンテーション(40%) 担当時以外の授業ディスカッションへの貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
使用するテクストは入手はきわめて困難だと想定されるので、参加者各自、図書館を利用したり、古書店をあたってみたり、なんとか入手してもらいたい。インターネット上で電子テクストを取得することも可能。取り上げる作品は、すべて参考文献にあげた書籍に所収されているので参照してください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Robert L. Ramsay | A Mark Twain Lexicon | Russell & Russell | 1963 | |
2 | Mark Twain | Tom Sawyer Abroad / Tom Sawyer, Detective | U of California P | 2011 | 9780520271517 |
3 | Mark Twain, ed. Shelley Fisher Fishkin | The Stolen White Elephant and Other Detective Stories | Oxford UP | 1996 | 0195101537 |
4 | Mark Twain | Mark Twain's Satires & Burlesques | U of California P | 1988 | 0520010817 |
5 | Mark Twain | The Adventures of Tom Sawyer | U of California P | 2021 | 9780520343634 |