日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Arts
Course Code JB169
Theme・Subtitle 黒人文学・資本主義・解放
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL6313
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 後期課程用科目コード:PB333

【Course Objectives】

This seminar reads three important African American novels published in a long period of time over the Civil War era, the Jim Crow era, and the post-Civil Rights era. In so doing, we will critically examine the notions of "racial capitalism" and the "long emancipation."

【Course Contents】

The economic institution of racial slavery in the South is believed to have ended in 1865. However, without waiting for the recent assertion of the Black Lives Matter movement, such inquiries as "Was slavery really the Southern 'peculiar institution'?" and "Did the abolition of slavery really liberate black slaves from their enslavement?" have already constituted questions in various narratives and representations of African American literature having been published in the past 160 years. On the other hand, in the fields of economics, sociology, and history, there have been ongoing attempts to substantiate the related facts regarding unfinished liberation with concepts including "racial capitalism" and "long emancipation."
  This class aims to revisit what has already become the common literary theme in the body of literature and to decipher the experiences that cannot be easily conceptualized or eliminated by a simple desire for justice. The three texts--Our Nig (1859), Black No More (1930), Kindred (1979)--are selected from a long chronological span. We will attempt to examine each work's unique socio-historical sensibility and the nebulous nature of the issues they imply. Through the course, students are required to write a high-quality research paper on the assigned texts and submit them to an appropriate journal.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業内容、テクストの説明
2 Our Nig (1)
3 Our Nig (2)
4 Our Nig (3)
5 Black No More (1)
6 Black No More (2)
7 Black No More (3)
8 Kindred (1)
9 Kindred (2)
10 Kindred (3)
11 Kindred (4)
12 Kindred (5)
13 Kindred (6)
14 Kindred (7)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 初回授業にて配布する詳細な学習計画に基づき、必ず予習をして授業に臨むこと。初回には、発表ならびにディスカッション・リーディングの担当も決定するが、担当者は、スケジュールにしたがい入念な準備を行うこと。ディスカッション・リーディングとは、発表とは別個の役割である。テクストを精読し、発表者への質問・発表者との討議を行ないつつ、発表内容と自身の準備に基づく質問をクラスに提示し(アジェンダ・セッティング)、ディスカッションを先導する司会者をディスカッション・リーダーと呼ぶが、各自2度の発表の他、この役割を1度ずつ務めてもらう。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
発表における準備状況(35%)
ディスカッションリーディングにおけるパフォーマンス(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Wilson, Harriet E. Our Nig Penguin Classics 2009 9780143105763
2 Schuyler, Goerge S. Black No More Penguin Classics 2021 0241505720
3 Butler, Octavia E. Kindred Headline Book 2018 1472258223

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
適宜クラスで指示。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】