日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB169/JB169JB169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Henry James中期小説の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月5/Mon.5 Mon.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB333 |
This course will closely examine Henry James's texts from the middle phase (1880s-90s). A pioneer of psychological realism and a consummator of the American novel, James is a classic writer of undiminished interest. By examining his social fictions, this course intends to excavate various critical possibilities they cloak.
Novels of Henry James (1843-1916) have been interpreted along axes centered on issues such as aesthetics, morality, authorial subjectivity, and social consciousness as well as self-consciousness emerging in the context of primarily international situations. However, in recent years, his works have been actively reappraised from more politically controversial perspectives that inform such themes as racial consciousness, gender norms, virtual sexual desire, class resentment, poverty, violence, and nationalism. In this respect, his work is still a goldmine, stimulating us to explore the potential realities of human beings in the 21st century. This class aims to read his short stories and a novella from the middle phase, which have traditionally been regarded as unsuccessful products of a lost cause, so to speak. We will investigate how the author depicts the human psyche and social manners, which are thought to be factors stimulating socio-political interests. By utilizing knowledge and insights acquired through the course, students are supposed to write a high-quality research paper on the assigned texts and submit that to an appropriate journal.
1 | 授業内容、テクストの説明 |
2 | “In the Cage” (1) |
3 | “In the Cage” (2) |
4 | “In the Cage”(3) |
5 | “In the Cage” (4) |
6 | “The Figure in the Carpet” (1) |
7 | “The Figure in the Carpet" (2) |
8 | “Glasses” (1) |
9 | “Glasses" (2) |
10 | “The Next Time” |
11 | “The Way It Came” |
12 | “The Jolly Corner” (1) |
13 | “The Jolly Corner” (2) |
14 | “Brooksmith” |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習範囲は毎回20-25ページ程度、各自の英語力に合わせた予習時間が毎週3-6時間程度必要になると思われる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表における準備状況(35%) ディスカッション・リーディングのパフォーマンス(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
信頼に足る決定版のテクストが手に入りづらくなっている。よって講読作品はプリントにて初回授業に配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
批評、学術論文は、授業時に適宜提供する。 |
毎週決められた箇所を予習してくる計画性と積極性。英語の解読ならびに解釈に必要な調査を大学図書館のオンラインデータベース(KOD, OED等)にアクセスして行う勤勉さと熱心さ。
発表のためのハンドアウトを作成し、授業で使うLMSにアクセスするためのコンピュータ。大学図書館におけるオンラインデータベース。
心理主義リアリズムの探究者であり、アメリカ小説の完成者として衰えぬ関心を集める古典的作家、Henry Jamesの中期(1880-90年代)の小説を精読し、風俗小説とそこに宿る様々な批評的命題を考察する。
This course will closely examine Henry James's texts from the middle phase (1880s-90s). A pioneer of psychological realism and a consummator of the American novel, James is a classic writer of undiminished interest. By examining his social fictions, this course intends to excavate various critical possibilities they cloak.
Henry James(1843-1916)は、審美性、道徳性、国際移動を背景に生起する人間の社会意識と自意識の問題を中心とした軸で解釈されてきたが、近年では人種意識、性規範意識、階級意識、貧困、暴力、ナショナリズムなど、より政治的に論争的なテーマから盛んに読み直されている。この点からも、彼の作品は、21世紀の現在においてなお一層、再読の価値を有しているといえるだろう。この授業では、従来、迷走気味であるとされてきた中期の短編小説の講読を中心に、そのような政治社会的な観点からの「再読」を刺激している要因と思われる、作家の「人心」と「風俗」の描きかたを検証する。受講者は、本講を通して得た知識を援用し、各自、出版を目指した完成度の高い研究論文を作成することが望まれる。
Novels of Henry James (1843-1916) have been interpreted along axes centered on issues such as aesthetics, morality, authorial subjectivity, and social consciousness as well as self-consciousness emerging in the context of primarily international situations. However, in recent years, his works have been actively reappraised from more politically controversial perspectives that inform such themes as racial consciousness, gender norms, virtual sexual desire, class resentment, poverty, violence, and nationalism. In this respect, his work is still a goldmine, stimulating us to explore the potential realities of human beings in the 21st century. This class aims to read his short stories and a novella from the middle phase, which have traditionally been regarded as unsuccessful products of a lost cause, so to speak. We will investigate how the author depicts the human psyche and social manners, which are thought to be factors stimulating socio-political interests. By utilizing knowledge and insights acquired through the course, students are supposed to write a high-quality research paper on the assigned texts and submit that to an appropriate journal.
1 | 授業内容、テクストの説明 |
2 | “In the Cage” (1) |
3 | “In the Cage” (2) |
4 | “In the Cage”(3) |
5 | “In the Cage” (4) |
6 | “The Figure in the Carpet” (1) |
7 | “The Figure in the Carpet" (2) |
8 | “Glasses” (1) |
9 | “Glasses" (2) |
10 | “The Next Time” |
11 | “The Way It Came” |
12 | “The Jolly Corner” (1) |
13 | “The Jolly Corner” (2) |
14 | “Brooksmith” |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習範囲は毎回20-25ページ程度、各自の英語力に合わせた予習時間が毎週3-6時間程度必要になると思われる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表における準備状況(35%) ディスカッション・リーディングのパフォーマンス(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
信頼に足る決定版のテクストが手に入りづらくなっている。よって講読作品はプリントにて初回授業に配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
批評、学術論文は、授業時に適宜提供する。 |
毎週決められた箇所を予習してくる計画性と積極性。英語の解読ならびに解釈に必要な調査を大学図書館のオンラインデータベース(KOD, OED等)にアクセスして行う勤勉さと熱心さ。
発表のためのハンドアウトを作成し、授業で使うLMSにアクセスするためのコンピュータ。大学図書館におけるオンラインデータベース。