日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JB169
Theme・Subtitle Henry James中期小説の研究
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL6313
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 後期課程用科目コード:PB333

【Course Objectives】

This course will closely examine Henry James's texts from the middle phase (1880s-90s). A pioneer of psychological realism and a consummator of the American novel, James is a classic writer of undiminished interest. By examining his social fictions, this course intends to excavate various critical possibilities they cloak.

【Course Contents】

Novels of Henry James (1843-1916) have been interpreted along axes centered on issues such as aesthetics, morality, authorial subjectivity, and social consciousness as well as self-consciousness emerging in the context of primarily international situations. However, in recent years, his works have been actively reappraised from more politically controversial perspectives that inform such themes as racial consciousness, gender norms, virtual sexual desire, class resentment, poverty, violence, and nationalism. In this respect, his work is still a goldmine, stimulating us to explore the potential realities of human beings in the 21st century. This class aims to read his short stories and a novella from the middle phase, which have traditionally been regarded as unsuccessful products of a lost cause, so to speak. We will investigate how the author depicts the human psyche and social manners, which are thought to be factors stimulating socio-political interests. By utilizing knowledge and insights acquired through the course, students are supposed to write a high-quality research paper on the assigned texts and submit that to an appropriate journal.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業内容、テクストの説明
2 “In the Cage” (1)
3 “In the Cage” (2)
4 “In the Cage”(3)
5 “In the Cage” (4)
6 “The Figure in the Carpet” (1)
7 “The Figure in the Carpet" (2)
8 “Glasses” (1)
9 “Glasses" (2)
10 “The Next Time”
11 “The Way It Came”
12 “The Jolly Corner” (1)
13 “The Jolly Corner” (2)
14 “Brooksmith”

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習範囲は毎回20-25ページ程度、各自の英語力に合わせた予習時間が毎週3-6時間程度必要になると思われる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 発表における準備状況(35%)
ディスカッション・リーディングのパフォーマンス(30%)
最終レポート(Final Report)(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
信頼に足る決定版のテクストが手に入りづらくなっている。よって講読作品はプリントにて初回授業に配布する。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
批評、学術論文は、授業時に適宜提供する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

毎週決められた箇所を予習してくる計画性と積極性。英語の解読ならびに解釈に必要な調査を大学図書館のオンラインデータベース(KOD, OED等)にアクセスして行う勤勉さと熱心さ。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

発表のためのハンドアウトを作成し、授業で使うLMSにアクセスするためのコンピュータ。大学図書館におけるオンラインデータベース。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】