日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB171/JB171JB171 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
Science Fictionの起源(1) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB335 |
By reading American literary works, we will not only experience the aesthetic feeling they provide but also explore the historical and cultural aspects of race, gender, and sexuality. In doing so, we will cultivate self-expression skills in both Japanese and English.
Science fiction, which rapidly developed in the United States during the Cold War era of the 20th century, actually traces its origins back to the 19th century. H. Bruce Franklin, in his anthology titled Future Perfect: American Science Fiction of the Nineteenth Century, highlighted the presence of science fiction elements even in the short stories of Nathaniel Hawthorne and Herman Melville. In this course, we will conduct a close reading of A Voyage to the Moon (1827) by George Tucker—often referred to as the first American science fiction novel—and the classic science fiction works of Edgar Allan Poe, exploring how these texts envisioned both the potential and anxieties associated with advancements in technology and capitalism.
Please note that the English presentation by the designated presenter will be followed by a Q&A session in English during the first half and in Japanese during the second half of the class. Therefore, students are expected to actively contribute to class discussions.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 1-4) |
3 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 5-8) |
4 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 9-13) |
5 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 14-17) |
6 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(1) |
7 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(2) |
8 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(3) |
9 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(4) |
10 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(5) |
11 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(6) |
12 | 今学期の総括 |
13 | レポート中間報告会(1) |
14 | レポート中間報告会(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
とりわけ授業前半の英語によるディスカッションに積極的な貢献ができるよう,毎週,事前にテクストを精読するとともに,自分の問題意識を整理し,それをメモにまとめたうえで授業にのぞむこと。各回の予習には4時間以上を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の担当発表とディスカッションへの参加(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | George Tucker | A Voyage to the Moon | Zinc Read | 2023 | |
2 | Edgar Allan Poe | The Science Fiction of Edgar Allan Poe | Penguin Classics | 1976 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業時に指示する。 |
アメリカの文学を精読することで,その審美的な手触りを確かめるとともに,人種・ジェンダー・セクシュアリティの歴史的・文化的諸相を探り,日英両言語による自己表現能力を養う。
By reading American literary works, we will not only experience the aesthetic feeling they provide but also explore the historical and cultural aspects of race, gender, and sexuality. In doing so, we will cultivate self-expression skills in both Japanese and English.
20世紀の冷戦期以降急速に発展したアメリカのScience Fictionは、しかし、19世紀にその起源を持っている。H. Bruce Franklinは、Future Perfect: American Science Fiction of the Nineteenth Centuryと題するアンソロジーを編み、HawthorneやMelvilleの短編作品のうちにもSF的な要素が宿っていることを指摘した。このコースでは、アメリカ最初のSF小説とも称されるGeorge TuckerのA Voyage to the Moon (1827)と、Edgar Allan Poeの古典的なSF作品を精読し、それらのテクストが、テクノロジーや資本主義の進歩にいかなる可能性と不安を見出していたのか考える。
なお,授業は,あらかじめ指名された担当者による英語の発表を出発点に,前半は英語,後半は日本語によるディスカッション形式で行うので,受講者の積極的な発言が期待される。
Science fiction, which rapidly developed in the United States during the Cold War era of the 20th century, actually traces its origins back to the 19th century. H. Bruce Franklin, in his anthology titled Future Perfect: American Science Fiction of the Nineteenth Century, highlighted the presence of science fiction elements even in the short stories of Nathaniel Hawthorne and Herman Melville. In this course, we will conduct a close reading of A Voyage to the Moon (1827) by George Tucker—often referred to as the first American science fiction novel—and the classic science fiction works of Edgar Allan Poe, exploring how these texts envisioned both the potential and anxieties associated with advancements in technology and capitalism.
Please note that the English presentation by the designated presenter will be followed by a Q&A session in English during the first half and in Japanese during the second half of the class. Therefore, students are expected to actively contribute to class discussions.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 1-4) |
3 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 5-8) |
4 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 9-13) |
5 | George Tucker, A Voyage to the Moonを読む(chapters 14-17) |
6 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(1) |
7 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(2) |
8 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(3) |
9 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(4) |
10 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(5) |
11 | The Science Fiction of Edgar Allan Poeを読む(6) |
12 | 今学期の総括 |
13 | レポート中間報告会(1) |
14 | レポート中間報告会(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
とりわけ授業前半の英語によるディスカッションに積極的な貢献ができるよう,毎週,事前にテクストを精読するとともに,自分の問題意識を整理し,それをメモにまとめたうえで授業にのぞむこと。各回の予習には4時間以上を要する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の担当発表とディスカッションへの参加(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | George Tucker | A Voyage to the Moon | Zinc Read | 2023 | |
2 | Edgar Allan Poe | The Science Fiction of Edgar Allan Poe | Penguin Classics | 1976 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業時に指示する。 |