日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JB172/JB172JB172 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ポリアモリーと人種 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EAL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PB336 |
By reading American literary works, we will not only experience the aesthetic feeling they provide but also explore the historical and cultural aspects of race, gender, and sexuality. In doing so, we will cultivate self-expression skills in both Japanese and English.
In this course, we will read Luster (2020) by African American author Raven Leilani and Neotenica (2020) by Korean American author Joon Oluchi Lee. The former is an unconventional family narrative that won the 2020 Kirkus Prize in the fiction category, while the latter is a disruptive avant-garde novel that received the Lambda Literary Award (for LGBTQ literature) in 2021.
Please note that the English presentation by the designated presenter will be followed by a Q&A session in English during the first half and in Japanese during the second half of the class. Therefore, it is expected that students will proactively speak up in class.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | Raven Leilani, Lusterを読む(1) |
3 | Raven Leilani, Lusterを読む(2) |
4 | Raven Leilani, Lusterを読む(3) |
5 | Raven Leilani, Lusterを読む(4) |
6 | Raven Leilani, Lusterを読む(5) |
7 | Raven Leilani, Lusterを読む(6) |
8 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(1) |
9 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(2) |
10 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(3) |
11 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(4) |
12 | 今学期の総括 |
13 | レポート中間報告会(1) |
14 | レポート中間報告会(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
とりわけ授業前半の英語によるディスカッションに積極的な貢献ができるよう,毎週,事前にテクストを精読するとともに,自分の問題意識を整理し,それをメモにまとめたうえで授業にのぞむこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の担当発表とディスカッションへの参加(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Raven Leilani | Luster | Picador Paper | 2021 | 9781250798671 |
2 | Joon Oluchi Lee | Neotenica | Nightboat Books | 2020 | 9781643620206 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
参考文献は必要に応じて授業時に指示する。 |
アメリカの文学を精読することで,その審美的な手触りを確かめるとともに,人種・ジェンダー・セクシュアリティの歴史的・文化的諸相を探り,日英両言語による自己表現能力を養う。
By reading American literary works, we will not only experience the aesthetic feeling they provide but also explore the historical and cultural aspects of race, gender, and sexuality. In doing so, we will cultivate self-expression skills in both Japanese and English.
文学研究における交差性(intersectionality)の概念に注目が集まる昨今,とりわけ人種とセクシュアリティの問題系は,その抑圧と抵抗の力学において,連動的に理解されねばならない。この授業では,アフリカ系アメリカ人作家Raven LeilaniのLuster (2020)と, 韓国系アメリカ人作家Joon Oluchi LeeのNeotenica (2020)を読む。前者は,2020年のKirkus Prize(小説部門)を受賞した非規範的な家族の物語であり,後者は,2021年,LGBTQ文学に対して授与されるLambda Literary Awardsを受賞した攪乱的前衛小説である。評価が定まっておらず,先行研究もほぼ存在しない現在進行形の作家について,みずからの判断力をもって的確な分析を行う訓練の機会としたい。
なお,授業は,あらかじめ指名された担当者による英語の発表を出発点に,前半は英語,後半は日本語によるディスカッション形式で行うので,受講者の積極的な発言が期待される。
In this course, we will read Luster (2020) by African American author Raven Leilani and Neotenica (2020) by Korean American author Joon Oluchi Lee. The former is an unconventional family narrative that won the 2020 Kirkus Prize in the fiction category, while the latter is a disruptive avant-garde novel that received the Lambda Literary Award (for LGBTQ literature) in 2021.
Please note that the English presentation by the designated presenter will be followed by a Q&A session in English during the first half and in Japanese during the second half of the class. Therefore, it is expected that students will proactively speak up in class.
1 | イントロダクションならびに発表担当者の決定 |
2 | Raven Leilani, Lusterを読む(1) |
3 | Raven Leilani, Lusterを読む(2) |
4 | Raven Leilani, Lusterを読む(3) |
5 | Raven Leilani, Lusterを読む(4) |
6 | Raven Leilani, Lusterを読む(5) |
7 | Raven Leilani, Lusterを読む(6) |
8 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(1) |
9 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(2) |
10 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(3) |
11 | Joon Oluchi Lee, Neotenicaを読む(4) |
12 | 今学期の総括 |
13 | レポート中間報告会(1) |
14 | レポート中間報告会(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
とりわけ授業前半の英語によるディスカッションに積極的な貢献ができるよう,毎週,事前にテクストを精読するとともに,自分の問題意識を整理し,それをメモにまとめたうえで授業にのぞむこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の担当発表とディスカッションへの参加(60%) 最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Raven Leilani | Luster | Picador Paper | 2021 | 9781250798671 |
2 | Joon Oluchi Lee | Neotenica | Nightboat Books | 2020 | 9781643620206 |
その他 (Others) | |||||
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参考文献は必要に応じて授業時に指示する。 |