日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JB177
Theme・Subtitle English Spelling
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EAL6413
Language Others
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

The general objective of this course is to read and understand Simon Horobin's Does Spelling Matter? and to understand the development of English spelling. There are many mysteries around the spelling of Present-Day English, and to be able to explain some of the mysteries using technical terms in English and General Linguistics and Historical Comparative Linguistics is the concrete aim of this course.

【Course Contents】

In this course we read Simon Horobin's Does English Matter? as a textbook. We deal with the writing systems of the European languages, the spelling in Old Englsh, and in Middle English. During the first five weeks Koike will give a presentation of the contents of the textbook, and after that students will present, followed by in-class discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 英語のスペリングの諸問題 (Chapter 1)
3 ヨーロッパ諸言語における様々な書記体系 1(Chapter 2)
4 ヨーロッパ諸言語における様々な書記体系 2(Chapter 2)
5 古英語におけるスペリング 1 (Chapter 3)
6 古英語におけるスペリング 2 (Chapter 3)
7 古英語におけるスペリング 3 (Chapter 3)
8 古英語におけるスペリング 4 (Chapter 3)
9 中英語期のスペリング 1(Chapter 4)
10 中英語期のスペリング 2(Chapter 4)
11 中英語期のスペリング 3(Chapter 4)
12 中英語期のスペリング 4(Chapter 4)
13 中英語期のスペリング 5(Chapter 4)
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

初回の授業で、より詳細な授業計画を配布しますので、毎回の授業前に授業計画に記載されたテキストの範囲を熟読しておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 個人発表(individual presentations)(40%)
最終レポート(Final Report)(40%)
授業参加度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Simon Horobin Does Spelling Matter? Oxford University Press 2013 9780198722984

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 サイモン・ホロビン 『スペリングの英語史』 早川書房 2017 9784152097040
その他 (Others)
Oxford English Dictionary (online)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

英語のテキストを理解する力し、テキスト内の様々な専門用語を参考文献を参照して調べる力が求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

Oxford English Dictionary (online)を使うことが多いので、パソコンを持参してください。

【その他 / Others】

英語のスペリングは一貫性がなくとても覚えづらいと言われますが、英語の歴史を紐解き、個々の単語のスペリングを説明できるようになると、分かりづらいスペリングに愛着が湧きます!楽しく、真剣に学びましょう。

【注意事項 / Notice】