日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JC144/JC144JC144 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本史学研究と日本史教育 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
HIS5510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to acquire methods to make use of what students have learnt in graduate school when they become teachers or other professions in the future. Specifically, the course aims to develop an understanding of the differences between what students learn (or teachers talk about) through textbooks and various teaching materials and Japanese history as an academic discipline, and to acquire basic methodologies on how to optimise the latter for the former.
Based on an understanding of the differences between what students learn (or teachers talk about) through textbooks and various teaching materials and what is being researched in the academic world of Japanese history, we will consider the possibility of renewing the content aspect of history education.
1 | ガイダンス・学習指導要領について |
2 | 探究学習について・日本史教科書の構成に関する検討 |
3 | 日本史学研究と日本史教科書①:先史 |
4 | 日本史学研究と日本史教科書②:古墳時代・飛鳥時代 |
5 | 日本史学研究と日本史教科書③:奈良・平安時代 |
6 | 日本史学研究と日本史教科書④:鎌倉時代 |
7 | 日本史学研究と日本史教科書⑤:室町・戦国時代 |
8 | 日本史学研究と日本史教科書⑥:安土桃山時代・江戸時代(前期) |
9 | 日本史学研究と日本史教科書⑦:江戸時代(後期)・幕末維新期 |
10 | 日本史学研究と日本史教科書⑧:明治・大正期 |
11 | 日本史学研究と日本史教科書⑨:昭和戦前期 |
12 | 日本史学研究と日本史教科書⑩:昭和戦後〜平成期 |
13 | 各自の研究テーマと探究学習① |
14 | 各自の研究テーマと探究学習②・総括・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1)各社の日本史探究教科書を比較検討すること。
(2)自らの研究テーマに基づいた探究型授業を考案すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各自の報告内容・開発した教材の内容(60%) 他の学生の発表に対する討論における発言の回数・内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各社の日本史探究の教科書・資料集 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 高等学校学習指導要領〈平成30年告示〉 | 東山書房 | 2018 | 9784827815672 |
2 | 文部科学省 | 高等学校学習指導要領解説 地理歴史編 | 東洋館出版社 | 2019 | 9784491036410 |
3 | 岩城卓二ほか編 | 論点・日本史学 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623093496 |
その他 (Others) | |||||
高等学校学習指導要領および同解説は文部科学省のホームページからもダウンロードできる。 |
教員志望者に限らず、この授業のテーマに興味ある方の受講をお待ちしております。
日本史学の研究方法を習得し、主に高等学校での日本史教育とのかかわりを論じることを目的とする。将来教職等に就いたときに、大学院で学んだ内容を活かすための方法を身につけることも目指している。
The aim of this course is to acquire methods to make use of what students have learnt in graduate school when they become teachers or other professions in the future. Specifically, the course aims to develop an understanding of the differences between what students learn (or teachers talk about) through textbooks and various teaching materials and Japanese history as an academic discipline, and to acquire basic methodologies on how to optimise the latter for the former.
教科書や各種の教材を通じて生徒が学ぶ(あるいは教師が語る)内容について、学術としての日本史学の世界で研究されている内容を調査し、両者の差異を理解した上で、歴史教育の内容面での刷新の可能性を考える。
Based on an understanding of the differences between what students learn (or teachers talk about) through textbooks and various teaching materials and what is being researched in the academic world of Japanese history, we will consider the possibility of renewing the content aspect of history education.
1 | ガイダンス・学習指導要領について |
2 | 探究学習について・日本史教科書の構成に関する検討 |
3 | 日本史学研究と日本史教科書①:先史 |
4 | 日本史学研究と日本史教科書②:古墳時代・飛鳥時代 |
5 | 日本史学研究と日本史教科書③:奈良・平安時代 |
6 | 日本史学研究と日本史教科書④:鎌倉時代 |
7 | 日本史学研究と日本史教科書⑤:室町・戦国時代 |
8 | 日本史学研究と日本史教科書⑥:安土桃山時代・江戸時代(前期) |
9 | 日本史学研究と日本史教科書⑦:江戸時代(後期)・幕末維新期 |
10 | 日本史学研究と日本史教科書⑧:明治・大正期 |
11 | 日本史学研究と日本史教科書⑨:昭和戦前期 |
12 | 日本史学研究と日本史教科書⑩:昭和戦後〜平成期 |
13 | 各自の研究テーマと探究学習① |
14 | 各自の研究テーマと探究学習②・総括・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
(1)各社の日本史探究教科書を比較検討すること。
(2)自らの研究テーマに基づいた探究型授業を考案すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
各自の報告内容・開発した教材の内容(60%) 他の学生の発表に対する討論における発言の回数・内容(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各社の日本史探究の教科書・資料集 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 文部科学省 | 高等学校学習指導要領〈平成30年告示〉 | 東山書房 | 2018 | 9784827815672 |
2 | 文部科学省 | 高等学校学習指導要領解説 地理歴史編 | 東洋館出版社 | 2019 | 9784491036410 |
3 | 岩城卓二ほか編 | 論点・日本史学 | ミネルヴァ書房 | 2022 | 9784623093496 |
その他 (Others) | |||||
高等学校学習指導要領および同解説は文部科学省のホームページからもダウンロードできる。 |
教員志望者に限らず、この授業のテーマに興味ある方の受講をお待ちしております。