日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD151/JD151JD151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
合同ゼミナール |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS6610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PD301 |
From human geography, cultural anthropology, and related disciplines, students will learn methodologies for conducting regional research, and will specifically examine how to put those into practice.
In the class, students will deliver presentations in line with their interests and current research themes. Multiple related faculty members and all graduate students in the course will attend to comment and engage in discussions. Presenters will be expected to demonstrate persuasiveness in the presentation of materials, assembly of main points, positioning of research, etc., so that presentations will conform to oral presentations in academic meetings or study groups.
The order of students' presentations will be determined with consideration of the introduction of faculty graduation theses by new graduate students, the schedules of students planning to write master's theses this academic year, field work schedules, the schedules of the research meets of academic societies, etc. Students are expected to attend the first session, as the presentation schedule for the semester (and partially for the year) will be decided.
1 | オリエンテーション |
2 | 大学院生による発表と議論 1 初回は新入大学院生による |
3 | 大学院生による発表と議論 2 |
4 | 大学院生による発表と議論 3 |
5 | 大学院生による発表と議論 4 |
6 | 大学院生による発表と議論 5 |
7 | 大学院生による発表と議論 6 |
8 | 大学院生による発表と議論 7 |
9 | 大学院生による発表と議論 8 |
10 | 大学院生による発表と議論 9 |
11 | 大学院生による発表と議論 10 |
12 | 大学院生による発表と議論 11 |
13 | 大学院生による発表と議論 12 |
14 | 大学院生による発表と議論 13 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に担当教員と発表内容について打ち合わせをしておくことが望まれる
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の議論、発表方法・内容(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
地域研究をおこなう際の方法論を、人文地理学・文化人類学および関連する学問分野から学び、それを実際にどのように生かすかを具体的に検討する。
From human geography, cultural anthropology, and related disciplines, students will learn methodologies for conducting regional research, and will specifically examine how to put those into practice.
授業では、履修者がそれぞれの関心と現在の研究テーマに即して順次発表をおこなう。複数の関連教員と専攻の大学院生全員が常に出席して、コメントと討議を重ねる。発表は学会や研究会での口頭発表に準ずるものになるよう、発表者は資料の提示や論旨の組み立て、研究の位置づけなどにおいて、それぞれ説得力を発揮することが期待されている。
履修者の発表の順番は、大学院の新入生の学部での卒論紹介、本年度修士論文執筆予定者のスケジュール、フィールドワークの予定、所属学会の研究大会の日程などを勘案して定める。初回の授業時に学期(一部は年間)の発表予定を決めるので、かならず出席すること。
In the class, students will deliver presentations in line with their interests and current research themes. Multiple related faculty members and all graduate students in the course will attend to comment and engage in discussions. Presenters will be expected to demonstrate persuasiveness in the presentation of materials, assembly of main points, positioning of research, etc., so that presentations will conform to oral presentations in academic meetings or study groups.
The order of students' presentations will be determined with consideration of the introduction of faculty graduation theses by new graduate students, the schedules of students planning to write master's theses this academic year, field work schedules, the schedules of the research meets of academic societies, etc. Students are expected to attend the first session, as the presentation schedule for the semester (and partially for the year) will be decided.
1 | オリエンテーション |
2 | 大学院生による発表と議論 1 初回は新入大学院生による |
3 | 大学院生による発表と議論 2 |
4 | 大学院生による発表と議論 3 |
5 | 大学院生による発表と議論 4 |
6 | 大学院生による発表と議論 5 |
7 | 大学院生による発表と議論 6 |
8 | 大学院生による発表と議論 7 |
9 | 大学院生による発表と議論 8 |
10 | 大学院生による発表と議論 9 |
11 | 大学院生による発表と議論 10 |
12 | 大学院生による発表と議論 11 |
13 | 大学院生による発表と議論 12 |
14 | 大学院生による発表と議論 13 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に担当教員と発表内容について打ち合わせをしておくことが望まれる
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業中の議論、発表方法・内容(100%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None