日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD174/JD174JD174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
民族文化論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS5610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
In this class, we will study the history, theories of anthropology, and anthropological point of view. Students will learn how to relate their concern or research topic to anthropological theories.
Anthropologists immerse themselves in the local societies, disassembling their own thinking frameworks, and constructing a new way of reality based on ethnographic descriptions. In this class, we will learn the viewpoint of deconstructing our analytical frameworks, by referring to student's experience of fieldwork and anthropological readings on methodology.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生の研究進捗紹介 |
3 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(1) |
4 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(2) |
5 | 学生による研究発表(1) |
6 | 学生による研究発表(2) |
7 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(3) |
8 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(4) |
9 | 学生による研究発表(3) |
10 | 学生による研究発表(4) |
11 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(5) |
12 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(6) |
13 | 学生による研究発表(5) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指定するテキストを精読してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(50%) 発表準備・内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
本講義の目標は、文化人類学の観点から、他者の社会を描く技法を学び、自身の研究の問いを深化させることである。初回は対面実施とし、以後は履修者との相談により決定する。
In this class, we will study the history, theories of anthropology, and anthropological point of view. Students will learn how to relate their concern or research topic to anthropological theories.
フィールドワークで得たデータや情報は、研究者自身の分析枠組みや視点により再構築される。研究者は時として、自身の分析観点が対象社会の「問題」構築に関与し、新たな「現実」を生み出すことを経験する。本講義では、学生自身の研究やフィールドワークの経験も参照しながら、それをデータや論文にしてゆく過程について学ぶ。必要に応じ、文化人類学の方法論に関する文献も参照する。輪読文献や講義内容は、受講生の興味関心に応じて、授業内で相談しながら決定する。
Anthropologists immerse themselves in the local societies, disassembling their own thinking frameworks, and constructing a new way of reality based on ethnographic descriptions. In this class, we will learn the viewpoint of deconstructing our analytical frameworks, by referring to student's experience of fieldwork and anthropological readings on methodology.
1 | オリエンテーション |
2 | 学生の研究進捗紹介 |
3 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(1) |
4 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(2) |
5 | 学生による研究発表(1) |
6 | 学生による研究発表(2) |
7 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(3) |
8 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(4) |
9 | 学生による研究発表(3) |
10 | 学生による研究発表(4) |
11 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(5) |
12 | フィールドワークのデータと記述に関する議論(6) |
13 | 学生による研究発表(5) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で指定するテキストを精読してくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加(50%) 発表準備・内容(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None