日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD176/JD176JD176 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文化環境論 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS5610 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn and put into practice methodologies for research from cultural-ecological and ecological-anthropological points of view.
Students will engage in careful reading of research papers from Japan and from abroad on the methodologies of cultural ecology and ecological anthropology in order to discover and resolve issues in the field, and will learn about methods for analyzing and setting issues.
Participants will examine academic journal articles and basic technical documents, will divide these up and carry out presentations every session, and will design their own research from the fundamentals of their research fields.
1 | 研究課題の発展と研究整理1/文献紹介と説明 |
2 | 研究課題の発展と研究整理2/各自の発表と議論 |
3 | 研究課題の発展と研究整理3/同上 |
4 | 関連分野の分析方法の応用1/文献紹介と説明 |
5 | 関連分野の分析方法の応用2/各自の発表と議論 |
6 | 関連分野の分析方法の応用3/同上 |
7 | 研究史の再構築1/文献紹介と説明 |
8 | 研究史の再構築2/各自の発表と議論 |
9 | 研究史の再構築3/同上 |
10 | 課題論文発表1/文献紹介と説明 |
11 | 課題論文発表2/各自の発表と議論 |
12 | 課題論文発表3/同上 |
13 | まとめと今後の展望1/同上 |
14 | まとめと今後の展望2/同上 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
専門論文を多く読み自らのテーマの研究史を整理する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜指示する |
文化生態学的・生態人類学的観点にたった研究の方法論を理解し、自らのテーマで実践する。
Students will learn and put into practice methodologies for research from cultural-ecological and ecological-anthropological points of view.
現場の問題発見と解決のための文化生態学および生態人類学および関連する学問分野の方法論について国内外の論文を精読し,問題設定,方法,分析手法を学ぶ。
参加者と取り上げる学術誌論文および基本的専門書を検討し,分担を決め,毎回の発表を行い,研究分野の基礎をふまえて、自分自身の研究の構想と実践を行う。
Students will engage in careful reading of research papers from Japan and from abroad on the methodologies of cultural ecology and ecological anthropology in order to discover and resolve issues in the field, and will learn about methods for analyzing and setting issues.
Participants will examine academic journal articles and basic technical documents, will divide these up and carry out presentations every session, and will design their own research from the fundamentals of their research fields.
1 | 研究課題の発展と研究整理1/文献紹介と説明 |
2 | 研究課題の発展と研究整理2/各自の発表と議論 |
3 | 研究課題の発展と研究整理3/同上 |
4 | 関連分野の分析方法の応用1/文献紹介と説明 |
5 | 関連分野の分析方法の応用2/各自の発表と議論 |
6 | 関連分野の分析方法の応用3/同上 |
7 | 研究史の再構築1/文献紹介と説明 |
8 | 研究史の再構築2/各自の発表と議論 |
9 | 研究史の再構築3/同上 |
10 | 課題論文発表1/文献紹介と説明 |
11 | 課題論文発表2/各自の発表と議論 |
12 | 課題論文発表3/同上 |
13 | まとめと今後の展望1/同上 |
14 | まとめと今後の展望2/同上 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
専門論文を多く読み自らのテーマの研究史を整理する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 発表内容(30%) 授業参加態度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし |
その他 (Others) | |||||
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適宜指示する |