日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD183/JD183JD183 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS5600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度まで「超域文化学特殊研究」 |
The first half of this course focuses on the UNESCO World Heritage sites in Southeast Asia, especially those consisting of archaeological sites. The aims and significance of promoting archaeological sites as World Heritage are discussed in detail, taking each particular historical and cultural circumstances into account. In the second half of this course, students are required to get a comprehensive understanding about how the culture of the megacity Edo was evaluated and reinterpreted, during the Meiji and early Showa periods, from various perspectives such as history, folklore, art, and anthropology.
In the first half of the course, firstly, the outline of the system of UNESCO World Heritage is reviewed. Then, six World Heritage sites of Southeast Asia with archaeological sites as main components are focused. The relationship between the archaeological sites and modern society is argued from various perspectives, including an overview of each archaeological site itself, the aim and the process towards the registration by UNESCO, changes caused by registration, and so on. Based on the lectures, discussion among students is held. In the second half of the course, students learn the approach method and analysis method by carefully reading the literature on re-evaluation of the modern Edo culture, including related papers and exhibition catalogs. Then, discussion on related topics that each student investigated from their own problem awareness and interest is held.
1 | ユネスコ世界遺産について |
2 | サンギラン(インドネシア):世界遺産となった初期人類の遺跡 |
3 | バンチェン(タイ):新たな価値が付与される先史時代遺跡 |
4 | ミーソン(ベトナム):ベトナムが活用するチャンパの文化遺産 |
5 | アンコール(カンボジア):東南アジアを代表する巨大建築遺跡群の保全 |
6 | ホイアン(ベトナム):観光開発に揺れる歴史的町並み |
7 | レンゴン(マレーシア):多民族国家における考古遺跡の活用 |
8 | 江戸東京学について |
9 | 廃仏毀釈の文化的影響 |
10 | 文明開化と江戸風俗の変化 |
11 | 東京開市三百年祭と江戸回顧の活動 |
12 | 北会とキリスト教徒原胤昭 |
13 | 人類学者フレデリック・スタールの日本文化発見 |
14 | 受け継がれる祭礼文化 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の前半については、講義内容をふまえ、日本や世界各地に存在する考古遺跡が世界遺産となった事例について、受講生各自が積極的に情報を収集し、理解を深めること。授業の後半については、江戸文化についての基本的理解を得ておくとともに、関連する文献や論文を積極的に収集・分析し、自分なりの知見を整理すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントシート(20%) 出席状況ならびに授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 西山松之助 | 『江戸学事典 縮刷版』 | 弘文堂 | 1994 | 4335250533 |
2 | 小木新造 | 『江戸東京学事典 新装版』 | 三省堂 | 2003 | 4385153884 |
3 | フレデリック・スタール | 『お札行脚 (知の自由人叢書)』 | 国書刊行会 | 2007 | 9784336047168 |
4 | 滝口正哉 | 『江戸の祭礼と寺社文化』 | 同成社 | 2018 | 9784886217882 |
5 | 徳澤啓一・山形眞理子 | 『東南アジアの文化遺産とミュージアム』 | 雄山閣 | 2023 | 9784639028925 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は随時指示する。 |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用する。
授業の前半では、ユネスコ世界遺産に登録された東南アジアの考古遺跡に注目する。各国の歴史的・文化的脈絡と現代社会の価値観を背景に、考古遺跡がどのように位置づけられ、活用されてきたか考察する。授業の後半では、巨大都市江戸の文化が明治~昭和初期においてどのように評価され、捉え直されていったのかについて、歴史・民俗・美術・人類学など多様な切り口から総合的に理解する。
The first half of this course focuses on the UNESCO World Heritage sites in Southeast Asia, especially those consisting of archaeological sites. The aims and significance of promoting archaeological sites as World Heritage are discussed in detail, taking each particular historical and cultural circumstances into account. In the second half of this course, students are required to get a comprehensive understanding about how the culture of the megacity Edo was evaluated and reinterpreted, during the Meiji and early Showa periods, from various perspectives such as history, folklore, art, and anthropology.
授業の前半では、まず世界遺産の仕組みについて概説し、続いて各論として東南アジアの世界遺産6件を取り上げる。いずれも考古遺跡が世界遺産の重要な構成要素となっている事例である。遺跡自体の概説、世界遺産登録への経緯、登録後の変化など、多様な視点から現代社会と遺跡の関わりを考察する。講義をふまえてディスカッションを行う。授業の後半では、近代の江戸文化再評価に関する文献や関連する論文・展示図録などを精読しながら、アプローチ方法や分析手法を学ぶとともに、各受講者が自分なりの問題関心から調べた関連トピックについて議論する。
In the first half of the course, firstly, the outline of the system of UNESCO World Heritage is reviewed. Then, six World Heritage sites of Southeast Asia with archaeological sites as main components are focused. The relationship between the archaeological sites and modern society is argued from various perspectives, including an overview of each archaeological site itself, the aim and the process towards the registration by UNESCO, changes caused by registration, and so on. Based on the lectures, discussion among students is held. In the second half of the course, students learn the approach method and analysis method by carefully reading the literature on re-evaluation of the modern Edo culture, including related papers and exhibition catalogs. Then, discussion on related topics that each student investigated from their own problem awareness and interest is held.
1 | ユネスコ世界遺産について |
2 | サンギラン(インドネシア):世界遺産となった初期人類の遺跡 |
3 | バンチェン(タイ):新たな価値が付与される先史時代遺跡 |
4 | ミーソン(ベトナム):ベトナムが活用するチャンパの文化遺産 |
5 | アンコール(カンボジア):東南アジアを代表する巨大建築遺跡群の保全 |
6 | ホイアン(ベトナム):観光開発に揺れる歴史的町並み |
7 | レンゴン(マレーシア):多民族国家における考古遺跡の活用 |
8 | 江戸東京学について |
9 | 廃仏毀釈の文化的影響 |
10 | 文明開化と江戸風俗の変化 |
11 | 東京開市三百年祭と江戸回顧の活動 |
12 | 北会とキリスト教徒原胤昭 |
13 | 人類学者フレデリック・スタールの日本文化発見 |
14 | 受け継がれる祭礼文化 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の前半については、講義内容をふまえ、日本や世界各地に存在する考古遺跡が世界遺産となった事例について、受講生各自が積極的に情報を収集し、理解を深めること。授業の後半については、江戸文化についての基本的理解を得ておくとともに、関連する文献や論文を積極的に収集・分析し、自分なりの知見を整理すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントシート(20%) 出席状況ならびに授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 西山松之助 | 『江戸学事典 縮刷版』 | 弘文堂 | 1994 | 4335250533 |
2 | 小木新造 | 『江戸東京学事典 新装版』 | 三省堂 | 2003 | 4385153884 |
3 | フレデリック・スタール | 『お札行脚 (知の自由人叢書)』 | 国書刊行会 | 2007 | 9784336047168 |
4 | 滝口正哉 | 『江戸の祭礼と寺社文化』 | 同成社 | 2018 | 9784886217882 |
5 | 徳澤啓一・山形眞理子 | 『東南アジアの文化遺産とミュージアム』 | 雄山閣 | 2023 | 9784639028925 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は随時指示する。 |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用する。