日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JD183
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number ICS5600
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2022年度まで「超域文化学特殊研究」

【Course Objectives】

The first half of this course focuses on the UNESCO World Heritage sites in Southeast Asia, especially those consisting of archaeological sites. The aims and significance of promoting archaeological sites as World Heritage are discussed in detail, taking each particular historical and cultural circumstances into account. In the second half of this course, students are required to get a comprehensive understanding about how the culture of the megacity Edo was evaluated and reinterpreted, during the Meiji and early Showa periods, from various perspectives such as history, folklore, art, and anthropology.

【Course Contents】

In the first half of the course, firstly, the outline of the system of UNESCO World Heritage is reviewed. Then, six World Heritage sites of Southeast Asia with archaeological sites as main components are focused. The relationship between the archaeological sites and modern society is argued from various perspectives, including an overview of each archaeological site itself, the aim and the process towards the registration by UNESCO, changes caused by registration, and so on. Based on the lectures, discussion among students is held. In the second half of the course, students learn the approach method and analysis method by carefully reading the literature on re-evaluation of the modern Edo culture, including related papers and exhibition catalogs. Then, discussion on related topics that each student investigated from their own problem awareness and interest is held.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ユネスコ世界遺産について
2 サンギラン(インドネシア):世界遺産となった初期人類の遺跡
3 バンチェン(タイ):新たな価値が付与される先史時代遺跡
4 ミーソン(ベトナム):ベトナムが活用するチャンパの文化遺産
5 アンコール(カンボジア):東南アジアを代表する巨大建築遺跡群の保全
6 ホイアン(ベトナム):観光開発に揺れる歴史的町並み
7 レンゴン(マレーシア):多民族国家における考古遺跡の活用
8 江戸東京学について
9 廃仏毀釈の文化的影響
10 文明開化と江戸風俗の変化
11 東京開市三百年祭と江戸回顧の活動
12 北会とキリスト教徒原胤昭
13 人類学者フレデリック・スタールの日本文化発見
14 受け継がれる祭礼文化

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業の前半については、講義内容をふまえ、日本や世界各地に存在する考古遺跡が世界遺産となった事例について、受講生各自が積極的に情報を収集し、理解を深めること。授業の後半については、江戸文化についての基本的理解を得ておくとともに、関連する文献や論文を積極的に収集・分析し、自分なりの知見を整理すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 コメントシート(20%)
出席状況ならびに授業態度(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 西山松之助 『江戸学事典 縮刷版』 弘文堂 1994 4335250533
2 小木新造 『江戸東京学事典 新装版』 三省堂 2003 4385153884
3 フレデリック・スタール 『お札行脚 (知の自由人叢書)』 国書刊行会 2007 9784336047168
4 滝口正哉 『江戸の祭礼と寺社文化』 同成社 2018 9784886217882
5 徳澤啓一・山形眞理子 『東南アジアの文化遺産とミュージアム』 雄山閣 2023 9784639028925
その他 (Others)
その他の参考文献は随時指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配布などに「Canvas LMS」を使用する。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】