日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JD183/JD183JD183 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ICS5600 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2022年度まで「超域文化学特殊研究」 史学専攻用科目コード:JC167 |
The first half of this course focuses on the UNESCO World Heritage sites in Southeast Asia, especially those consisting of archaeological sites. The aims and significance of promoting archaeological sites as World Heritage are discussed in detail,taking each particular historical and cultural circumstances into account. The second half of this course focuses on sea mammal hunting in the northern part of Japanese archipelago. We will understand how sea mammal hunting, which has become unfamiliar to modern Japanese, has been involved in people’s lives since prehistoric times.
In the first half of the course, firstly, the outline of the system of UNESCO World Heritage is reviewed. Then, six World Heritage sites of Southeast Asia with archaeological sites as main components are focused. The relationship between the archaeological sites and modern society is argued from various perspectives, including an overview of each archaeological site itself, the aim and the process towards the registration by UNESCO, changes caused by registration, and so on. Based on the lectures, discussion among students is held. In the second half of the class, the archaeological framework of northern Japan, which is different from that of Honshu, will be first explained. Then, tracing back from modern to Jomon period, we will trace how the techniques and purposes of sea mammal hunting changed over time.
1 | ユネスコ世界遺産について |
2 | サンギラン(インドネシア):世界遺産となった初期人類の遺跡 |
3 | バンチェン(タイ):新たな価値が付与される先史時代遺跡 |
4 | ミーソン(ベトナム):ベトナムが活用するチャンパの文化遺産 |
5 | ホイアン(ベトナム):観光開発に揺れる歴史的町並み |
6 | レンゴンとニア(マレーシア):多民族国家における考古遺跡の活用 |
7 | アンコール(カンボジア):東南アジアを代表する巨大建築遺跡群の保全 |
8 | 北方狩猟民の考古学 |
9 | 現代の海獣狩猟 |
10 | アイヌ文化の海獣狩猟 |
11 | 擦文文化の海獣狩猟 |
12 | オホーツク文化の海獣狩猟 |
13 | 続縄文文化の海獣狩猟 |
14 | 縄文文化の海獣狩猟 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。授業の前半については、講義内容をふまえ、日本や世界各地に存在する考古遺跡が世界遺産となった事例について受講生各自が積極的に情報を収集し、理解を深めること。授業の後半については、北方考古学及び海獣狩猟文化についての関連文献を積極的に収集・分析し、理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントシート(20%) 出席状況ならびに授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 徳澤啓一・山形眞理子 | 『東南アジアの文化遺産とミュージアム』 | 雄山閣 | 2023 | 9784639028925 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は随時指示する。 |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用する。
授業の前半では、ユネスコ世界遺産に登録された東南アジアの考古遺跡に注目する。各国の歴史的・文化的脈絡と現代社会の価値観を背景に、考古遺跡がどのように位置づけられ、活用されてきたか考察する。授業の後半では、日本列島北部において展開した海獣(海にすむ哺乳類)狩猟に焦点を当てる。海獣狩猟は現代日本社会ではなじみが薄い存在になっているが、先史時代以降どのように人々の生活に関わってきたのかを理解する。
The first half of this course focuses on the UNESCO World Heritage sites in Southeast Asia, especially those consisting of archaeological sites. The aims and significance of promoting archaeological sites as World Heritage are discussed in detail,taking each particular historical and cultural circumstances into account. The second half of this course focuses on sea mammal hunting in the northern part of Japanese archipelago. We will understand how sea mammal hunting, which has become unfamiliar to modern Japanese, has been involved in people’s lives since prehistoric times.
授業の前半では、まず世界遺産の仕組みについて概説し、続いて各論として東南アジアの世界遺産6件を取り上げる。いずれも考古遺跡が世界遺産の重要な構成要素となっている事例である。遺跡自体の概説、世界遺産登録への経緯、登録後の変化など、多様な視点から現代社会と遺跡の関わりを考察する。講義をふまえてディスカッションを行う。授業の後半では、まず本州とは異なる北方考古学の枠組みを説明した上で、現代から縄文時代まで時代を遡りながら、海獣狩猟の技術や目的が時代と共にどのように変化したのかをたどる。
In the first half of the course, firstly, the outline of the system of UNESCO World Heritage is reviewed. Then, six World Heritage sites of Southeast Asia with archaeological sites as main components are focused. The relationship between the archaeological sites and modern society is argued from various perspectives, including an overview of each archaeological site itself, the aim and the process towards the registration by UNESCO, changes caused by registration, and so on. Based on the lectures, discussion among students is held. In the second half of the class, the archaeological framework of northern Japan, which is different from that of Honshu, will be first explained. Then, tracing back from modern to Jomon period, we will trace how the techniques and purposes of sea mammal hunting changed over time.
1 | ユネスコ世界遺産について |
2 | サンギラン(インドネシア):世界遺産となった初期人類の遺跡 |
3 | バンチェン(タイ):新たな価値が付与される先史時代遺跡 |
4 | ミーソン(ベトナム):ベトナムが活用するチャンパの文化遺産 |
5 | ホイアン(ベトナム):観光開発に揺れる歴史的町並み |
6 | レンゴンとニア(マレーシア):多民族国家における考古遺跡の活用 |
7 | アンコール(カンボジア):東南アジアを代表する巨大建築遺跡群の保全 |
8 | 北方狩猟民の考古学 |
9 | 現代の海獣狩猟 |
10 | アイヌ文化の海獣狩猟 |
11 | 擦文文化の海獣狩猟 |
12 | オホーツク文化の海獣狩猟 |
13 | 続縄文文化の海獣狩猟 |
14 | 縄文文化の海獣狩猟 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学修に関する指示は「Canvas LMS」上で履修者に対して行う。各回の予習・復習にはそれぞれ2時間程度を要する。授業の前半については、講義内容をふまえ、日本や世界各地に存在する考古遺跡が世界遺産となった事例について受講生各自が積極的に情報を収集し、理解を深めること。授業の後半については、北方考古学及び海獣狩猟文化についての関連文献を積極的に収集・分析し、理解を深めること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
コメントシート(20%) 出席状況ならびに授業態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 徳澤啓一・山形眞理子 | 『東南アジアの文化遺産とミュージアム』 | 雄山閣 | 2023 | 9784639028925 |
その他 (Others) | |||||
その他の参考文献は随時指示する。 |
資料の配布などに「Canvas LMS」を使用する。