日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF203
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
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Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「日本教育史特殊研究」
後期課程用科目コード:PF303

【Course Objectives】

The first objective of this class is to develop a historical perspective on Japanese education. Secondly, it aims to confirm the achievement of research in the discipline, to learn how to set up a research agenda, to acquire basic techniques for writing research papers, and to acquire knowledge about decoding historical documents.

【Course Contents】

In this class, we will examine research on the history of Japan's modern education system, the history of education policy, and various facts surrounding education. In this class, students will learn the research objectives of the history of education research, how to set research questions, and the basic techniques for writing research papers. The purpose of this class is to clarify the students' awareness of issues and methods through reading texts, articles, and related historical materials. In this class, students will be expected to grasp and examine the process of shaping "education" from a wide range of perspectives.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 文献講読と史料読解1
3 文献講読と史料読解2
4 文献講読と史料読解3
5 文献講読と史料読解4
6 文献講読と史料読解5
7 文献講読と史料読解6
8 文献講読と史料読解7
9 文献講読と史料読解8
10 文献講読と史料読解9
11 文献講読と史料読解10
12 文献講読と史料読解11
13 文献講読と史料読解12
14 文献行動および史料読解の総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講読文献をあらかじめ読み込んでおくこと。
関連資史料の検索、調査、確認などを行うこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 課題レポート(40%)
発表および資料の内容(40%)
質疑への参加(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 花井信 『論文の手法 日本教育史研究法序説』 川島書店 2000年 9784761007188
2 古田島洋介 『日本近代史を学ぶための文語文入門 漢文訓読体の地平』 吉川弘文館 2013年 9784642080934
3 佐藤秀夫 『教育の文化史』1(学校の構造) 阿吽社 2004年 9784900590809
4 佐藤秀夫 『教育の文化史』2(学校の文化) 阿吽社 2005年 9784900590816

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】