日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF203/JF203JF203 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「日本教育史特殊研究」 後期課程用科目コード:PF303 |
The first objective of this class is to develop a historical perspective on Japanese education. Secondly, it aims to confirm the achievement of research in the discipline, to learn how to set up a research agenda, to acquire basic techniques for writing research papers, and to acquire knowledge about decoding historical documents.
In this class, we will examine research on the history of Japan's modern education system, the history of education policy, and various facts surrounding education. In this class, students will learn the research objectives of the history of education research, how to set research questions, and the basic techniques for writing research papers. The purpose of this class is to clarify the students' awareness of issues and methods through reading texts, articles, and related historical materials. In this class, students will be expected to grasp and examine the process of shaping "education" from a wide range of perspectives.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読と史料読解1 |
3 | 文献講読と史料読解2 |
4 | 文献講読と史料読解3 |
5 | 文献講読と史料読解4 |
6 | 文献講読と史料読解5 |
7 | 文献講読と史料読解6 |
8 | 文献講読と史料読解7 |
9 | 文献講読と史料読解8 |
10 | 文献講読と史料読解9 |
11 | 文献講読と史料読解10 |
12 | 文献講読と史料読解11 |
13 | 文献講読と史料読解12 |
14 | 文献行動および史料読解の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読文献をあらかじめ読み込んでおくこと。
関連資史料の検索、調査、確認などを行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 発表および資料の内容(40%) 質疑への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 花井信 | 『論文の手法 日本教育史研究法序説』 | 川島書店 | 2000年 | 9784761007188 |
2 | 古田島洋介 | 『日本近代史を学ぶための文語文入門 漢文訓読体の地平』 | 吉川弘文館 | 2013年 | 9784642080934 |
3 | 佐藤秀夫 | 『教育の文化史』1(学校の構造) | 阿吽社 | 2004年 | 9784900590809 |
4 | 佐藤秀夫 | 『教育の文化史』2(学校の文化) | 阿吽社 | 2005年 | 9784900590816 |
日本の教育に関わる歴史的視点を養い、研究到達点の確認、課題設定方法、研究論文作成に関わる基礎的な技術、史料読解に関わる知識などを習得する。
The first objective of this class is to develop a historical perspective on Japanese education. Secondly, it aims to confirm the achievement of research in the discipline, to learn how to set up a research agenda, to acquire basic techniques for writing research papers, and to acquire knowledge about decoding historical documents.
日本近代の教育制度政策史や教育に関わる、あるいは教育を取り巻く諸事実に関する研究を検討し、教育史研究における研究到達点、課題設定方法、研究論文作成に関わる基礎的な技術などを習得する。テキストや論文を読み、関連する史料を収集し、読解するなどの作業を通して、受講者の課題意識、方法意識を明確にする。「教育」が形作られていく過程を、幅広い観点から捉え、検証することを心がけたい。
In this class, we will examine research on the history of Japan's modern education system, the history of education policy, and various facts surrounding education. In this class, students will learn the research objectives of the history of education research, how to set research questions, and the basic techniques for writing research papers. The purpose of this class is to clarify the students' awareness of issues and methods through reading texts, articles, and related historical materials. In this class, students will be expected to grasp and examine the process of shaping "education" from a wide range of perspectives.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読と史料読解1 |
3 | 文献講読と史料読解2 |
4 | 文献講読と史料読解3 |
5 | 文献講読と史料読解4 |
6 | 文献講読と史料読解5 |
7 | 文献講読と史料読解6 |
8 | 文献講読と史料読解7 |
9 | 文献講読と史料読解8 |
10 | 文献講読と史料読解9 |
11 | 文献講読と史料読解10 |
12 | 文献講読と史料読解11 |
13 | 文献講読と史料読解12 |
14 | 文献行動および史料読解の総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読文献をあらかじめ読み込んでおくこと。
関連資史料の検索、調査、確認などを行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 発表および資料の内容(40%) 質疑への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 花井信 | 『論文の手法 日本教育史研究法序説』 | 川島書店 | 2000年 | 9784761007188 |
2 | 古田島洋介 | 『日本近代史を学ぶための文語文入門 漢文訓読体の地平』 | 吉川弘文館 | 2013年 | 9784642080934 |
3 | 佐藤秀夫 | 『教育の文化史』1(学校の構造) | 阿吽社 | 2004年 | 9784900590809 |
4 | 佐藤秀夫 | 『教育の文化史』2(学校の文化) | 阿吽社 | 2005年 | 9784900590816 |