日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF204/JF204JF204 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「日本教育史特殊研究」 |
The first objective of this class is for the students to develop a historical perspective on their own topic and to set their own issues from a historical perspective. Secondly, the course aims to help students confirm their research achievements, learn how to set up a research theme, acquire basic skills for writing a research paper, and acquire knowledge about deciphering historical documents.
Students will examine various issues in the history of Japanese education based on their interests. Students will conduct research on documents and historical materials, as well as make presentations and engage in question-and-answer sessions on their own topics. Through such work, students will confirm the uniqueness of their own awareness of issues and develop and refine their research methods.Students will be expected to substantiate their hypotheses through historical documents.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読と史料読解1 |
3 | 文献講読と史料読解2 |
4 | 文献講読と史料読解3 |
5 | 文献講読と史料読解4 |
6 | 文献講読と史料読解5 |
7 | 文献講読と史料読解6 |
8 | 文献講読と史料読解7 |
9 | 文献講読と史料読解8 |
10 | 文献講読と史料読解9 |
11 | 文献講読と史料読解10 |
12 | 文献講読と史料読解11 |
13 | 文献講読と史料読解12 |
14 | 各自のテーマの総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読文献をあらかじめ読み込んでおくこと。
講読文献、発表に関連する資史料の検索、調査、確認などを行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 発表および資料の内容(40%) 質疑への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にテキストは指定しない。各自のテーマに合わせて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保義三・米田俊彦・駒込武・児美川孝一郎編著 | 『現代教育史事典』 | 東京書籍 | 2001年 | 9784487796496 |
2 | 米田俊彦 | 『近代日本教育関係法令体系』 | 港の人 | 2009年 | 9784896292084 |
日本の教育に関わる歴史的視点を養い、歴史的視点を持った自らの課題設定を行い、関連する研究到達点の確認、課題設定方法、研究論文作成に関わる基礎的な技術、史料読解に関わる知識などを習得する。
The first objective of this class is for the students to develop a historical perspective on their own topic and to set their own issues from a historical perspective. Secondly, the course aims to help students confirm their research achievements, learn how to set up a research theme, acquire basic skills for writing a research paper, and acquire knowledge about deciphering historical documents.
受講者の関心に基づく日本教育史上の諸問題を検討する。春学期に習得したことを踏まえて、受講者が選択した課題に関する発表、質疑応答を重ねる。それらの作業を通して、受講者の課題意識のオリジナリティを確認し、研究方法を磨いてゆく。春学期同様に、「教育」が形作られていく過程を幅広い観点から捉えることを心がけつつ、史料を通じて自分の仮説を実証することを目指したい。
Students will examine various issues in the history of Japanese education based on their interests. Students will conduct research on documents and historical materials, as well as make presentations and engage in question-and-answer sessions on their own topics. Through such work, students will confirm the uniqueness of their own awareness of issues and develop and refine their research methods.Students will be expected to substantiate their hypotheses through historical documents.
1 | ガイダンス |
2 | 文献講読と史料読解1 |
3 | 文献講読と史料読解2 |
4 | 文献講読と史料読解3 |
5 | 文献講読と史料読解4 |
6 | 文献講読と史料読解5 |
7 | 文献講読と史料読解6 |
8 | 文献講読と史料読解7 |
9 | 文献講読と史料読解8 |
10 | 文献講読と史料読解9 |
11 | 文献講読と史料読解10 |
12 | 文献講読と史料読解11 |
13 | 文献講読と史料読解12 |
14 | 各自のテーマの総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講読文献をあらかじめ読み込んでおくこと。
講読文献、発表に関連する資史料の検索、調査、確認などを行うこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題レポート(40%) 発表および資料の内容(40%) 質疑への参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特にテキストは指定しない。各自のテーマに合わせて指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 久保義三・米田俊彦・駒込武・児美川孝一郎編著 | 『現代教育史事典』 | 東京書籍 | 2001年 | 9784487796496 |
2 | 米田俊彦 | 『近代日本教育関係法令体系』 | 港の人 | 2009年 | 9784896292084 |