日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF209
Theme・Subtitle 実践分析入門:学習と発達に対する社会文化歴史的アプローチ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
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Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育心理学特殊研究」
後期課程用科目コード:PF309

【Course Objectives】

In this term, we will study practice analysis as an analytical method to study the process of human development and learning. In particular, we would like to study the process of becoming a professional. Modern society is said to be a lifelong learning society that demands constant learning, but what does it mean for a person to become a professional in such a situation? In this regard, we will take up Donald A. Schön's "The Reflective Practitioner: How professionals think in action," which has already been established as an essential reference work, and critically examine it. The book raises interesting questions in examining the learning of the art of practicing professionals in various domains, such as engineers, teachers, scientists, architects, and managers. Today, becoming an expert or becoming proficient is considered to be a collective, collaborative "entanglement," and reflection is being reinterpreted as diffraction. In order to understand these trends, it will make a certain amount of sense for beginning students interested in learning processes in various fields to review this book, which has already become a classic. The goal of the course is to provide students with the basic knowledge to analyze their own research projects.

【Course Contents】

The class consists of (1) a discussion of the papers concerning learning and development and (2) research studies and data sessions that are freely set according to the interests of each student. Since the common assignment will be presented in advance, students will read it to confirm unclear points and deepen their understanding through discussions. In the research review, students will introduce the papers they are interested in and the research studies they are currently working on.
Talk and think deeply in this community of research practice. Guests, including overseas researchers, will join our discussion anytime.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 論文検討あるいは研究検討
3 論文検討あるいは研究検討
4 論文検討あるいは研究検討
5 論文検討あるいは研究検討
6 論文検討あるいは研究検討
7 論文検討あるいは研究検討
8 論文検討あるいは研究検討
9 論文検討あるいは研究検討
10 論文検討あるいは研究検討
11 論文検討あるいは研究検討
12 論文検討あるいは研究検討
13 論文検討あるいは研究検討
14 論文検討あるいは研究検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。また、授業終了時には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
文献報告(複数回)(50%)
研究報告(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 ドナルド.A.ショーン 『省察的実践とは何か』 鳳書房 2007 9784902455113
その他 (Others)
検討予定の本は現在絶版であり、授業開始時に入手できない場合には、複写物を使用する予定である。また、履修者の関心によっては、相談の上購読テキストを変更したり、関連する日本語、英語の文献を読むことがある。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐伯胖 他 『心理学と教育実践の間で』 東京大学出版会 2013 9784130065092
2 石黒広昭 『社会文化的アプローチの実際』 北大路書房 2004 9784762823893
3 石黒広昭・亀田達也 『文化と実践』 新曜社 2010 9784788511866
4 石黒広昭 『子どもたちは教室で何を学ぶのか』 東京大学出版会 2016 9784130530880

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/

【注意事項 / Notice】