日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF209/JF209JF209 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
想像力を培うアート:人間、社会、教育の変革のために必要とされることは何か |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金2/Fri.2 Fri.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育心理学特殊研究」 後期課程用科目コード:PF309 |
This term, we will conduct a critical review of the current state of education by examining the role of art in cultivating imagination, and consider the ideal form of education that fosters democratic communities and creative individuals. The goal for students is to acquire the basic knowledge to have a critical and imaginative perspective on the current state of education.
We will use Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essay on education, the arts, and social change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. as the basic textbook, and will discuss education, the arts, and social change through reading this book in a group. As this book is scheduled to be published in translation before the start of the class, we will use that as the textbook. Green is a well-known educational philosopher and one of the first women to have pioneered this field. In 1981, she became the first woman to be elected president of the American Educational Research Association (AERA). In this book, she shows how art can be used to unlock the imagination and open up new perspectives. She believes that imagination is the ability to see things in a different way, and that this ability should be nurtured through education. Therefore, imagination leads to active learning, the development of possibilities, and “posing problem” (Freire). She also points out that a lack of imagination leads to a lack of creativity and a lack of ability to participate in the community, and she discusses the importance of imagination in creating a democratic community. This perspective provides valuable suggestions not only for schools, but also for the reconstruction of communities and the regeneration of human beings. I recommend this course to anyone who is vaguely dissatisfied with the current state of society and education, but doesn't know how to express their dissatisfaction, or who is worried about how to overcome a clear problem. I also welcome graduate students from other graduate schools, other departments, and other majors to take this course.
1 | イントロダクション |
2 | 論文検討あるいは研究検討 |
3 | 論文検討あるいは研究検討 |
4 | 論文検討あるいは研究検討 |
5 | 論文検討あるいは研究検討 |
6 | 論文検討あるいは研究検討 |
7 | 論文検討あるいは研究検討 |
8 | 論文検討あるいは研究検討 |
9 | 論文検討あるいは研究検討 |
10 | 論文検討あるいは研究検討 |
11 | 論文検討あるいは研究検討 |
12 | 論文検討あるいは研究検討 |
13 | 論文検討あるいは研究検討 |
14 | 論文検討あるいは研究検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。また、授業終了時には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 文献報告(複数回)(50%) 研究報告(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マキシン・グリーン | 『想像力をときはなつ:アートと教育が社会を変える』 | 勁草書房 | 2025 | 9784326299393 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鷲田誠一 | 『素手のふるまい』 | 朝日新聞出版 | 2020 | 9784022620262 |
2 | 鶴見俊輔 | 『限界芸術論』 | ちくま学芸文庫 | 1999 | 9784480085252 |
3 | 石黒広昭 | 『街に出る劇場 社会的包摂活動としての演劇と教育』 | 新曜社 | 2018 | 9784788515888 |
4 | Kayoko Komatsu , Kikuko Takagi , Hiroaki Ishiguro , and Takeshi Okada | 『Arts-Based Methods in Education Research in Japan』 | Brill Publisher | 2022 | 9789004514140 |
5 | クレア・ビショップ | 『人工地獄』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845915750 |
http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/
今期は、想像力を培うアートのあり方を通して教育の現状に対する批判的なレビューを行い、民主的なコミュニティと創造的な人間を育む教育の在り方について検討する。履修者には、教育の現状に対する批判的で、想像的な眼差しを持つための基本的な知識の獲得をすることが目標となる。
This term, we will conduct a critical review of the current state of education by examining the role of art in cultivating imagination, and consider the ideal form of education that fosters democratic communities and creative individuals. The goal for students is to acquire the basic knowledge to have a critical and imaginative perspective on the current state of education.
基本テキストとして、Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essay on education, the arts, and social change. San Francisco, CA: Jossey-Bass.を取り上げ、本書を輪読することで、教育、芸術、社会変革について議論する。なお、本書は授業開始前に翻訳出版が予定されているため、そちらを購読テキストとする。グリーンは著名な教育哲学者であり、女性としてこの分野を開拓した人物の一人としてよく知られている。1981年にはアメリカ教育学会(AERA)の会長に女性として初めてなった人物でもある。彼女は本書で、芸術が想像力を解き放ち、新たな視点を開くためにどのように活用できるかを示す。想像力とは、ある物事に対して別の可能性を拓くものとして眺め直す能力であり、そうした力を養うことが教育されるべきであると考える。従って、想像力は、能動的な学習、可能性の開拓、そして「問題提起」(フレイレ)へとつながるものである。また、想像力を欠如することが創造力の欠如、さらにはコミュニティへの参加能力の欠如につながるとも指摘し、民主的なコミュニティの創造に向けた想像力の重要性を述べている。こうした眼差しは、学校だけでなく、コミュニティの再構築、人間の再生を考える時、貴重な示唆を与えるものである。現在の社会や教育の在り方に何となく不満を持つが、それをどのように言い表したらよいのかわからない人、あるいは問題は明確であってもそれをどのように打破したらよいのか悩んでいる人には是非履修することを勧める。他大学院、他研究科、他専攻の大学院生の履修も歓迎する。
We will use Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essay on education, the arts, and social change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. as the basic textbook, and will discuss education, the arts, and social change through reading this book in a group. As this book is scheduled to be published in translation before the start of the class, we will use that as the textbook. Green is a well-known educational philosopher and one of the first women to have pioneered this field. In 1981, she became the first woman to be elected president of the American Educational Research Association (AERA). In this book, she shows how art can be used to unlock the imagination and open up new perspectives. She believes that imagination is the ability to see things in a different way, and that this ability should be nurtured through education. Therefore, imagination leads to active learning, the development of possibilities, and “posing problem” (Freire). She also points out that a lack of imagination leads to a lack of creativity and a lack of ability to participate in the community, and she discusses the importance of imagination in creating a democratic community. This perspective provides valuable suggestions not only for schools, but also for the reconstruction of communities and the regeneration of human beings. I recommend this course to anyone who is vaguely dissatisfied with the current state of society and education, but doesn't know how to express their dissatisfaction, or who is worried about how to overcome a clear problem. I also welcome graduate students from other graduate schools, other departments, and other majors to take this course.
1 | イントロダクション |
2 | 論文検討あるいは研究検討 |
3 | 論文検討あるいは研究検討 |
4 | 論文検討あるいは研究検討 |
5 | 論文検討あるいは研究検討 |
6 | 論文検討あるいは研究検討 |
7 | 論文検討あるいは研究検討 |
8 | 論文検討あるいは研究検討 |
9 | 論文検討あるいは研究検討 |
10 | 論文検討あるいは研究検討 |
11 | 論文検討あるいは研究検討 |
12 | 論文検討あるいは研究検討 |
13 | 論文検討あるいは研究検討 |
14 | 論文検討あるいは研究検討 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。また、授業終了時には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 文献報告(複数回)(50%) 研究報告(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | マキシン・グリーン | 『想像力をときはなつ:アートと教育が社会を変える』 | 勁草書房 | 2025 | 9784326299393 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鷲田誠一 | 『素手のふるまい』 | 朝日新聞出版 | 2020 | 9784022620262 |
2 | 鶴見俊輔 | 『限界芸術論』 | ちくま学芸文庫 | 1999 | 9784480085252 |
3 | 石黒広昭 | 『街に出る劇場 社会的包摂活動としての演劇と教育』 | 新曜社 | 2018 | 9784788515888 |
4 | Kayoko Komatsu , Kikuko Takagi , Hiroaki Ishiguro , and Takeshi Okada | 『Arts-Based Methods in Education Research in Japan』 | Brill Publisher | 2022 | 9789004514140 |
5 | クレア・ビショップ | 『人工地獄』 | フィルムアート社 | 2016 | 9784845915750 |
http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/