日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JF209
Theme・Subtitle 想像力を培うアート:人間、社会、教育の変革のために必要とされることは何か
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育心理学特殊研究」
後期課程用科目コード:PF309

【Course Objectives】

This term, we will conduct a critical review of the current state of education by examining the role of art in cultivating imagination, and consider the ideal form of education that fosters democratic communities and creative individuals. The goal for students is to acquire the basic knowledge to have a critical and imaginative perspective on the current state of education.

【Course Contents】

We will use Greene, M. (1995). Releasing the imagination: Essay on education, the arts, and social change. San Francisco, CA: Jossey-Bass. as the basic textbook, and will discuss education, the arts, and social change through reading this book in a group. As this book is scheduled to be published in translation before the start of the class, we will use that as the textbook. Green is a well-known educational philosopher and one of the first women to have pioneered this field. In 1981, she became the first woman to be elected president of the American Educational Research Association (AERA). In this book, she shows how art can be used to unlock the imagination and open up new perspectives. She believes that imagination is the ability to see things in a different way, and that this ability should be nurtured through education. Therefore, imagination leads to active learning, the development of possibilities, and “posing problem” (Freire). She also points out that a lack of imagination leads to a lack of creativity and a lack of ability to participate in the community, and she discusses the importance of imagination in creating a democratic community. This perspective provides valuable suggestions not only for schools, but also for the reconstruction of communities and the regeneration of human beings. I recommend this course to anyone who is vaguely dissatisfied with the current state of society and education, but doesn't know how to express their dissatisfaction, or who is worried about how to overcome a clear problem. I also welcome graduate students from other graduate schools, other departments, and other majors to take this course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 論文検討あるいは研究検討
3 論文検討あるいは研究検討
4 論文検討あるいは研究検討
5 論文検討あるいは研究検討
6 論文検討あるいは研究検討
7 論文検討あるいは研究検討
8 論文検討あるいは研究検討
9 論文検討あるいは研究検討
10 論文検討あるいは研究検討
11 論文検討あるいは研究検討
12 論文検討あるいは研究検討
13 論文検討あるいは研究検討
14 論文検討あるいは研究検討

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前に検討論文の講読と研究報告準備が必要である。また、授業終了時には授業内容を各自が総括したレポートの提出が求められる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(30%)
文献報告(複数回)(50%)
研究報告(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 マキシン・グリーン 『想像力をときはなつ:アートと教育が社会を変える』 勁草書房 2025 9784326299393

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 鷲田誠一 『素手のふるまい』 朝日新聞出版 2020 9784022620262
2 鶴見俊輔 『限界芸術論』 ちくま学芸文庫 1999 9784480085252
3 石黒広昭 『街に出る劇場 社会的包摂活動としての演劇と教育』 新曜社 2018 9784788515888
4 Kayoko Komatsu , Kikuko Takagi , Hiroaki Ishiguro , and Takeshi Okada 『Arts-Based Methods in Education Research in Japan』 Brill Publisher 2022 9789004514140
5 クレア・ビショップ 『人工地獄』 フィルムアート社 2016 9784845915750

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

http://www2.rikkyo.ac.jp/web/ishiguro/

【注意事項 / Notice】