日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF211/JF211JF211 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水1/Wed.1 Wed.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育方法特殊研究」 後期課程用科目コード:PF311 |
This course aims for students to acquire the basic frameworks of theories related to the study of teaching methods, such as class theory, curriculum theory, learning ability theory, and educational evaluation theory. Building on those, students can then deepen their awareness of the issues and of each research theme by clarifying them using the theoretical frameworks of the study of teaching methods.
In post-modern society, reaching from primary education to higher education, various common proficiencies have been put forward as educational goals and been appraised in economically advanced countries. The appearance of these “new proficiencies” have been significantly influenced by the Programme for International Student Assessment (PISA) conducted by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Also, learning abilities and proficiencies different from both the knowledge emphasizing-style and the attitude emphasizing-style, used until now, are necessary for people from children through adults in the current age. The essence of these “new proficiencies,” educational revolution movements in Japan and abroad, and critical consideration towards them is examined through this research.
1 | オリエンテーション:研究の進め方 |
2 | 文献講読・発表と議論 |
3 | 文献講読・発表と議論 |
4 | 文献講読・発表と議論 |
5 | 文献講読・発表と議論 |
6 | 文献講読・発表と議論 |
7 | 文献講読・発表と議論 |
8 | 個別テーマ発表 |
9 | 個別テーマ発表 |
10 | 個別テーマ発表 |
11 | 個別テーマ発表 |
12 | 個別テーマ発表 |
13 | 個別テーマ発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテキストの論文あるいは講義中に配布した資料などを毎回必ず読み、議論したい点などをもって毎回の授業に臨むこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ゼミでの発表(30%) ゼミでの議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤実歩子 | 『変動する大学入試』 | 大修館書店 | 2020 | 4469222722 |
2 | 伊藤実歩子 | 『変動する総合・探究学習』 | 大修館書店 | 2023 | 9784469222784 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
そのほかは適宜指示する |
受講者数や受講生の様子を見て、講義内容などを変更する可能性がある
教育方法学がその射程とする、授業論、カリキュラム論、学力論、教育評価論などの、基本的な理論枠組みを獲得する。その上で、それぞれの研究テーマ、問題意識を、教育方法学の理論的枠組みから照らし返すことによって、一層深めることができる。
This course aims for students to acquire the basic frameworks of theories related to the study of teaching methods, such as class theory, curriculum theory, learning ability theory, and educational evaluation theory. Building on those, students can then deepen their awareness of the issues and of each research theme by clarifying them using the theoretical frameworks of the study of teaching methods.
ポスト近代社会において、初等教育から高等教育にいたるまで、さまざまな能力が、経済先進諸国で共通して教育目標に掲げられ、評価されるようになってきた。このような「新しい能力」の登場は、OECDが実施するPISAの影響が大きい。これまでの知識重視型とも、態度重視型とも異なる学力/能力が、現代に生きる子どもから成人に至るまですべての人間に必要とされているのである。この「新しい能力」の内実とそれに基づいた国内外の教育改革の動向およびそのような動向に対する批判的検討を、本研究では行いたい。
In post-modern society, reaching from primary education to higher education, various common proficiencies have been put forward as educational goals and been appraised in economically advanced countries. The appearance of these “new proficiencies” have been significantly influenced by the Programme for International Student Assessment (PISA) conducted by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Also, learning abilities and proficiencies different from both the knowledge emphasizing-style and the attitude emphasizing-style, used until now, are necessary for people from children through adults in the current age. The essence of these “new proficiencies,” educational revolution movements in Japan and abroad, and critical consideration towards them is examined through this research.
1 | オリエンテーション:研究の進め方 |
2 | 文献講読・発表と議論 |
3 | 文献講読・発表と議論 |
4 | 文献講読・発表と議論 |
5 | 文献講読・発表と議論 |
6 | 文献講読・発表と議論 |
7 | 文献講読・発表と議論 |
8 | 個別テーマ発表 |
9 | 個別テーマ発表 |
10 | 個別テーマ発表 |
11 | 個別テーマ発表 |
12 | 個別テーマ発表 |
13 | 個別テーマ発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定されたテキストの論文あるいは講義中に配布した資料などを毎回必ず読み、議論したい点などをもって毎回の授業に臨むこと
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) ゼミでの発表(30%) ゼミでの議論への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 伊藤実歩子 | 『変動する大学入試』 | 大修館書店 | 2020 | 4469222722 |
2 | 伊藤実歩子 | 『変動する総合・探究学習』 | 大修館書店 | 2023 | 9784469222784 |
その他 (Others) | |||||
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そのほかは適宜指示する |
受講者数や受講生の様子を見て、講義内容などを変更する可能性がある