日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF213/JF213JF213 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
辻浩の社会教育研究に学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「社会教育特殊研究」 後期課程用科目コード:PF313 |
Through studying Tsuji Yutaka's research, this course aims to help students learn about theories and methods for researching adult and community education. In particular, students will deepen their understanding of educational welfare approach.
By examining Tsuji Yutaka's book "Social Education of Symbiosis and Self-governance': Polyphony of Educational Welfare and Community Building (Jyunposya, 2022) , students will study the history, theories and methods of adult and community education. After that, we will review several articles related to the content of the book. The papers to be reviewed will be decided according to the interests and research themes of students.
1 | イントロダクション |
2 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
3 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
4 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
5 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
6 | 関連文献講読 |
7 | 関連文献講読 |
8 | 関連文献講読 |
9 | 関連文献講読 |
10 | 関連文献講読 |
11 | 関連文献講読 |
12 | 関連文献講読 |
13 | 関連文献講読 |
14 | 関連文献講読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 辻浩 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』 | 旬報社 | 2022 | 9784845117765 |
辻浩の社会教育研究に学ぶことを通じて、社会教育を研究するにあたっての理論や方法を獲得する。そのなかでも社会教育研究の一環としての教育福祉論についての理解や認識を深める。
Through studying Tsuji Yutaka's research, this course aims to help students learn about theories and methods for researching adult and community education. In particular, students will deepen their understanding of educational welfare approach.
辻浩『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』(旬報社、2022年)を検討し、教育福祉論の歴史、理論と方法について学びます。その後は同書の内容に関連するいくつかの論文を検討します。検討する論文に関しては学生の興味関心や研究テーマに応じて決めていきます。
By examining Tsuji Yutaka's book "Social Education of Symbiosis and Self-governance': Polyphony of Educational Welfare and Community Building (Jyunposya, 2022) , students will study the history, theories and methods of adult and community education. After that, we will review several articles related to the content of the book. The papers to be reviewed will be decided according to the interests and research themes of students.
1 | イントロダクション |
2 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
3 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
4 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
5 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』の検討 |
6 | 関連文献講読 |
7 | 関連文献講読 |
8 | 関連文献講読 |
9 | 関連文献講読 |
10 | 関連文献講読 |
11 | 関連文献講読 |
12 | 関連文献講読 |
13 | 関連文献講読 |
14 | 関連文献講読 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 辻浩 | 『〈共生と自治〉の社会教育―教育福祉と地域づくりのポリフォニー』 | 旬報社 | 2022 | 9784845117765 |