日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF214/JF214JF214 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦後日本における社会教育研究の展望と課題 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「社会教育特殊研究」 |
Continuing from Studies in Adult and Community Education 1, students will gain an understanding of the status and issues of adult and community education research being developed in Japan. Students will also learn about its methodology.
We will begin with a close reading of Yoichi Chino et al. (eds.), "Contemporary Japanese Social Education" (Hosei University Press, 1967) to learn the basic ideas and issues of postwar social education in Japan. After that, we will mainly read and discuss academic papers published in Journal of the Japanese Association for Social Education. The topics to be covered will be discussed according to the interests of students. There will also be opportunities for students to present their research in preparation for writing their master's thesis.
1 | イントロダクション |
2 | 文献輪読 |
3 | 文献輪読 |
4 | 文献輪読 |
5 | 文献輪読 |
6 | 文献輪読 |
7 | 文献輪読 |
8 | 文献輪読 |
9 | 文献輪読 |
10 | 文献輪読 |
11 | 個人研究発表 |
12 | 個人研究発表 |
13 | 個人研究発表 |
14 | 個人研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で検討する論文関しては一定の時間をかけて読み込み、疑問点などを明らかにして授業に望むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
討論への参加(30%) 発表への取り組み(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で別途紹介したい。 |
「社会教育研究1」を受けて、本授業では日本における社会教育研究の現状と課題を学びます。その際に社会教育研究の方法論についても学んでいきます。
Continuing from Studies in Adult and Community Education 1, students will gain an understanding of the status and issues of adult and community education research being developed in Japan. Students will also learn about its methodology.
初めに千野陽一ほか編『現代日本の社会教育』(法政大学出版局、1967年)を精読し、戦後社会教育学の基本的な発想や問題意識を学びます。その後は、日本社会教育学会の学会誌『社会教育学研究』に掲載されている研究論文を中心に検討し、議論します。どの論文を読むのかについては履修者の興味関心にも応じたいと思っています。修士論文執筆等に向けての個人研究発表の機会も設けます。
We will begin with a close reading of Yoichi Chino et al. (eds.), "Contemporary Japanese Social Education" (Hosei University Press, 1967) to learn the basic ideas and issues of postwar social education in Japan. After that, we will mainly read and discuss academic papers published in Journal of the Japanese Association for Social Education. The topics to be covered will be discussed according to the interests of students. There will also be opportunities for students to present their research in preparation for writing their master's thesis.
1 | イントロダクション |
2 | 文献輪読 |
3 | 文献輪読 |
4 | 文献輪読 |
5 | 文献輪読 |
6 | 文献輪読 |
7 | 文献輪読 |
8 | 文献輪読 |
9 | 文献輪読 |
10 | 文献輪読 |
11 | 個人研究発表 |
12 | 個人研究発表 |
13 | 個人研究発表 |
14 | 個人研究発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で検討する論文関しては一定の時間をかけて読み込み、疑問点などを明らかにして授業に望むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
討論への参加(30%) 発表への取り組み(40%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で別途紹介したい。 |