日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF214
Theme・Subtitle 大門正克の「生存」の歴史学に学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
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Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「社会教育特殊研究」

【Course Objectives】

This course aims to help students learn about characteristics and methods of the historical study of "living" advocated by Masakatsu Okado, and apply it to one's own research.

【Course Contents】

Students will intensively read "Questioning "Living": From the Field of History" edited by Okado Masakatu and Hasegawa Takahiko (Nihon Keizai Hyoronsha, 2022). There will also be opportunities for students to present their research in preparation for writing their master's thesis.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 『「生きること」の問い方』の検討
3 『「生きること」の問い方』の検討
4 『「生きること」の問い方』の検討
5 『「生きること」の問い方』の検討
6 『「生きること」の問い方』の検討
7 『「生きること」の問い方』の検討
8 『「生きること」の問い方』の検討
9 『「生きること」の問い方』の検討
10 『「生きること」の問い方』の検討
11 個人研究報告
12 個人研究報告
13 個人研究報告
14 個人研究報告

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 大門正克・長谷川貴彦 『「生きること」の問い方』 日本経済評論社 2022 9784818825956

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】