日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF214/JF214JF214 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「社会教育特殊研究」 |
By reading theories and practices of "community-based" social studies from the age of the high-growth economy, students discuss the quality and methods of subject formation and citizenship in adult and community education.
First of all, this course recognizes the connection between learning history and formation of subjects by reading significant papers. After that comes discussion of practices and theories of "community-based” social studies by Miyahara Takeo and Yasui Toshio, respectively, who have played an active part in the History Educationalist Conference of Chiba prefecture. Furthermore, using actual lesson reports, students gain the basics of writing papers about social studies.
1 | イントロダクション 宮原武夫「地域における民間歴史教育運動の成立と発展」を読む |
2 | 加藤公明「考える日本史授業」の分析 |
3 | 加藤公明「考える日本史授業」の分析 |
4 | 加藤公明批判の批判 ー加藤実践に対する否定論・批判論の検討 |
5 | 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討 |
6 | 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討 |
7 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
8 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
9 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
10 | 安井俊夫実践の分析の分析 ー安井実践に対する先行研究の整理と検討 |
11 | 安井俊夫実践の分析の分析 ー安井実践に対する先行研究の整理と検討 |
12 | 宮原武夫実践についての分析 |
13 | 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析 |
14 | 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題となっているテキストに関しては一定の時間をかけて読み込み、疑問点を明らかにして授業に望むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤公明 | 『考える日本史授業 4: 歴史を知り、歴史に学ぶ!今求められる《討論する歴史授業》』 | 地歴社 | 2015 | 9784885272271 |
主に高度成長期に展開した「地域に根ざす」社会科の教育実践を通じて、社会教育研究において価値とされている民衆の主体形成の質やその方法を考える。
By reading theories and practices of "community-based" social studies from the age of the high-growth economy, students discuss the quality and methods of subject formation and citizenship in adult and community education.
民衆の主体形成と歴史学・歴史教育に関する注目すべき論文をいくつか取り上げた後は、「地域に根ざす」社会科の実践記録について、なかでも千葉県歴史教育者協議会で活躍した宮原武夫や安井俊夫のよるものを取り上げる。また、実践記録をどう研究し、論文化するのかについても議論する。
First of all, this course recognizes the connection between learning history and formation of subjects by reading significant papers. After that comes discussion of practices and theories of "community-based” social studies by Miyahara Takeo and Yasui Toshio, respectively, who have played an active part in the History Educationalist Conference of Chiba prefecture. Furthermore, using actual lesson reports, students gain the basics of writing papers about social studies.
1 | イントロダクション 宮原武夫「地域における民間歴史教育運動の成立と発展」を読む |
2 | 加藤公明「考える日本史授業」の分析 |
3 | 加藤公明「考える日本史授業」の分析 |
4 | 加藤公明批判の批判 ー加藤実践に対する否定論・批判論の検討 |
5 | 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討 |
6 | 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討 |
7 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
8 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
9 | 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析 |
10 | 安井俊夫実践の分析の分析 ー安井実践に対する先行研究の整理と検討 |
11 | 安井俊夫実践の分析の分析 ー安井実践に対する先行研究の整理と検討 |
12 | 宮原武夫実践についての分析 |
13 | 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析 |
14 | 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
課題となっているテキストに関しては一定の時間をかけて読み込み、疑問点を明らかにして授業に望むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤公明 | 『考える日本史授業 4: 歴史を知り、歴史に学ぶ!今求められる《討論する歴史授業》』 | 地歴社 | 2015 | 9784885272271 |