日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JF214
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Thu.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「社会教育特殊研究」

【Course Objectives】

By reading theories and practices of "community-based" social studies from the age of the high-growth economy, students discuss the quality and methods of subject formation and citizenship in adult and community education.

【Course Contents】

First of all, this course recognizes the connection between learning history and formation of subjects by reading significant papers. After that comes discussion of practices and theories of "community-based” social studies by Miyahara Takeo and Yasui Toshio, respectively, who have played an active part in the History Educationalist Conference of Chiba prefecture. Furthermore, using actual lesson reports, students gain the basics of writing papers about social studies.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
宮原武夫「地域における民間歴史教育運動の成立と発展」を読む
2 加藤公明「考える日本史授業」の分析
3 加藤公明「考える日本史授業」の分析
4 加藤公明批判の批判
ー加藤実践に対する否定論・批判論の検討
5 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討
6 『歴史学と歴史教育のあいだ』の諸論文の検討
7 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析
8 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析
9 安井俊夫「子どもが動く社会科」実践についての分析
10 安井俊夫実践の分析の分析
ー安井実践に対する先行研究の整理と検討
11 安井俊夫実践の分析の分析
ー安井実践に対する先行研究の整理と検討
12 宮原武夫実践についての分析
13 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析
14 宮原武夫の「歴史教育論」についての分析

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

課題となっているテキストに関しては一定の時間をかけて読み込み、疑問点を明らかにして授業に望むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レポーターとしての発表・授業への取り組み・コメントなどにおける貢献度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 加藤公明 『考える日本史授業 4: 歴史を知り、歴史に学ぶ!今求められる《討論する歴史授業》』 地歴社 2015 9784885272271

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】