日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF231/JF231JF231 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
尊厳概念をめぐる最新の研究状況を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習1A」 |
By studying the latest research on the concept of dignity and examining its conceptual significance from multiple perspectives, the program will confirm the importance of dignity in the context of education and welfare, while enhancing insight into the new challenges facing human dignity.
The goal of this course is to provide students with a multifaceted understanding of the latest research trends surrounding the concept of dignity. The concept of dignity occupies a central position in a variety of fields that deal with humans, such as education, welfare, medicine, and technological innovation. In addition, research has emerged to apply the concept to non-human entities such as animals and robots. In this class, we will examine the philosophical basis of dignity, the evolution of its definition, and its significance and challenges in contemporary society through a close reading of literature reflecting the expansion of this concept of dignity.
1 | イントロダクション |
2 | 文献購読と資料読解 |
3 | 文献購読と資料読解 |
4 | 文献購読と資料読解 |
5 | 文献購読と資料読解 |
6 | 文献購読と資料読解 |
7 | 文献購読と資料読解 |
8 | 文献購読と資料読解 |
9 | 文献購読と資料読解 |
10 | 文献購読と資料読解 |
11 | 文献購読と資料読解 |
12 | 文献購読と資料読解 |
13 | 文献購読と資料読解 |
14 | 総括と討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業は、文献の精読を通じて、その分野の先行研究について理解を深めることを目的とします。
授業の進め方は以下の通りです。
毎回の授業前に、担当者は指定箇所についてレジュメを作成しておく。報告者以外の受講生も文献の指定箇所を読み、内容を理解しておく。
授業では、担当者が作成したレジュメに基づき、担当箇所の内容を報告する。他の受講生は、報告に関する質疑応答に参加する。
報告後は、教員および受講生全員で討議を行う。文献の論旨や方法、知見について議論し、理解を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(複数回)(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 加藤 泰史:編 | 『尊厳概念のダイナミズム』 | 法政大学出版局 | 2017 | 9784588150869 |
その他 (Others) | |||||
適宜コピー等を配布するので、各自で文献を用意する必要はない。 |
尊厳概念に関する最新研究を学び、その概念的意義を多角的に考察することで、教育や福祉の文脈における尊厳の重要性を確認しながら、人間の尊厳が直面する新たな課題に対する洞察力を高める。
By studying the latest research on the concept of dignity and examining its conceptual significance from multiple perspectives, the program will confirm the importance of dignity in the context of education and welfare, while enhancing insight into the new challenges facing human dignity.
本授業の目標は、尊厳概念をめぐる最新の研究動向を多角的に理解することです。尊厳概念は、教育、福祉、医療や技術革新など、人間を対象とする様々な領域で中心的な位置付けを占めています。さらに、動物やロボットなど非人間的存在にも適用可能とする研究も現れています。本授業では、こうした尊厳概念の広がりを反映した文献を精読し、尊厳の哲学的根拠、定義の変遷、現代社会における意義や課題について検討します。
The goal of this course is to provide students with a multifaceted understanding of the latest research trends surrounding the concept of dignity. The concept of dignity occupies a central position in a variety of fields that deal with humans, such as education, welfare, medicine, and technological innovation. In addition, research has emerged to apply the concept to non-human entities such as animals and robots. In this class, we will examine the philosophical basis of dignity, the evolution of its definition, and its significance and challenges in contemporary society through a close reading of literature reflecting the expansion of this concept of dignity.
1 | イントロダクション |
2 | 文献購読と資料読解 |
3 | 文献購読と資料読解 |
4 | 文献購読と資料読解 |
5 | 文献購読と資料読解 |
6 | 文献購読と資料読解 |
7 | 文献購読と資料読解 |
8 | 文献購読と資料読解 |
9 | 文献購読と資料読解 |
10 | 文献購読と資料読解 |
11 | 文献購読と資料読解 |
12 | 文献購読と資料読解 |
13 | 文献購読と資料読解 |
14 | 総括と討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業は、文献の精読を通じて、その分野の先行研究について理解を深めることを目的とします。
授業の進め方は以下の通りです。
毎回の授業前に、担当者は指定箇所についてレジュメを作成しておく。報告者以外の受講生も文献の指定箇所を読み、内容を理解しておく。
授業では、担当者が作成したレジュメに基づき、担当箇所の内容を報告する。他の受講生は、報告に関する質疑応答に参加する。
報告後は、教員および受講生全員で討議を行う。文献の論旨や方法、知見について議論し、理解を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(複数回)(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 加藤 泰史:編 | 『尊厳概念のダイナミズム』 | 法政大学出版局 | 2017 | 9784588150869 |
その他 (Others) | |||||
適宜コピー等を配布するので、各自で文献を用意する必要はない。 |