日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JF231
Theme・Subtitle 尊厳概念をめぐる最新の研究状況を学ぶ
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.4
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Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育学演習1A」

【Course Objectives】

By studying the latest research on the concept of dignity and examining its conceptual significance from multiple perspectives, the program will confirm the importance of dignity in the context of education and welfare, while enhancing insight into the new challenges facing human dignity.

【Course Contents】

The goal of this course is to provide students with a multifaceted understanding of the latest research trends surrounding the concept of dignity. The concept of dignity occupies a central position in a variety of fields that deal with humans, such as education, welfare, medicine, and technological innovation. In addition, research has emerged to apply the concept to non-human entities such as animals and robots. In this class, we will examine the philosophical basis of dignity, the evolution of its definition, and its significance and challenges in contemporary society through a close reading of literature reflecting the expansion of this concept of dignity.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 文献購読と資料読解
3 文献購読と資料読解
4 文献購読と資料読解
5 文献購読と資料読解
6 文献購読と資料読解
7 文献購読と資料読解
8 文献購読と資料読解
9 文献購読と資料読解
10 文献購読と資料読解
11 文献購読と資料読解
12 文献購読と資料読解
13 文献購読と資料読解
14 総括と討議

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

この授業は、文献の精読を通じて、その分野の先行研究について理解を深めることを目的とします。

授業の進め方は以下の通りです。

毎回の授業前に、担当者は指定箇所についてレジュメを作成しておく。報告者以外の受講生も文献の指定箇所を読み、内容を理解しておく。

授業では、担当者が作成したレジュメに基づき、担当箇所の内容を報告する。他の受講生は、報告に関する質疑応答に参加する。

報告後は、教員および受講生全員で討議を行う。文献の論旨や方法、知見について議論し、理解を深める。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 レジュメ作成を含む報告(複数回)(60%)
討論への積極的参加(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 加藤 泰史:編 『尊厳概念のダイナミズム』 法政大学出版局 2017 9784588150869
その他 (Others)
適宜コピー等を配布するので、各自で文献を用意する必要はない。

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】