日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF232/JF232JF232 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
開発・誘致政策と環境保全 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習1B」 |
The aim of this lecture is to gain a basic understanding of the current conditions, policies, issues, and evaluation of the social phenomenon of distribution (human movement and logistics). Specifically, students are expected to become familiar with the relationship between development and attraction policies and environmental protection, both in theory and in practice.
For more than two decades, the term "globalization" has been widely acknowledged, having gained recognition in the late 1990s. During this time, not only have goods and information, but also people, been transported on an unprecedented scale. The number of international travelers reached 13.2 billion last year, reflecting a more than 25-fold increase over the past 20 years. This trend has had both positive and negative effects, particularly on the societies and economies of destination countries. In this lecture, we will impart foundational knowledge on the current state, policies, issues, and evaluation of these effects, with a specific focus on the social phenomenon of distribution, including human flow and logistics.
1 | ガイダンス |
2 | 流通という社会現象 |
3 | 人通の歴史:グレートジャーニーからビジネストリップまで |
4 | 流通をめぐる政策:外貨獲得をめぐる政策の変遷 |
5 | 流通を取り巻くアクター:ホスト-ゲスト関係の問題 |
6 | 誘致の資源:内の目と外の目による評価 |
7 | 地域と経済の振興:横並びの「地域の特色ある発展」 |
8 | 誘致政策:内部情報探索と外部情報探索 |
9 | 自然・社会環境の悪化:流通過剰とその対策 |
10 | 社会・経済的基盤の改悪:新植民地主義とは何か |
11 | 課題研究:『南の島の大統領-沈みゆくモルディブ-』を観る |
12 | 誘致政策への応用:行動公共政策とは何か |
13 | 開発援助と評価:グローバル・パートナーシップの視点 |
14 | 最終確認テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
課題研究レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位習得不可。 |
なし/None
(1)パワーポイントを使用した講義形式で行う。
(2)学生への質問も活発に行う予定なので、積極的な授業態度が期待される。
(3)参考文献や課題研究レポートなどは「Canvas LMS」上で告知する。
(4)資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
(5)課題研究レポートは、必要に応じて、次回授業開始にフィードバックを行う。
(6)筆記試験については、「Canvas LMS」上で全体に関して講評する。
(7)授業計画内容は、進み具合で多少前後することがある。
流通(人流・物流)という社会現象の実態・政策・課題・評価に関する基礎知識を身につけることを目的する。特に開発・誘致政策と環境保全との関係について、理論と実践の双方において習熟することが望まれる。
The aim of this lecture is to gain a basic understanding of the current conditions, policies, issues, and evaluation of the social phenomenon of distribution (human movement and logistics). Specifically, students are expected to become familiar with the relationship between development and attraction policies and environmental protection, both in theory and in practice.
1990年代後半に「グローバル化」という言葉が広く認知されてから、20年余りが経過した。その間、モノや情報だけでなく、人間もかつてない規模で移動するようになった。世界の渡航客数は、昨年は132億人に達しており、この20年で25倍強になっている。こうした推移は、とりわけ渡航先の社会や経済に、正と負の両面で多大な影響をもたらしている。そこで、この講義ではそれらの影響について、流通(人流・物流)という社会現象を中心に、その実態・政策・課題・評価に関する基礎知識を教授する。
For more than two decades, the term "globalization" has been widely acknowledged, having gained recognition in the late 1990s. During this time, not only have goods and information, but also people, been transported on an unprecedented scale. The number of international travelers reached 13.2 billion last year, reflecting a more than 25-fold increase over the past 20 years. This trend has had both positive and negative effects, particularly on the societies and economies of destination countries. In this lecture, we will impart foundational knowledge on the current state, policies, issues, and evaluation of these effects, with a specific focus on the social phenomenon of distribution, including human flow and logistics.
1 | ガイダンス |
2 | 流通という社会現象 |
3 | 人通の歴史:グレートジャーニーからビジネストリップまで |
4 | 流通をめぐる政策:外貨獲得をめぐる政策の変遷 |
5 | 流通を取り巻くアクター:ホスト-ゲスト関係の問題 |
6 | 誘致の資源:内の目と外の目による評価 |
7 | 地域と経済の振興:横並びの「地域の特色ある発展」 |
8 | 誘致政策:内部情報探索と外部情報探索 |
9 | 自然・社会環境の悪化:流通過剰とその対策 |
10 | 社会・経済的基盤の改悪:新植民地主義とは何か |
11 | 課題研究:『南の島の大統領-沈みゆくモルディブ-』を観る |
12 | 誘致政策への応用:行動公共政策とは何か |
13 | 開発援助と評価:グローバル・パートナーシップの視点 |
14 | 最終確認テスト |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
課題研究レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
2/3以上の出席をしていない場合は、単位習得不可。 |
なし/None
(1)パワーポイントを使用した講義形式で行う。
(2)学生への質問も活発に行う予定なので、積極的な授業態度が期待される。
(3)参考文献や課題研究レポートなどは「Canvas LMS」上で告知する。
(4)資料の配布、課題の提出などに「Canvas LMS」を使用する。
(5)課題研究レポートは、必要に応じて、次回授業開始にフィードバックを行う。
(6)筆記試験については、「Canvas LMS」上で全体に関して講評する。
(7)授業計画内容は、進み具合で多少前後することがある。