日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF232/JF232JF232 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル化とデジタル革新時代の教育と社会 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水3/Wed.3 Wed.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習1B」 |
Students will develop the ability to understand the diverse impacts of technological advancement and globalization on education while exploring the essence of education and its potential for transformation. They will enhance their analytical skills regarding contemporary issues such as educational disparities and intercultural education, cultivating the ability to envision educational practices that contribute to building a sustainable society.
This course examines the multifaceted impact of globalization and digital innovation on education. We will analyze how educational digital transformation affects learning environments and educational disparities, explore intercultural education practices, and investigate educational methods for developing future leaders of sustainable society. The selection of reading materials will be determined collaboratively based on students' research interests and academic concerns.
1 | イントロダクション |
2 | 文献購読と資料読解 |
3 | 文献購読と資料読解 |
4 | 文献購読と資料読解 |
5 | 文献購読と資料読解 |
6 | 文献購読と資料読解 |
7 | 文献購読と資料読解 |
8 | 文献購読と資料読解 |
9 | 文献購読と資料読解 |
10 | 文献購読と資料読解 |
11 | 文献購読と資料読解 |
12 | 文献購読と資料読解 |
13 | 文献購読と資料読解 |
14 | 総括と討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業は、文献の精読を通じて、その分野の先行研究について理解を深めることを目的とします。
授業の進め方は以下の通りです。
毎回の授業前に、担当者は指定箇所についてレジュメを作成しておく。報告者以外の受講生も文献の指定箇所を読み、内容を理解しておく。
授業では、担当者が作成したレジュメに基づき、担当箇所の内容を報告する。他の受講生は、報告に関する質疑応答に参加する。
報告後は、教員および受講生全員で討議を行う。文献の論旨や方法、知見について議論し、理解を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(複数回)(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
テクノロジーの進展とグローバル化が教育にもたらす多様な影響を理解し、教育の本質と変革の可能性について探究する力を養う。また、教育格差や異文化間教育など現代的課題に対する分析力を高め、持続可能な社会の構築に向けた教育実践の在り方を構想する能力を育成する。
Students will develop the ability to understand the diverse impacts of technological advancement and globalization on education while exploring the essence of education and its potential for transformation. They will enhance their analytical skills regarding contemporary issues such as educational disparities and intercultural education, cultivating the ability to envision educational practices that contribute to building a sustainable society.
本講義では、グローバル化とデジタル革新が教育にもたらす影響を多面的に検討します。特に、教育のデジタルトランスフォーメーション(DX)が学習環境や教育格差に与える影響、異文化間教育の実践、そして持続可能な社会の担い手育成に向けた教育方法について探究します。文献の選定にあたっては、受講者の問題意識や研究関心に基づいて共にテーマを設定します。
This course examines the multifaceted impact of globalization and digital innovation on education. We will analyze how educational digital transformation affects learning environments and educational disparities, explore intercultural education practices, and investigate educational methods for developing future leaders of sustainable society. The selection of reading materials will be determined collaboratively based on students' research interests and academic concerns.
1 | イントロダクション |
2 | 文献購読と資料読解 |
3 | 文献購読と資料読解 |
4 | 文献購読と資料読解 |
5 | 文献購読と資料読解 |
6 | 文献購読と資料読解 |
7 | 文献購読と資料読解 |
8 | 文献購読と資料読解 |
9 | 文献購読と資料読解 |
10 | 文献購読と資料読解 |
11 | 文献購読と資料読解 |
12 | 文献購読と資料読解 |
13 | 文献購読と資料読解 |
14 | 総括と討議 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業は、文献の精読を通じて、その分野の先行研究について理解を深めることを目的とします。
授業の進め方は以下の通りです。
毎回の授業前に、担当者は指定箇所についてレジュメを作成しておく。報告者以外の受講生も文献の指定箇所を読み、内容を理解しておく。
授業では、担当者が作成したレジュメに基づき、担当箇所の内容を報告する。他の受講生は、報告に関する質疑応答に参加する。
報告後は、教員および受講生全員で討議を行う。文献の論旨や方法、知見について議論し、理解を深める。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ作成を含む報告(複数回)(60%) 討論への積極的参加(40%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None