日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF233/JF233JF233 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
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授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
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校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
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オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習2A」 |
While reading the basic literature on educational system theories, participating students will aim to find ways to connect each of their own research themes.
Niklas Luhmann’s theory of educational systems is closely tied to the possibilities of revolutionizing education systems, and it has been receiving attention in Japan for a quarter of a century.
In this class, based on the following texts, along with appropriately consulting Luhmann’s source texts, students are asked to consider the possibilities of educational system theory as related to issues of interest to the participating students such as teacher theory, educational theory, educational system theory, etc.
In the final class of the term, students will bring a summary report and carry out interactive criticism between themselves.
1 | イントロダクション |
2 | 基本文献読解(1) |
3 | 基本文献読解(2) |
4 | 基本文献読解(3) |
5 | 基本文献読解(4) |
6 | 基本文献読解(5) |
7 | 文献講読(1) |
8 | 文献講読(2) |
9 | 文献講読(3) |
10 | 文献講読(4) |
11 | 文献講読(5) |
12 | 文献講読(6) |
13 | 文献講読(7) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献を必ず読み,レポーターはレジュメを作成しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
討論への参加(30%) 発表(30%) 総括レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石戸教嗣・今井重孝編 | 『システムとしての教育を探る』 | 勁草書房 | 2011 | 9784326250707 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じて,授業中に紹介する。 |
教育システム理論の基本文献を講読しながら,これと参加者各人の研究テーマとの接点を探ることを目標とする。
While reading the basic literature on educational system theories, participating students will aim to find ways to connect each of their own research themes.
ニクラス・ルーマンの教育システム理論は,教育研究を革新させる可能性を秘めたものとして,この四半世紀ほど,日本でも注目されてきた。
授業では下記テキストをベースに,適宜ルーマン自身の原典をも参照しながら,子ども論,教師論,教育関係論,教育制度論など,参加者の問題関心に即して教育システム理論の可能性を検討したい。
学期末最終授業時には,総括レポートを持ち寄り,参加者間で相互批評を行う。
Niklas Luhmann’s theory of educational systems is closely tied to the possibilities of revolutionizing education systems, and it has been receiving attention in Japan for a quarter of a century.
In this class, based on the following texts, along with appropriately consulting Luhmann’s source texts, students are asked to consider the possibilities of educational system theory as related to issues of interest to the participating students such as teacher theory, educational theory, educational system theory, etc.
In the final class of the term, students will bring a summary report and carry out interactive criticism between themselves.
1 | イントロダクション |
2 | 基本文献読解(1) |
3 | 基本文献読解(2) |
4 | 基本文献読解(3) |
5 | 基本文献読解(4) |
6 | 基本文献読解(5) |
7 | 文献講読(1) |
8 | 文献講読(2) |
9 | 文献講読(3) |
10 | 文献講読(4) |
11 | 文献講読(5) |
12 | 文献講読(6) |
13 | 文献講読(7) |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された文献を必ず読み,レポーターはレジュメを作成しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
討論への参加(30%) 発表(30%) 総括レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 石戸教嗣・今井重孝編 | 『システムとしての教育を探る』 | 勁草書房 | 2011 | 9784326250707 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じて,授業中に紹介する。 |