日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF234/JF234JF234 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学演習2B」 |
Regarding the question of where the neoliberal education reforms will lead Japan’s current education and educational administrative bodies, the class will take a multidisciplinary approach in looking at theory, practice and issues of educational practice from competing viewpoints.
In order to achieve the above objectives, students will read literature related to contemporary Japan’s new democratic educational reforms and carry out discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | 新自由主義教育政策の理論 |
3 | 新自由主義教育改革を先取る東京都 |
4 | 足立区の教育改革の場合 |
5 | 地域から新自由主義教育改革を見る |
6 | 学力テスト政策から新自由主義を見る |
7 | 学力観・人間観から新自由主義教育改革を問う |
8 | 「生きる力」とコミュニケーションをめぐる教育改革の対抗図 |
9 | 今日における学力をめぐる教育改革の対抗図 |
10 | 「自己責任」論を乗り越える「共に生きる力」を育てる教育実践の課題を問う |
11 | 教育の公共性から新自由主義教育改革を問う |
12 | アメリカにおける新自由主義教育改革と対抗軸 |
13 | 「人権としての教育」を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ課題を考える |
14 | 総括-戦後教育学の遺産を通して- |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
その都度,指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席および ディスカッションへの参加・貢献度(65%) レポートの発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐貫浩・世取山洋介編 | 『新自由主義教育改革』 | 大月書店 | 2008 | 97842724119170037 |
2 | 佐貫浩 | 『学力と新自由主義』 | 大月書店 | 2009 | 97842724120060037 |
3 | 森田満夫 | 「『人権としての教育』を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ戦略的課題考」『教職研究』第25号 | 立教大学 教職課程 | 2014 | 09172963 |
4 | 田中孝彦他編 | 『戦後教育学の再検討 上-歴史・発達・人権-』 | 東京大学出版会 | 2022 | 9784130513517 |
5 | 田中孝彦他編 | 『戦後教育学の再検討 下-教養・平和・未来-』 | 東京大学出版会 | 2022 | 9784130513524 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度,指示する。 |
新自由主義教育改革が,現代日本の教育と教育行政をどこへ導くのか?この問いについて,理論,現実,教育実践の課題,それらに対する対抗軸の観点から,学際的にアプローチする。
Regarding the question of where the neoliberal education reforms will lead Japan’s current education and educational administrative bodies, the class will take a multidisciplinary approach in looking at theory, practice and issues of educational practice from competing viewpoints.
上記目標を実現するために,現代日本における新自由主義的教育改革に関する諸論文を読み合い,ディスカッションを行う予定である。
In order to achieve the above objectives, students will read literature related to contemporary Japan’s new democratic educational reforms and carry out discussions.
1 | オリエンテーション |
2 | 新自由主義教育政策の理論 |
3 | 新自由主義教育改革を先取る東京都 |
4 | 足立区の教育改革の場合 |
5 | 地域から新自由主義教育改革を見る |
6 | 学力テスト政策から新自由主義を見る |
7 | 学力観・人間観から新自由主義教育改革を問う |
8 | 「生きる力」とコミュニケーションをめぐる教育改革の対抗図 |
9 | 今日における学力をめぐる教育改革の対抗図 |
10 | 「自己責任」論を乗り越える「共に生きる力」を育てる教育実践の課題を問う |
11 | 教育の公共性から新自由主義教育改革を問う |
12 | アメリカにおける新自由主義教育改革と対抗軸 |
13 | 「人権としての教育」を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ課題を考える |
14 | 総括-戦後教育学の遺産を通して- |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
その都度,指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席および ディスカッションへの参加・貢献度(65%) レポートの発表(35%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 佐貫浩・世取山洋介編 | 『新自由主義教育改革』 | 大月書店 | 2008 | 97842724119170037 |
2 | 佐貫浩 | 『学力と新自由主義』 | 大月書店 | 2009 | 97842724120060037 |
3 | 森田満夫 | 「『人権としての教育』を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ戦略的課題考」『教職研究』第25号 | 立教大学 教職課程 | 2014 | 09172963 |
4 | 田中孝彦他編 | 『戦後教育学の再検討 上-歴史・発達・人権-』 | 東京大学出版会 | 2022 | 9784130513517 |
5 | 田中孝彦他編 | 『戦後教育学の再検討 下-教養・平和・未来-』 | 東京大学出版会 | 2022 | 9784130513524 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
その都度,指示する。 |