日本語

Course Code etc
Academic Year 2023
College Graduate School of Arts
Course Code JF234
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Mon.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 2019年度まで「教育学演習2B」

【Course Objectives】

Regarding the question of where the neoliberal education reforms will lead Japan’s current education and educational administrative bodies, the class will take a multidisciplinary approach in looking at theory, practice and issues of educational practice from competing viewpoints.

【Course Contents】

In order to achieve the above objectives, students will read literature related to contemporary Japan’s new democratic educational reforms and carry out discussions.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション
2 新自由主義教育政策の理論
3 新自由主義教育改革を先取る東京都
4 足立区の教育改革の場合
5 地域から新自由主義教育改革を見る
6 学力テスト政策から新自由主義を見る
7 学力観・人間観から新自由主義教育改革を問う
8 「生きる力」とコミュニケーションをめぐる教育改革の対抗図
9 今日における学力をめぐる教育改革の対抗図
10 「自己責任」論を乗り越える「共に生きる力」を育てる教育実践の課題を問う
11 教育の公共性から新自由主義教育改革を問う
12 アメリカにおける新自由主義教育改革と対抗軸
13 「人権としての教育」を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ課題を考える
14 総括-戦後教育学の遺産を通して-

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

その都度,指示する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への出席および ディスカッションへの参加・貢献度(65%)
レポートの発表(35%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐貫浩・世取山洋介編 『新自由主義教育改革』 大月書店 2008 97842724119170037
2 佐貫浩 『学力と新自由主義』 大月書店 2009 97842724120060037
3 森田満夫 「『人権としての教育』を実現する教育実践・教育経営・教育統治に及ぶ戦略的課題考」『教職研究』第25号 立教大学 教職課程 2014 09172963
4 田中孝彦他編 『戦後教育学の再検討 上-歴史・発達・人権-』 東京大学出版会 2022 9784130513517
5 田中孝彦他編 『戦後教育学の再検討 下-教養・平和・未来-』 東京大学出版会 2022 9784130513524

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
その都度,指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】