日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JF241
Theme・Subtitle 科学的な視点から発達障害の特別支援教育について考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育学特殊研究1A」
後期課程用科目コード:PF341

【Course Objectives】

To acquire the ability to think about special needs education based on an understanding of the challenges faced by people with developmental disorders.

【Course Contents】

Supports based on an understanding of students with developmental disorders is required in education. In recent years, attention has focused on the possibility that sensory characteristics such as sensory hyper/hyporesponsivity, in which many people with developmental disorders have, may underlie their maladaptation. We will be given the opportunity to understand the scientific evidence on these sensory issues, as well as the other social and motor characteristics of people with developmental disorders, and to consider the related problems and their solutions from an educational perspective.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション 講義の進め方
2 発達障害の概要(学習障害、ADHD、自閉スペクトラム症等)
3 発達障害者の社会コミュニケーション困難
4 発達障害者の感覚・運動の問題
5 発達障害中核症状についての考察
6 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (1) 認知神経科学の知見
7 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (2) 情動・不安傾向
8 発達障害と自律神経、身体の不調
9 困り事の客観的な測定・解釈についての考察
10 発達性協調運動障害とそのアセスメント
11 発達障害における感覚―運動の協応に関する実証的証拠
12 発達障害における豊かな感性と表現
13 発達障害の心理社会的課題についての考察
14 科学から見た特別支援教育についての総合考察

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

発表の担当者は発表資料を用意し、議論に備えること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 最終レポート(Final Report)(40%)
コメントペーパー(20%)
授業での発表(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井手正和 『科学から理解する 自閉スペクトラム症の感覚世界』 金子書房 2022 9784760826858

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 井手正和 『発達障害の人には世界がどう見えるのか』 SB新書 2022 4815617953
2 岩永竜一郎 『発達障害のある子の感覚・運動への支援』 金子書房 2022 9784760895588

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】