日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF241/JF241JF241 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
科学的な視点から発達障害の特別支援教育について考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学特殊研究1A」 後期課程用科目コード:PF341 |
To acquire the ability to think about special needs education based on an understanding of the challenges faced by people with developmental disorders.
Supports based on an understanding of students with developmental disorders is required in education. In recent years, attention has focused on the possibility that sensory characteristics such as sensory hyper/hyporesponsivity, in which many people with developmental disorders have, may underlie their maladaptation. We will be given the opportunity to understand the scientific evidence on these sensory issues, as well as the other social and motor characteristics of people with developmental disorders, and to consider the related problems and their solutions from an educational perspective.
1 | オリエンテーション 講義の進め方 |
2 | 発達障害の概要(学習障害、ADHD、自閉スペクトラム症等) |
3 | 発達障害者の社会コミュニケーション困難 |
4 | 発達障害者の感覚・運動の問題 |
5 | 発達障害中核症状についての考察 |
6 | 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (1) 認知神経科学の知見 |
7 | 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (2) 情動・不安傾向 |
8 | 発達障害と自律神経、身体の不調 |
9 | 困り事の客観的な測定・解釈についての考察 |
10 | 発達性協調運動障害とそのアセスメント |
11 | 発達障害における感覚―運動の協応に関する実証的証拠 |
12 | 発達障害における豊かな感性と表現 |
13 | 発達障害の心理社会的課題についての考察 |
14 | 科学から見た特別支援教育についての総合考察 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表の担当者は発表資料を用意し、議論に備えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパー(20%) 授業での発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井手正和 | 『科学から理解する 自閉スペクトラム症の感覚世界』 | 金子書房 | 2022 | 9784760826858 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井手正和 | 『発達障害の人には世界がどう見えるのか』 | SB新書 | 2022 | 4815617953 |
2 | 岩永竜一郎 | 『発達障害のある子の感覚・運動への支援』 | 金子書房 | 2022 | 9784760895588 |
発達障害の当事者が抱える問題を理解し、特別支援教育のあり方について考えられる。
To acquire the ability to think about special needs education based on an understanding of the challenges faced by people with developmental disorders.
特別支援教育において発達障害をもつ児童生徒の理解に基づく支援が求められている。特に近年では、発達障害者の多くが抱える感覚過敏や感覚鈍麻といった感覚の特性が、適応困難の背景にある可能性が注目されている。本講義は、こうした感覚の問題を始め発達障害当事者の社会性、運動などの特性に関する科学的知見を理解し、教育の視点に引きつけた問題提起やその解決について考える機会を提供する。
Supports based on an understanding of students with developmental disorders is required in education. In recent years, attention has focused on the possibility that sensory characteristics such as sensory hyper/hyporesponsivity, in which many people with developmental disorders have, may underlie their maladaptation. We will be given the opportunity to understand the scientific evidence on these sensory issues, as well as the other social and motor characteristics of people with developmental disorders, and to consider the related problems and their solutions from an educational perspective.
1 | オリエンテーション 講義の進め方 |
2 | 発達障害の概要(学習障害、ADHD、自閉スペクトラム症等) |
3 | 発達障害者の社会コミュニケーション困難 |
4 | 発達障害者の感覚・運動の問題 |
5 | 発達障害中核症状についての考察 |
6 | 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (1) 認知神経科学の知見 |
7 | 発達障害者の感覚処理に関する実証的証拠 (2) 情動・不安傾向 |
8 | 発達障害と自律神経、身体の不調 |
9 | 困り事の客観的な測定・解釈についての考察 |
10 | 発達性協調運動障害とそのアセスメント |
11 | 発達障害における感覚―運動の協応に関する実証的証拠 |
12 | 発達障害における豊かな感性と表現 |
13 | 発達障害の心理社会的課題についての考察 |
14 | 科学から見た特別支援教育についての総合考察 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
発表の担当者は発表資料を用意し、議論に備えること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) コメントペーパー(20%) 授業での発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井手正和 | 『科学から理解する 自閉スペクトラム症の感覚世界』 | 金子書房 | 2022 | 9784760826858 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 井手正和 | 『発達障害の人には世界がどう見えるのか』 | SB新書 | 2022 | 4815617953 |
2 | 岩永竜一郎 | 『発達障害のある子の感覚・運動への支援』 | 金子書房 | 2022 | 9784760895588 |