日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF246/JF246JF246 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
質的調査法の理論と実践 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学特殊研究4」 後期課程用科目コード:PF346 |
This course aims to provide students with opportunities to learn about the characteristics of qualitative methods and various approaches within them. Students can acquire the knowledge and skills required to write a coherent and convincing paper using qualitative methods.
This course requires students to engage in discussion about readings and to conduct qualitative data collection as well as analysis: 1) a lecture and a discussion about basic principles of qualitative methods, 2) discussion based on literature using a qualitative method, and 3) practicing fieldwork and interviews followed by data analysis.
1 | イントロダクション:質的研究法の特長・リサーチデザイン・発展の経緯 |
2 | 参与観察を行う:現場のメモからフィールドノーツへ |
3 | フィールドノーツを書く①:何をどう見てどのように書くのか |
4 | フィールドノーツを書く②「分厚い記述」 |
5 | 質的テキストを分析する:コーディングとグラウンデッドセオリーアプローチの実践 |
6 | 研究者のポジショナリティ、リフレクシヴィティと研究倫理 |
7 | 研究計画を立てる |
8 | 話を聴く:半構造化インタビュー、ライフストーリー、生活史調査 |
9 | グループプロジェクト:インタビューテーマの設定とインタビューガイドの作成 |
10 | インタビューの技法:授業内ミニ実践 |
11 | インタビューを使った文献講読 |
12 | インタビューの分析①:コーディング |
13 | インタビューデータの分析②:仮説生成へ |
14 | インタビュープロジェクトの発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドノーツの作成やインタビューデータの収集が求められます。また、ディスカッションの多い授業になるので積極的に参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 通常の授業における複数回の課題提出(50%) 出席および授業参加度(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小田博志 | 『エスノグラフィー入門―<現場>を質的研究する』 | 春秋社 | 2010 | |
2 | 岸政彦・石岡丈昇・丸山里美 | 『質的社会調査の方法:他者の合理性の理解社会学』 | 有斐閣ストゥデイア | 2016 | |
3 | 藤田結子・北村文 | 『現代エスノグラフィー: 新しいフィールドワークの理論と実践 (ワードマップ)』 | 新曜社 | 2013 | |
4 | 佐藤郁哉 | 『フィールドワークの技法―問いを育てる、仮説をきたえる』 | 新曜社 | 2002 |
PCを持参してください。
質的方法論の特長と多様なアプローチについて学び、質的方法を使って研究論文を執筆するための知識とスキル獲得をめざす。
This course aims to provide students with opportunities to learn about the characteristics of qualitative methods and various approaches within them. Students can acquire the knowledge and skills required to write a coherent and convincing paper using qualitative methods.
本授業は以下の3つによって構成される。
1)質的方法論の基本的知識に関するレクチャーとディスカッション
2)質的方法論を使った文献についてのディスカッション
3)参与観察・インタビューの実践およびデータ分析
This course requires students to engage in discussion about readings and to conduct qualitative data collection as well as analysis: 1) a lecture and a discussion about basic principles of qualitative methods, 2) discussion based on literature using a qualitative method, and 3) practicing fieldwork and interviews followed by data analysis.
1 | イントロダクション:質的研究法の特長・リサーチデザイン・発展の経緯 |
2 | 参与観察を行う:現場のメモからフィールドノーツへ |
3 | フィールドノーツを書く①:何をどう見てどのように書くのか |
4 | フィールドノーツを書く②「分厚い記述」 |
5 | 質的テキストを分析する:コーディングとグラウンデッドセオリーアプローチの実践 |
6 | 研究者のポジショナリティ、リフレクシヴィティと研究倫理 |
7 | 研究計画を立てる |
8 | 話を聴く:半構造化インタビュー、ライフストーリー、生活史調査 |
9 | グループプロジェクト:インタビューテーマの設定とインタビューガイドの作成 |
10 | インタビューの技法:授業内ミニ実践 |
11 | インタビューを使った文献講読 |
12 | インタビューの分析①:コーディング |
13 | インタビューデータの分析②:仮説生成へ |
14 | インタビュープロジェクトの発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
フィールドノーツの作成やインタビューデータの収集が求められます。また、ディスカッションの多い授業になるので積極的に参加してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 通常の授業における複数回の課題提出(50%) 出席および授業参加度(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小田博志 | 『エスノグラフィー入門―<現場>を質的研究する』 | 春秋社 | 2010 | |
2 | 岸政彦・石岡丈昇・丸山里美 | 『質的社会調査の方法:他者の合理性の理解社会学』 | 有斐閣ストゥデイア | 2016 | |
3 | 藤田結子・北村文 | 『現代エスノグラフィー: 新しいフィールドワークの理論と実践 (ワードマップ)』 | 新曜社 | 2013 | |
4 | 佐藤郁哉 | 『フィールドワークの技法―問いを育てる、仮説をきたえる』 | 新曜社 | 2002 |
PCを持参してください。