日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JF247/JF247JF247 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
美的教育の条件変化——シラーとベンヤミン |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
EDU6710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
2019年度まで「教育学特殊研究5」 後期課程用科目コード:PF347 |
To understand both (1) the classical idea of the aesthetic education and (2) its changing conditions in the 20th century onward, and (3) to considerate possibilities of the aesthetic education in our time.
Concerning (1) and (2), discussing on the basis of the following texts:
(1) Schiller: On the Aesthetic Education of Man
(2) Benjamin: The Work of Art in the Age of Its Mechanical Reproduction.
Concerning (3), discussing on the basis of my own empirical and theoretical investigations.
1 | 本授業への導入 |
2 | シラー「人間の美的教育について」書簡第一〜第十 |
3 | シラー「人間の美的教育について」書簡第十一〜第十六 |
4 | シラー「人間の美的教育について」書簡第十七〜第二十三 |
5 | シラー「人間の美的教育について」書簡第二十四〜第二十七 |
6 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」I〜III |
7 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」IV〜VI |
8 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」VII〜X |
9 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XI〜XIII |
10 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XIV〜XVI |
11 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XVII〜XIX |
12 | 今井編『モノの経験の教育学』(1) |
13 | 今井編『モノの経験の教育学』(2) |
14 | まとめの討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当の回についてはレジュメ等の準備をしてください。また、担当以外の回にも対象となるテキストを精読して授業に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
個人発表(複数回)(80%) 討論参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | シラー | 『美学芸術論集』 | 冨山房 | 1993 | |
2 | ベンヤミン | 『ベンヤミン・コレクション 1』 | 筑摩書店 | 1995 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今井康雄 | 『モノの経験の教育学--アート制作から人間形成論へ』 | 東京大学出版会 | 2021 |
(1) 美的教育に関する古典的理念を理解するとともに、(2) その理念を支えていた諸条件の20世紀以降の社会における変化を考察し、(3) 美的教育の現代的可能性を探ることを目標とします。
To understand both (1) the classical idea of the aesthetic education and (2) its changing conditions in the 20th century onward, and (3) to considerate possibilities of the aesthetic education in our time.
(1) (2)についてはそれぞれ以下のテキストを読んで討論を行います。
(1) シラー「人間の美的教育について」
(2) ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」
(3)については今井が行った共同研究を紹介して討論を行います。
Concerning (1) and (2), discussing on the basis of the following texts:
(1) Schiller: On the Aesthetic Education of Man
(2) Benjamin: The Work of Art in the Age of Its Mechanical Reproduction.
Concerning (3), discussing on the basis of my own empirical and theoretical investigations.
1 | 本授業への導入 |
2 | シラー「人間の美的教育について」書簡第一〜第十 |
3 | シラー「人間の美的教育について」書簡第十一〜第十六 |
4 | シラー「人間の美的教育について」書簡第十七〜第二十三 |
5 | シラー「人間の美的教育について」書簡第二十四〜第二十七 |
6 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」I〜III |
7 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」IV〜VI |
8 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」VII〜X |
9 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XI〜XIII |
10 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XIV〜XVI |
11 | ベンヤミン「複製技術時代の芸術作品」XVII〜XIX |
12 | 今井編『モノの経験の教育学』(1) |
13 | 今井編『モノの経験の教育学』(2) |
14 | まとめの討論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当の回についてはレジュメ等の準備をしてください。また、担当以外の回にも対象となるテキストを精読して授業に臨んでください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
個人発表(複数回)(80%) 討論参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | シラー | 『美学芸術論集』 | 冨山房 | 1993 | |
2 | ベンヤミン | 『ベンヤミン・コレクション 1』 | 筑摩書店 | 1995 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 今井康雄 | 『モノの経験の教育学--アート制作から人間形成論へ』 | 東京大学出版会 | 2021 |