日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College Graduate School of Arts
Course Code JF247
Theme・Subtitle 仕事・作業・労作の教育思想史的考察
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number EDU6710
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 2019年度まで「教育学特殊研究5」
後期課程用科目コード:PF347

【Course Objectives】

The goal of this class is to provide students with a basic knowledge of work, occupation, and Arbeit, which are important concepts and practices in the history of educational thought. The goal is also to enable students to apply that knowledge to philosophical considerations.

【Course Contents】

After an overview of Dewey's theory of “occupation” and Kerschensteiner's theory of “Arbeit”, participants will read “Labor (Arbeit) Education” (Tamagawa Gakuen Press, 1930) written by Japanese pedagogue, Shigenao Konishi (1875-1948), and discuss his theory of labor education.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 授業概説:現代教育哲学の課題と教育思想史における仕事・作業・労作の位置づけ
2 中世から近代までの教育思想における労作
3 近代教育思想における労作(フランスを中心に)
4 近代教育思想における労作(ドイツを中心に)
5 デューイとケルシェンシュタイナーの作業・労作概念
6 小西重直の労作概念
7 労作と認識論
8 労作と芸術論
9 労作と道徳論
10 労作と宗教論
11 学校教育の改革と労作の意義
12 遊び・劇化の位置付けの見直し
13 遊びと作業の連続性
14 まとめ:仕事・作業・労作の教育哲学への応用

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

事前にテキスト指定範囲を熟読しておくこと(各回約2時間)。授業後には授業で出た論点を整理する課題を行うこと(各回約2時間)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業時のテキスト報告(50%)
授業参加度(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小西重直 『労作教育』 玉川学園出版部 1930

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 小林澄兄 『労作教育思想史』 丸善出版 1948

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

教育思想史の概論に関する知識を必要とする。新教育運動についての基礎的知識を必要とする。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

第一回の授業で資料(テキスト)を送付するため、パソコンを持参することが望ましい。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】