日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG102/JG102JG102 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『源平盛衰記』精読 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The Genpei Josuiki will be read in depth, and along with understanding its peculiarities, understanding relating to its connect with other works of the same period will be deepened.
The main text will be read in depth while being annotated in detail. This in-depth reading will cover differences between this text and the Tale of the Heike, foundational and peripheral materials of the text, comparison between the text and others of the same era, and aspects of the text as reproduced as an illuminated text, while the meaning of the text in a literary history context will also be considered. Deep reading will be advanced while also taking up specific research topics and themes.
1 | 概説・共通課題の確認 |
2 | 担当者による発表と質疑応答1 |
3 | 担当者による発表と質疑応答2 |
4 | 担当者による発表と質疑応答3 |
5 | 担当者による発表と質疑応答4 |
6 | 担当者による発表と質疑応答5 |
7 | 担当者による発表と質疑応答6 |
8 | 担当者による発表と質疑応答7 |
9 | 担当者による発表と質疑応答8 |
10 | 担当者による発表と質疑応答9 |
11 | 担当者による発表と質疑応答10 |
12 | 担当者による発表と質疑応答11 |
13 | 担当者による発表と質疑応答12 |
14 | 担当者による発表と質疑応答13,まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で扱う章段を下読みしたり,関連論文を読むなどして,自主的に基礎的知識を身につけて授業に臨むこと.
関連論文・資料等の収集を各自で進めること.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表(複数回)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
底本については初回に指示する. |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で随時紹介する. |
発表者は発表資料をもとに報告する.自分の研究テーマとの関係を意識すること.
『源平盛衰記』を精読し,その特質を理解するとともに,同時代文芸との関係についての理解を深める.
The Genpei Josuiki will be read in depth, and along with understanding its peculiarities, understanding relating to its connect with other works of the same period will be deepened.
ていねいに注解を施しながら本文を読み進める.『平家物語』との差異,依拠資料・周辺資料との関係,同時代の諸文芸との関係,物語絵としての再生の様相などに目を配りつつ,『源平盛衰記』の文学史上の意義を照らし出していく.各自の研究テーマや問題関心とも共鳴させながら,本文を精読していく.
The main text will be read in depth while being annotated in detail. This in-depth reading will cover differences between this text and the Tale of the Heike, foundational and peripheral materials of the text, comparison between the text and others of the same era, and aspects of the text as reproduced as an illuminated text, while the meaning of the text in a literary history context will also be considered. Deep reading will be advanced while also taking up specific research topics and themes.
1 | 概説・共通課題の確認 |
2 | 担当者による発表と質疑応答1 |
3 | 担当者による発表と質疑応答2 |
4 | 担当者による発表と質疑応答3 |
5 | 担当者による発表と質疑応答4 |
6 | 担当者による発表と質疑応答5 |
7 | 担当者による発表と質疑応答6 |
8 | 担当者による発表と質疑応答7 |
9 | 担当者による発表と質疑応答8 |
10 | 担当者による発表と質疑応答9 |
11 | 担当者による発表と質疑応答10 |
12 | 担当者による発表と質疑応答11 |
13 | 担当者による発表と質疑応答12 |
14 | 担当者による発表と質疑応答13,まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回で扱う章段を下読みしたり,関連論文を読むなどして,自主的に基礎的知識を身につけて授業に臨むこと.
関連論文・資料等の収集を各自で進めること.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 発表(複数回)(70%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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底本については初回に指示する. |
その他 (Others) | |||||
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授業の中で随時紹介する. |
発表者は発表資料をもとに報告する.自分の研究テーマとの関係を意識すること.