日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG103/JG103JG103 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『古来風躰抄』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a close reading of the poetry treatise Korai Fuutei Shō written by Toshinari Fujiwara, deepen understanding of Toshinari's poetry theory, which played an important role in the formation of the Shikokin style of poetry.
Based on the first edition of the Toshinari's own handwritten book, and comparing it with the re-compiled editions as appropriate, we will read the Korai Fūtei Shō.
The majority of the Korai Fūtei Shō comprises poems taken from the Manyōshū and imperial anthologies from Kokinshū to Senzaishū.In this exercise, the reading will focus on the sections of the upper volume that are related to poetic discourse other than the poems extracted from the Manyōshū.There is much to see, including the history of the compilation of the Manyōshū and the Imperial Anthology.
1 | 『古来風躰抄』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | 担当者による発表と討議12 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
次の回で取り上げられる箇所について、下読みをした上で授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討議への参加態度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
藤原俊成著の歌学書『古来風躰抄』を精読することを通して、新古今歌風形成に重要な役割を果たした俊成の歌論への理解を深める。
Through a close reading of the poetry treatise Korai Fuutei Shō written by Toshinari Fujiwara, deepen understanding of Toshinari's poetry theory, which played an important role in the formation of the Shikokin style of poetry.
『古来風躰抄』を、初撰本である俊成自筆本に基づき、適宜再撰本と比較しながら読み進める。『古来風躰抄』の大半は、『万葉集』及び『古今集』から『千載集』までの勅撰集からの抄出歌により占められているが、本演習では、上巻の『万葉集』からの抄出歌以外の歌学的言説に関わる部分を中心に輪読を行う。『万葉集』や勅撰集の撰集史など、見所は多い。
Based on the first edition of the Toshinari's own handwritten book, and comparing it with the re-compiled editions as appropriate, we will read the Korai Fūtei Shō.
The majority of the Korai Fūtei Shō comprises poems taken from the Manyōshū and imperial anthologies from Kokinshū to Senzaishū.In this exercise, the reading will focus on the sections of the upper volume that are related to poetic discourse other than the poems extracted from the Manyōshū.There is much to see, including the history of the compilation of the Manyōshū and the Imperial Anthology.
1 | 『古来風躰抄』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | 担当者による発表と討議12 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
次の回で取り上げられる箇所について、下読みをした上で授業に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討議への参加態度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
初回の授業で指示する。 |