日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG104/JG104JG104 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
俳諧研究-元禄の俳諧を読む- |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn various methods of interpreting and researching Haikai, and acquire the basics of modern literary research.
Students will annotate the renku of the poets of Kyoto, Osaka, and Edo during the Genroku period, read them carefully, and examine the differences between the authors and regions, and the characteristics of each.
1 | はじめに(授業の進め方、成績評価の方法など) |
2 | 俳諧史と俳諧研究の方法(1) |
3 | 俳諧史と俳諧研究の方法(2) |
4 | 演習(1) |
5 | 演習(2) |
6 | 演習(3) |
7 | 演習(4) |
8 | 演習(5) |
9 | 演習(6) |
10 | 演習(7) |
11 | 演習(8) |
12 | 演習(9) |
13 | 演習(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内発表(40%) 受講態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
俳諧の奥深さやおもしろさを味わいながら、解釈・調査の多様な方法を習得し、近世文学研究の基礎を身につける。
Students will learn various methods of interpreting and researching Haikai, and acquire the basics of modern literary research.
元禄期の京・大坂・江戸の俳人たちの連句に注釈を加え、精読し、作者や地域毎の違い、それぞれの特徴について検討する。
Students will annotate the renku of the poets of Kyoto, Osaka, and Edo during the Genroku period, read them carefully, and examine the differences between the authors and regions, and the characteristics of each.
1 | はじめに(授業の進め方、成績評価の方法など) |
2 | 俳諧史と俳諧研究の方法(1) |
3 | 俳諧史と俳諧研究の方法(2) |
4 | 演習(1) |
5 | 演習(2) |
6 | 演習(3) |
7 | 演習(4) |
8 | 演習(5) |
9 | 演習(6) |
10 | 演習(7) |
11 | 演習(8) |
12 | 演習(9) |
13 | 演習(10) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内発表(40%) 受講態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |