日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG105/JG105JG105 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本近現代文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
With non-violence as the keyword, each participant will write a paper related to modern and contemporary Japanese literature in line with his/her own interests.
Through the presentation and discussion, participants will deepen their understanding of literary works, criticism, and philosophy of thought related to the keywords, and at the same time, advance their understanding of the latest literary research.
The theme of non-violence will be used to read literary texts while learning the basic concepts for considering this issue.
It also enhances the development of students’ skill in making oral presentation and self-regulated learning.
The texts covered will range from those published in the Meiji period to contemporary literature.
Furthermore, in order to think about nonviolence, it is of course necessary to know about violence, self-defense, war, and racism, and to cultivate an understanding of these issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 文学テクストと先行研究の講読 |
3 | 文学テクストと先行研究の講読 |
4 | 発表1 |
5 | 発表2 |
6 | 発表3 |
7 | 発表4 |
8 | 発表5 |
9 | 発表6 |
10 | 発表7 |
11 | 発表8 |
12 | 発表9 |
13 | 発表10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、履修登録後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。
予習としては次回以降の授業で取り上げられる文学テクストや各種資料を読了する作業がこれに該当する。復習に該当するものとしては、自身が発表した場合は授業時の質疑応答の内容等をふまえ、考察をブラッシュアップすることが挙げられる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(複数回)(50%) 授業への積極的な参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時にプリント等を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜紹介する。 |
非暴力をキーワードとして、履修者個々人の興味関心に即して日本近現代文学に関連した論文を執筆する。
その発表と議論を通して、キーワードに関わる文学作品や批評、思想哲学の考察を深めると同時に、文学研究のあり方についても理解を進める。
With non-violence as the keyword, each participant will write a paper related to modern and contemporary Japanese literature in line with his/her own interests.
Through the presentation and discussion, participants will deepen their understanding of literary works, criticism, and philosophy of thought related to the keywords, and at the same time, advance their understanding of the latest literary research.
非暴力をテーマとして、この問題を考えるための基本的な概念を学びつつ、文学テクストを読解する。
また、履修者の口頭発表のスキルや個別の研究の進め方に関して議論、指導を行う。
対象となるテクストは明治期に発表されたものから現代文学までに至る。さらに、非暴力を考えるためには当然ながら暴力や自己防衛、戦争やレイシズムについても知っている必要があり、それらに対する理解を涵養することも求められる。
The theme of non-violence will be used to read literary texts while learning the basic concepts for considering this issue.
It also enhances the development of students’ skill in making oral presentation and self-regulated learning.
The texts covered will range from those published in the Meiji period to contemporary literature.
Furthermore, in order to think about nonviolence, it is of course necessary to know about violence, self-defense, war, and racism, and to cultivate an understanding of these issues.
1 | オリエンテーション |
2 | 文学テクストと先行研究の講読 |
3 | 文学テクストと先行研究の講読 |
4 | 発表1 |
5 | 発表2 |
6 | 発表3 |
7 | 発表4 |
8 | 発表5 |
9 | 発表6 |
10 | 発表7 |
11 | 発表8 |
12 | 発表9 |
13 | 発表10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は、履修登録後にCanvas LMS上で履修者に対して行う。
予習としては次回以降の授業で取り上げられる文学テクストや各種資料を読了する作業がこれに該当する。復習に該当するものとしては、自身が発表した場合は授業時の質疑応答の内容等をふまえ、考察をブラッシュアップすることが挙げられる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表内容(複数回)(50%) 授業への積極的な参加(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業時にプリント等を配付する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に適宜紹介する。 |