日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG109/JG109JG109 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
訓詁学入門 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PG301 |
Learn and acquire the methodologies needed for reading and interpreting Classical Chinese texts. This aims to accurately understand the meanings conveyed in Classical Chinese, compare them with other literature, and develop the skills to analyze considering the context.
Develop the language proficiency needed for independently reading and interpreting Classical Chinese texts and build a solid foundation for it. Emphasizing grammatical understanding and learning appropriate reading methods will ultimately foster the ability to understand and interpret Classical Chinese texts independently.
The class will read in turn from “Lectures on Interpretation: How to Read Classical Chinese”, to learn how to read and research classical Chinese literature.
1 | イントロダクション |
2 | 『訓詁学講義 中国古語の読み方』の概観 |
3 | 発表方法の共有 |
4 | 学生発表と質疑応答① |
5 | 学生発表と質疑応答② |
6 | 学生発表と質疑応答③ |
7 | 学生発表と質疑応答④ |
8 | 学生発表と質疑応答⑤ |
9 | 学生発表と質疑応答⑥ |
10 | 学生発表と質疑応答⑦ |
11 | 学生発表と質疑応答⑧ |
12 | 学生発表と質疑応答⑨ |
13 | 学生発表と質疑応答⑩ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定図書を熟読し、発表者はレジュメを用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習発表(40%) 授業への参加度(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 洪誠 著, 森賀一惠・橋本秀美 訳 | 『訓詁学講義 中国古語の読み方』 | アルヒーフ | 2004 | 4795401799 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 狩野直喜 | 『漢文研究法: 中国学入門講義』 | 平凡社 | 2018 | 9784582808902 |
2 | 濱口 富士雄 | 『重訂版 漢文語法の基礎』 | 東豊書店 | 2018 |
漢文の語法に関しては必要に応じて講義内で解説しますので、前提知識は求めません。
定評のある教科書を熟読し、その内容を身につけて自分自身で使えるようになっていくための学習における粘り強さを求めます。
漢文のテクストを読み解くための方法論を学び、それを実践する能力を身につける。漢文で示されている意味を正確に理解し、他の文献と比較したり、文脈を考慮しながら分析する技術を養うことを目指す。
漢文を自分自身で読み解くための語学力を養成し、その基礎を築く。文法的な理解を重視し、適切な読解方法を学ぶことで、最終的には漢文を自力で理解し解釈する力を身につける。
Learn and acquire the methodologies needed for reading and interpreting Classical Chinese texts. This aims to accurately understand the meanings conveyed in Classical Chinese, compare them with other literature, and develop the skills to analyze considering the context.
Develop the language proficiency needed for independently reading and interpreting Classical Chinese texts and build a solid foundation for it. Emphasizing grammatical understanding and learning appropriate reading methods will ultimately foster the ability to understand and interpret Classical Chinese texts independently.
洪誠 著, 森賀一惠・橋本秀美 訳『訓詁学講義 中国古語の読み方』(アルヒーフ・2004)を輪読し、中国古典文献の読み方、調査方法を体得していく。
The class will read in turn from “Lectures on Interpretation: How to Read Classical Chinese”, to learn how to read and research classical Chinese literature.
1 | イントロダクション |
2 | 『訓詁学講義 中国古語の読み方』の概観 |
3 | 発表方法の共有 |
4 | 学生発表と質疑応答① |
5 | 学生発表と質疑応答② |
6 | 学生発表と質疑応答③ |
7 | 学生発表と質疑応答④ |
8 | 学生発表と質疑応答⑤ |
9 | 学生発表と質疑応答⑥ |
10 | 学生発表と質疑応答⑦ |
11 | 学生発表と質疑応答⑧ |
12 | 学生発表と質疑応答⑨ |
13 | 学生発表と質疑応答⑩ |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定図書を熟読し、発表者はレジュメを用意すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習発表(40%) 授業への参加度(40%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 洪誠 著, 森賀一惠・橋本秀美 訳 | 『訓詁学講義 中国古語の読み方』 | アルヒーフ | 2004 | 4795401799 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 狩野直喜 | 『漢文研究法: 中国学入門講義』 | 平凡社 | 2018 | 9784582808902 |
2 | 濱口 富士雄 | 『重訂版 漢文語法の基礎』 | 東豊書店 | 2018 |
漢文の語法に関しては必要に応じて講義内で解説しますので、前提知識は求めません。
定評のある教科書を熟読し、その内容を身につけて自分自身で使えるようになっていくための学習における粘り強さを求めます。