日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG111/JG111JG111 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PG305 |
The goal of this lecture is to learn how to read and interpret visual images through pictorial works such as emaki, folding screens, and fan paintings. To understand the subject matter and research methods of art history research, and to be able to apply and utilize them in the research that each student is undertaking for their master's thesis.
The lecture will focus on the theme of narrative pictures, taking up picture scrolls, fan paintings, and byobu-e (folding screen paintings), while taking into account the flow of art history, to decipher how the contents of texts such as The Tale of Genji, The Tale of the Heike, and The Tale of Otogi-zoshi (fairy tales) are depicted in paintings. Using images, the lecture will discuss a form of history of the reception of literary works, showing examples of paintings of the same subject matter that have been passed down through generations, as well as examples in which the expression has changed depending on the creator and medium.
In addition, in order to learn how to look at works of literature, we will visit exhibitions and browse rare books such as emaki (picture scrolls), fan paintings, and byobu-e (folding screen paintings) at the university library. Since the content of this course is linked to "Japanese Literature 3B" in the fall semester, it is recommended that students take this course in conjunction with Japanese Literature 3B.
1 | ガイダンス 美術史の対象と研究方法 |
2 | 日本の物語絵概説①(題材・媒体) |
3 | 日本の物語絵概説②(絵師・画派) |
4 | 作品調査(立教大学図書館にて貴重書閲覧)① |
5 | 作品調査(立教大学図書館にて貴重書閲覧)② |
6 | 調査結果のまとめと展示見学のガイダンス |
7 | 展覧会見学・実地指導①(東京国立博物館本館) |
8 | 展覧会見学・実地指導②(東京国立博物館本館) |
9 | 展覧会見学・実地指導③(東京国立博物館平成館) |
10 | 展覧会見学・実地指導④(東京国立博物館東洋館) |
11 | テキストとイメージ(源氏物語・平家物語・御伽草子ほか) |
12 | 研究報告とディスカッション① |
13 | 研究報告とディスカッション② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関しては、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表(研究報告)(35%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
8月1日(金)2限~5限
8月4日(月)2限~5限
8月5日(火)2限~5限
8月6日(水)1限~2限
6206教室
絵巻や屏風、扇面画などの絵画作品を通じて、視覚的イメージの読み解き方を学ぶこと。美術史研究の対象と研究方法を理解し、各自が修士論文のために取り組んでいる研究に応用、活用できるようになること。
The goal of this lecture is to learn how to read and interpret visual images through pictorial works such as emaki, folding screens, and fan paintings. To understand the subject matter and research methods of art history research, and to be able to apply and utilize them in the research that each student is undertaking for their master's thesis.
物語絵をテーマに、美術史の流れをふまえつつ、絵巻や扇面画、屏風絵などを取りあげ、源氏物語や平家物語、御伽草子などのテキスト内容がどのように絵画化されているかを読み解く。講義では画像を用いて、同一主題の図様が描き継がれる事例や、制作者や媒体によって表現が変わる事例などを示しつつ、文学作品の享受史の一形態について講じる。
また、作品の見方を実地で学ぶため、展覧会見学と、大学図書館で、絵巻や扇面画、屏風絵などの貴重書の閲覧を予定している。本科目の内容は、秋学期の「日本文学研究3B」と連動しているため、あわせて履修することが望ましい。
The lecture will focus on the theme of narrative pictures, taking up picture scrolls, fan paintings, and byobu-e (folding screen paintings), while taking into account the flow of art history, to decipher how the contents of texts such as The Tale of Genji, The Tale of the Heike, and The Tale of Otogi-zoshi (fairy tales) are depicted in paintings. Using images, the lecture will discuss a form of history of the reception of literary works, showing examples of paintings of the same subject matter that have been passed down through generations, as well as examples in which the expression has changed depending on the creator and medium.
In addition, in order to learn how to look at works of literature, we will visit exhibitions and browse rare books such as emaki (picture scrolls), fan paintings, and byobu-e (folding screen paintings) at the university library. Since the content of this course is linked to "Japanese Literature 3B" in the fall semester, it is recommended that students take this course in conjunction with Japanese Literature 3B.
1 | ガイダンス 美術史の対象と研究方法 |
2 | 日本の物語絵概説①(題材・媒体) |
3 | 日本の物語絵概説②(絵師・画派) |
4 | 作品調査(立教大学図書館にて貴重書閲覧)① |
5 | 作品調査(立教大学図書館にて貴重書閲覧)② |
6 | 調査結果のまとめと展示見学のガイダンス |
7 | 展覧会見学・実地指導①(東京国立博物館本館) |
8 | 展覧会見学・実地指導②(東京国立博物館本館) |
9 | 展覧会見学・実地指導③(東京国立博物館平成館) |
10 | 展覧会見学・実地指導④(東京国立博物館東洋館) |
11 | テキストとイメージ(源氏物語・平家物語・御伽草子ほか) |
12 | 研究報告とディスカッション① |
13 | 研究報告とディスカッション② |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関しては、必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
口頭発表(研究報告)(35%) リアクションペーパー(30%) 最終レポート(Final Report)(35%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
8月1日(金)2限~5限
8月4日(月)2限~5限
8月5日(火)2限~5限
8月6日(水)1限~2限
6206教室