日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG151/JG151JG151 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本語学研究法 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will learn specialized techniques concerning research methods for Japanese linguistics.
Students will take up an study of their choice on Japanese linguistics, present its significance in relation to their own research theme, and discuss it with the entire class. In their presentations, students will be expected to present their points of view on previous research, research objectives, research methods, current status and future prospects, etc., and to communicate them clearly to the other participants. If necessary, all participants may conduct a survey and analysis of related research.
1 | イントロダクション |
2 | 受講者による報告(1) |
3 | 受講者による報告(2) |
4 | 受講者による報告(3) |
5 | 受講者による報告(4) |
6 | 受講者による報告(5) |
7 | 受講者による報告(6) |
8 | 受講者による報告(7) |
9 | 受講者による報告(8) |
10 | 受講者による報告(9) |
11 | 受講者による報告(10) |
12 | 受講者による報告(11) |
13 | 受講者による報告(12) |
14 | 受講者による報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日本語学の入門書・概説書などを熟読するとともに、関連諸分野の先行研究を広く探っておくこと。また、分からなかったことも含めて、何(書籍や論文その他)をどのように調べたのか、ということを具体的に明らかにして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(複数回)(50%) 討議への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
日本語学の研究法について専門的な手法を身につける。
Students will learn specialized techniques concerning research methods for Japanese linguistics.
受講者は、日本語学に関する任意の研究・論考を取り上げ、自らの研究テーマとの関わりからその意義について発表するとともに、受講者全員で討議する。発表に際しては、先行研究、研究目的、研究手法、現状と展望などについて論点を提示しつつ、他の受講者に分かりやすく伝えることが求められる。必要に応じて、受講者全員で関連研究の調査分析などを行うことがある。
Students will take up an study of their choice on Japanese linguistics, present its significance in relation to their own research theme, and discuss it with the entire class. In their presentations, students will be expected to present their points of view on previous research, research objectives, research methods, current status and future prospects, etc., and to communicate them clearly to the other participants. If necessary, all participants may conduct a survey and analysis of related research.
1 | イントロダクション |
2 | 受講者による報告(1) |
3 | 受講者による報告(2) |
4 | 受講者による報告(3) |
5 | 受講者による報告(4) |
6 | 受講者による報告(5) |
7 | 受講者による報告(6) |
8 | 受講者による報告(7) |
9 | 受講者による報告(8) |
10 | 受講者による報告(9) |
11 | 受講者による報告(10) |
12 | 受講者による報告(11) |
13 | 受講者による報告(12) |
14 | 受講者による報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日本語学の入門書・概説書などを熟読するとともに、関連諸分野の先行研究を広く探っておくこと。また、分からなかったことも含めて、何(書籍や論文その他)をどのように調べたのか、ということを具体的に明らかにして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(複数回)(50%) 討議への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None