日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG163/JG163JG163 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
『六百番歌合』恋部を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The "Roppyakuban Utaawase" is a poetry contest organized by Fujiwara Yoshitsune, in which Teika, Ietaka, Jien and 12 other poets participated. In this seminar, we will deepen our understanding of waka literature through a close reading of this poetry contest.
In this seminar, students will deepen their understanding of waka literature and acquire specialized research methods.
There are many things to be seen in "Roppyakuban Utaawase", such as the unique setting of poetry titles, the differences in poetic styles between the old and new schools, heated discussions, and the high quality of the poems written by Toshinari Fujiwara. There are many points to be seen in this poetry contest, such as the intention of expression, the technique of composing poetry titles, and the method of criticizing waka poems.
In this exercise, we will take up the love sections6-10 and have a presentation and discussion by the person in charge.
1 | 『六百番歌合』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の担当回以外でも、毎回下読みを行い問題意識をもって授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で適宜指示する。 |
授業は原則として対面による演習形式で行う。発表資料やコメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。
『六百番歌合』は、藤原良経が主催し定家・家隆・慈円ら12名の歌人が出詠した歌合である。本演習は、この歌合を精読することにより、和歌文学についての理解を深めることを目標とする。
The "Roppyakuban Utaawase" is a poetry contest organized by Fujiwara Yoshitsune, in which Teika, Ietaka, Jien and 12 other poets participated. In this seminar, we will deepen our understanding of waka literature through a close reading of this poetry contest.
In this seminar, students will deepen their understanding of waka literature and acquire specialized research methods.
『六百番歌合』は、独特の歌題設定、新旧両派の詠風の違い、白熱した議論、藤原俊成による質の高い判詞など見るべき点が多く、表現意図、歌題の詠出技法、和歌批評の方法など様々な切り口で分析することができる作品である。本演習では恋六~十を取り上げ、担当者による発表と討議を行っていく。
There are many things to be seen in "Roppyakuban Utaawase", such as the unique setting of poetry titles, the differences in poetic styles between the old and new schools, heated discussions, and the high quality of the poems written by Toshinari Fujiwara. There are many points to be seen in this poetry contest, such as the intention of expression, the technique of composing poetry titles, and the method of criticizing waka poems.
In this exercise, we will take up the love sections6-10 and have a presentation and discussion by the person in charge.
1 | 『六百番歌合』の概要 |
2 | 調査・発表の方法 |
3 | 担当者による発表と討議1 |
4 | 担当者による発表と討議2 |
5 | 担当者による発表と討議3 |
6 | 担当者による発表と討議4 |
7 | 担当者による発表と討議5 |
8 | 担当者による発表と討議6 |
9 | 担当者による発表と討議7 |
10 | 担当者による発表と討議8 |
11 | 担当者による発表と討議9 |
12 | 担当者による発表と討議10 |
13 | 担当者による発表と討議11 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
自分の担当回以外でも、毎回下読みを行い問題意識をもって授業に参加すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
発表(40%) 討論への貢献度(30%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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プリントを配布する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業内で適宜指示する。 |
授業は原則として対面による演習形式で行う。発表資料やコメントの提出、レポート課題の提示などに「Canvas LMS」を利用する。