日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG166/JG166JG166 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
文学理論を学ぼう |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of the course is to expand the methodological repertoire available for advancing literary research, and to position students' interests within a wide range of intellectual areas related to literature and culture. The course will expect students to not only master critical theory but also, from there, to display thinking that cuts across modern critical research theories.
Using "Gender × Novel Guidebook", students will learn about basic concept in Gender studies and the latest trends in research methodology. The course will essentially adopt a seminar format, and students will understand each chapter of the text through discussions based on reports by course takers in charge of the assigned subject matter.
1 | イントロダクション(ジェンダー批評とはどのようなものか)/授業の目的と概要、進め方について説明する。 |
2 | 01 文学史・文学場 |
3 | 02 ジェンダーカテゴリー |
4 | 03 女性作家・ガイノクリティシズム |
5 | 04 脱構築・クィア批評 |
6 | 05 メディア論 |
7 | 06 恋愛 |
8 | 07 セクシュアリティ |
9 | 08 結婚・家族 |
10 | 10 少女・学校・友情 |
11 | 12 暴力 |
12 | 14 労働・資本主義・社会運動 |
13 | 17 越境・日本語文学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習としては、担当者は分担した章について報告の準備をする。また、受講者は授業で扱う章をあらかじめ熟読しておき、討論に参加できる準備をする。
事後学習としては、授業で学んだ理論を実際の文学テクストに応用する実践を重ね、理論的な分析記述の経験を積むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 話題毎に提出を求める授業内レポート(40%) 授業への参加態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 飯田裕子・小平麻衣子 | 『ジェンダー×小説 ガイドブック』 | ひつじ書房 | 2023 | 9784823411922 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業の中で適宜紹介する。 |
文学研究を進める上で利用可能な方法論的レパートリーを拡張し、文学や文化に関わる幅広い知的領域の中に自分の関心を位置づけることをねらいとします。単に批評理論をマスターするだけでなく、そこを起点に現代の批評研究理論を横断していく思考を期待します。
The aim of the course is to expand the methodological repertoire available for advancing literary research, and to position students' interests within a wide range of intellectual areas related to literature and culture. The course will expect students to not only master critical theory but also, from there, to display thinking that cuts across modern critical research theories.
飯田裕子・小平麻衣子編『ジェンダー×小説 ガイドブック』(ひつじ書房)をテキストに、ジェンダー批評の重要な概念や、最新の研究方法論の動向について学びます。基本的に演習形式をとり、テキストの各章について、担当する受講者の報告に基づいた議論を通して理解していきます。
Using "Gender × Novel Guidebook", students will learn about basic concept in Gender studies and the latest trends in research methodology. The course will essentially adopt a seminar format, and students will understand each chapter of the text through discussions based on reports by course takers in charge of the assigned subject matter.
1 | イントロダクション(ジェンダー批評とはどのようなものか)/授業の目的と概要、進め方について説明する。 |
2 | 01 文学史・文学場 |
3 | 02 ジェンダーカテゴリー |
4 | 03 女性作家・ガイノクリティシズム |
5 | 04 脱構築・クィア批評 |
6 | 05 メディア論 |
7 | 06 恋愛 |
8 | 07 セクシュアリティ |
9 | 08 結婚・家族 |
10 | 10 少女・学校・友情 |
11 | 12 暴力 |
12 | 14 労働・資本主義・社会運動 |
13 | 17 越境・日本語文学 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学習としては、担当者は分担した章について報告の準備をする。また、受講者は授業で扱う章をあらかじめ熟読しておき、討論に参加できる準備をする。
事後学習としては、授業で学んだ理論を実際の文学テクストに応用する実践を重ね、理論的な分析記述の経験を積むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 話題毎に提出を求める授業内レポート(40%) 授業への参加態度(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 飯田裕子・小平麻衣子 | 『ジェンダー×小説 ガイドブック』 | ひつじ書房 | 2023 | 9784823411922 |
その他 (Others) | |||||
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授業の中で適宜紹介する。 |