日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG169/JG169JG169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
古文辞学と国学における詩歌論とその思想との連関 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月3/Mon.3 Mon.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PG302 |
(1) To understand the continuity of poetics in Kobunjigaku and Kokugaku.
(2) To examine the connection between poetics in Kobunjigaku and Kokugaku and their thought.
(3) Learn how to discuss the pre-modern Japanese literature through studies in English-speaking countries
We will translate and read the following English-language research book that discusses the relationship between Kobunjigaku and Kokugaku.
Peter Flueckiger. 2010. Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism. Stanford University Press.
In the mid-Edo period, Kobunjigaku and Kokugaku, which aimed to investigate ancient human emotions and the nature of society, placed the greatest emphasis on poetry and song. They not only explored and developed ideal methods of poetry production, but also discussed the methodology for accessing ancient society, which was at the root of their ideology, in terms of poetry.
In this course, we will translate the above book and discuss with participants how the poetic theory of Kobunjigaku and Kokugaku is linked to their thought.
The table of contents of the book can be found at the following URL
https://www.sup.org/books/extra/?id=16499&i=Table_of_Contents_pages
1 | ガイダンス |
2 | 発表方法の共有 |
3 | 発表・討議1 |
4 | 発表・討議2 |
5 | 発表・討議3 |
6 | 発表・討議4 |
7 | 発表・討議5 |
8 | 中間総括 |
9 | 発表・討議6 |
10 | 発表・討議7 |
11 | 発表・討議8 |
12 | 発表・討議9 |
13 | 発表・討議10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当する訳読箇所を翻訳した上で、議論すべきトピックについてまとめてくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習発表(複数回)(50%) 討議への参加度(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Peter Flueckiger | Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism | Stanford University Press | 2010 | 0804761574 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | W. J. Boot and Takayama Daiki, eds | Tetsugaku Companion to Ogyu Sorai : The Thought and Reception of Japan's Most Innovative Confucian Philosopher | Springer | 2019 | 9783030154745 |
2 | 板東 洋介 | 『徂徠学派から国学へ 表現する人間』 | ぺりかん社 | 2019 | 4831515302 |
3 | 酒井直樹 | 『過去の声 18世紀日本の言説における言語の地位』 | 以文社 | 2002 | 4753102211 |
・英語文献を読んでいく粘り強さ
・自身の研究の視野を広げようとする柔軟さ
(1)古文辞学・国学における詩論・歌論の連続性を理解する。
(2)古文辞学・国学における詩論・歌論とその思想との結びつきを考察する。
(3)英語圏の研究者による日本前近代の文献を対象とした議論の方法を学ぶ。
(1) To understand the continuity of poetics in Kobunjigaku and Kokugaku.
(2) To examine the connection between poetics in Kobunjigaku and Kokugaku and their thought.
(3) Learn how to discuss the pre-modern Japanese literature through studies in English-speaking countries
春学期に引き続き、古文辞学と国学との関係を論じた以下の英文研究書を訳読します。
Peter Flueckiger. 2010. Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism. Stanford University Press.
江戸中期において古代の人間感情や社会のあり方の究明を目指した古文辞学・国学が、最も重視した対象が詩・歌でした。彼らは単に理想的な詩歌の制作方法を探究・試作しただけではなく、その思想的根幹にある古代社会へのアクセスのための方法論を詩歌に則して論じました。
本演習では上掲書を訳読しながら、古文辞学と国学の詩歌論はいかにその思想と連関しているのかを受講者とともに議論していきます。
該当書の目次は以下のURLから確認できます。
https://www.sup.org/books/extra/?id=16499&i=Table_of_Contents_pages
We will translate and read the following English-language research book that discusses the relationship between Kobunjigaku and Kokugaku.
Peter Flueckiger. 2010. Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism. Stanford University Press.
In the mid-Edo period, Kobunjigaku and Kokugaku, which aimed to investigate ancient human emotions and the nature of society, placed the greatest emphasis on poetry and song. They not only explored and developed ideal methods of poetry production, but also discussed the methodology for accessing ancient society, which was at the root of their ideology, in terms of poetry.
In this course, we will translate the above book and discuss with participants how the poetic theory of Kobunjigaku and Kokugaku is linked to their thought.
The table of contents of the book can be found at the following URL
https://www.sup.org/books/extra/?id=16499&i=Table_of_Contents_pages
1 | ガイダンス |
2 | 発表方法の共有 |
3 | 発表・討議1 |
4 | 発表・討議2 |
5 | 発表・討議3 |
6 | 発表・討議4 |
7 | 発表・討議5 |
8 | 中間総括 |
9 | 発表・討議6 |
10 | 発表・討議7 |
11 | 発表・討議8 |
12 | 発表・討議9 |
13 | 発表・討議10 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
担当する訳読箇所を翻訳した上で、議論すべきトピックについてまとめてくる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習発表(複数回)(50%) 討議への参加度(20%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | Peter Flueckiger | Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism | Stanford University Press | 2010 | 0804761574 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | W. J. Boot and Takayama Daiki, eds | Tetsugaku Companion to Ogyu Sorai : The Thought and Reception of Japan's Most Innovative Confucian Philosopher | Springer | 2019 | 9783030154745 |
2 | 板東 洋介 | 『徂徠学派から国学へ 表現する人間』 | ぺりかん社 | 2019 | 4831515302 |
3 | 酒井直樹 | 『過去の声 18世紀日本の言説における言語の地位』 | 以文社 | 2002 | 4753102211 |
・英語文献を読んでいく粘り強さ
・自身の研究の視野を広げようとする柔軟さ