日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College Graduate School of Arts
Course Code JG169
Theme・Subtitle 古文辞学と国学における詩歌論とその思想との連関
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.3
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Credits 2
Course Number JAL6310
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation -(履修中止制度なし/ No system for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 後期課程用科目コード:PG302

【Course Objectives】

(1) To understand the continuity of poetics in Kobunjigaku and Kokugaku.
(2) To examine the connection between poetics in Kobunjigaku and Kokugaku and their thought.
(3) Learn how to discuss the pre-modern Japanese literature through studies in English-speaking countries

【Course Contents】

We will translate and read the following English-language research book that discusses the relationship between Kobunjigaku and Kokugaku.

Peter Flueckiger. 2010. Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism. Stanford University Press.

In the mid-Edo period, Kobunjigaku and Kokugaku, which aimed to investigate ancient human emotions and the nature of society, placed the greatest emphasis on poetry and song. They not only explored and developed ideal methods of poetry production, but also discussed the methodology for accessing ancient society, which was at the root of their ideology, in terms of poetry.

In this course, we will translate the above book and discuss with participants how the poetic theory of Kobunjigaku and Kokugaku is linked to their thought.

The table of contents of the book can be found at the following URL
https://www.sup.org/books/extra/?id=16499&i=Table_of_Contents_pages

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 発表方法の共有
3 発表・討議1
4 発表・討議2
5 発表・討議3
6 発表・討議4
7 発表・討議5
8 中間総括
9 発表・討議6
10 発表・討議7
11 発表・討議8
12 発表・討議9
13 発表・討議10
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

担当する訳読箇所を翻訳した上で、議論すべきトピックについてまとめてくる。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 演習発表(複数回)(50%)
討議への参加度(20%)
最終レポート(Final Report)(30%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 Peter Flueckiger Imagining Harmony: Poetry, Empathy, and Community in Mid-Tokugawa Confucianism and Nativism Stanford University Press 2010 0804761574

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 W. J. Boot and Takayama Daiki, eds Tetsugaku Companion to Ogyu Sorai : The Thought and Reception of Japan's Most Innovative Confucian Philosopher Springer 2019 9783030154745
2 板東 洋介 『徂徠学派から国学へ 表現する人間』 ぺりかん社 2019 4831515302
3 酒井直樹 『過去の声 18世紀日本の言説における言語の地位』 以文社 2002 4753102211

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

・英語文献を読んでいく粘り強さ
・自身の研究の視野を広げようとする柔軟さ

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】