日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG174/JG174JG174 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
戦後文学における「義」……貫戦期(trans-war regime)における日本文学の変容を意識しながら |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PG312 |
Mainly deals with postwar prose works. In doing so, we will consider the relationship between prose, time, and culture after the Great Kanto Earthquake to the Sino-Japanese War, the Asia-Pacific War, the GHQ occupation period, and the Cold War period. Through this discussion, I would like to think about the ``righteousness'' depicted in prose works.
We handle works by Kenji Miyazawa, Osamu Dazai, Kenzaburo Oe, Shichiro Fukazawa, and others.
This class will be held in a seminar format.
After theoretical research and mock classes, each student will present a research report on their thesis topic.
In theoretical research, we will focus on adaptation, and parody.
1 | オリエンテーション。研究課題、発表分担の確認。 |
2 | 理論研究1 |
3 | 理論研究2 |
4 | 模擬授業 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 理論研究3 |
13 | 理論研究4 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
理論研究及び受講生各自の研究発表関連テクストを共有し、あらかじめ予習してくる。
発表者はレジュメを準備してくる。
各自研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 研究発表(30%) ディスカッションへの積極的参加(30%) フォローアップ(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石川巧他編 | 『文学研究の扉をひらく』 | ひつじ書房 | 2023 | 4823411366 |
2 | リンダ・ハッチオン | 『アダプテーションの理論』 | 晃洋書房 | 2012 | 4771022674 |
3 | 大島丈志 | 『現代文化のなかの〈宮沢賢治〉』 | 新典社 | 2023 | 4787968696 |
4 | 尾崎真理子 | 『大江健三郎の「義」』 | 講談社 | 2022 | 4065284449 |
主として戦後の散文作品を扱う。その際には、関東大震災後、日中戦争、アジア・太平洋戦争、GHQ占領期、冷戦期における散文と時代と文化の関係を意識し考察する。考察を通じて、散文作品に描かれた「義」について考えていきたい。
宮沢賢治、太宰治、大江健三郎、深沢七郎らの作品を扱う。
Mainly deals with postwar prose works. In doing so, we will consider the relationship between prose, time, and culture after the Great Kanto Earthquake to the Sino-Japanese War, the Asia-Pacific War, the GHQ occupation period, and the Cold War period. Through this discussion, I would like to think about the ``righteousness'' depicted in prose works.
We handle works by Kenji Miyazawa, Osamu Dazai, Kenzaburo Oe, Shichiro Fukazawa, and others.
この授業はゼミナール形式で行う。
理論研究と模擬授業の後に、各自の論文課題の研究報告を行う。
理論研究においてはアダプテーション・パロディについてとりあげる。
This class will be held in a seminar format.
After theoretical research and mock classes, each student will present a research report on their thesis topic.
In theoretical research, we will focus on adaptation, and parody.
1 | オリエンテーション。研究課題、発表分担の確認。 |
2 | 理論研究1 |
3 | 理論研究2 |
4 | 模擬授業 |
5 | 研究発表 |
6 | 研究発表 |
7 | 研究発表 |
8 | 研究発表 |
9 | 研究発表 |
10 | 研究発表 |
11 | 研究発表 |
12 | 理論研究3 |
13 | 理論研究4 |
14 | まとめ。 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
理論研究及び受講生各自の研究発表関連テクストを共有し、あらかじめ予習してくる。
発表者はレジュメを準備してくる。
各自研究発表を担当した課題についてレポートを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 研究発表(30%) ディスカッションへの積極的参加(30%) フォローアップ(10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石川巧他編 | 『文学研究の扉をひらく』 | ひつじ書房 | 2023 | 4823411366 |
2 | リンダ・ハッチオン | 『アダプテーションの理論』 | 晃洋書房 | 2012 | 4771022674 |
3 | 大島丈志 | 『現代文化のなかの〈宮沢賢治〉』 | 新典社 | 2023 | 4787968696 |
4 | 尾崎真理子 | 『大江健三郎の「義」』 | 講談社 | 2022 | 4065284449 |