日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JG181/JG181JG181 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本語学研究書精読 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
JAL6410 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To acquire the methods of critical reading by using any scholarly book on Japanese linguistics, ranging from those dealing with the history of the Japanese language to those addressing theoretical issues. The primary aim is to understand how arguments are developed and how texts are structured, rather than just understanding the content. Additionally, the goal is to be able to apply the acquired methods to write reports or papers on topics of personal interest.
Each student will present, introduce, and closely read a specialized book on Japanese linguistics.
1 | イントロダクション |
2 | 受講者による報告(1) |
3 | 受講者による報告(2) |
4 | 受講者による報告(3) |
5 | 受講者による報告(4) |
6 | 受講者による報告(5) |
7 | 受講者による報告(6) |
8 | 受講者による報告(7) |
9 | 受講者による報告(8) |
10 | 受講者による報告(9) |
11 | 受講者による報告(10) |
12 | 受講者による報告(11) |
13 | 受講者による報告(12) |
14 | 受講者による報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日本語学の入門書・概説書などを熟読するとともに、関連諸分野の先行研究を広く探っておくこと。また、分からなかったことも含めて、何(書籍や論文その他)をどのように調べたのか、ということを具体的に明らかにして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(複数回)(50%) 討議への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講状況によって、現行の書籍や国会図書館デジタルコレクションの活用などを適宜決めていく。 |
日本語学研究の書籍であれば、どのような書籍でも対象となる。柔軟に色々な書籍を読むことが求められる。
日本語の歴史を扱ったものから理論的な問題を扱ったものまで、日本語学に関するあらゆる学術書を用いて、批評的読解の方法を習得する。単に内容を理解するだけでなく、どのように議論が展開され、どのように文章が構成されているかを理解することを第一の目的とする。さらに、習得した方法を応用して、個人的に興味のあるテーマについてレポートや論文を書けるようになることを目標とする。
To acquire the methods of critical reading by using any scholarly book on Japanese linguistics, ranging from those dealing with the history of the Japanese language to those addressing theoretical issues. The primary aim is to understand how arguments are developed and how texts are structured, rather than just understanding the content. Additionally, the goal is to be able to apply the acquired methods to write reports or papers on topics of personal interest.
日本語学の専門書を各自で提示し、紹介・精読していく。
Each student will present, introduce, and closely read a specialized book on Japanese linguistics.
1 | イントロダクション |
2 | 受講者による報告(1) |
3 | 受講者による報告(2) |
4 | 受講者による報告(3) |
5 | 受講者による報告(4) |
6 | 受講者による報告(5) |
7 | 受講者による報告(6) |
8 | 受講者による報告(7) |
9 | 受講者による報告(8) |
10 | 受講者による報告(9) |
11 | 受講者による報告(10) |
12 | 受講者による報告(11) |
13 | 受講者による報告(12) |
14 | 受講者による報告(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
日本語学の入門書・概説書などを熟読するとともに、関連諸分野の先行研究を広く探っておくこと。また、分からなかったことも含めて、何(書籍や論文その他)をどのように調べたのか、ということを具体的に明らかにして臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(複数回)(50%) 討議への参加状況(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
受講状況によって、現行の書籍や国会図書館デジタルコレクションの活用などを適宜決めていく。 |
日本語学研究の書籍であれば、どのような書籍でも対象となる。柔軟に色々な書籍を読むことが求められる。