日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH121/JH121JH121 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ケベック文学を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will be able to examine the formation of Quebec literature and contemporary Quebec society by reading works of Quebec literature from the 20th and 21st centuries.
Today, as globalization progresses and the concept of national borders is shaken up, we may be able to see French literature more clearly from the perspective of the French-speaking world. The province of Quebec was quickly modernized from a traditional society by the "Quiet Revolution" that took place in the 1960s. It is an interesting region that has nurtured its own French-language culture in North America while remaining part of Canada.
Quebec has already accumulated a great deal of experience in coexisting with the new immigrants who have been increasing since the 1980s, but in recent years, the province has increasingly shared values with indigenous people who have formed their own communities. Published in 2009 by sociologist and novelist Gérard Bouchard, Uashat is a novel in the form of a diary written by a student who spent several months conducting interviews on an aboriginal reserve. Through an analysis of this work, students will examine what the young Quebecer felt and thought during his stay in this community.
1 | イントロダクション |
2 | 概略カナダの歴史 |
3 | 概略ケベックの歴史と社会 |
4 | Uashat 講読 (1) |
5 | Uashat 講読 (2) |
6 | Uashat 講読 (3) |
7 | Uashat 講読 (4) |
8 | Uashat 講読 (5) |
9 | Uashat 講読 (6) |
10 | Uashat 講読 (7) |
11 | Uashat 講読 (8) |
12 | Uashat 講読 (9) |
13 | Uashat 講読 (10) |
14 | Uashat まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約3時間)。授業後には指示する課題をおこなうこと(各回約1時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(口頭発表や質疑応答)(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本ケベック学会編 | 『ケベックを知るための56章(第2版)』 | 明石書店 | 2023 | 9784750356617 |
2 | 小倉和子 | 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 | 彩流社 | 2021 | 9784779127960 |
3 | ジャック・ラクルシエール | 『ケベックの歴史』 | 水声社 | 2023 | 9784801007499 |
20~21世紀ケベック文学の作品を講読しながら,ケベック文学の成立と現代ケベック社会を考察できるようになる。
Students will be able to examine the formation of Quebec literature and contemporary Quebec society by reading works of Quebec literature from the 20th and 21st centuries.
グローバル化が進み,国境の概念が揺らいできている今日,フランス文学についても,フランス語圏を視野に入れることによってより鮮明に見えてくるものがあるのではないだろうか。ケベック州は1960年代に起きた「静かな革命」により伝統社会から一気に近代化した。カナダに留まりつつも,北米における独自のフランス語文化を育んでいる興味深い地域である。
ケベック州は,1980年代以降増加した新移民たちとの共存のあり方についてはすでに多くの経験を蓄積しているが,近年は,これまで独自のコミュニティーを形成してきた先住民たちとも価値観を共有する場面が増えてきている。社会学者であり小説家でもあるGérard Bouchardが2009年に発表したUashatは,社会学の教授に勧められて先住民の保留地で数ヵ月間にわたって聞き取り調査を行った学生が書いた日記という体裁をとった小説である。この作品の読解を通して,1人のケベックの青年が先住民社会に滞在中に何を感じ,何を考えたかを考察する。
Today, as globalization progresses and the concept of national borders is shaken up, we may be able to see French literature more clearly from the perspective of the French-speaking world. The province of Quebec was quickly modernized from a traditional society by the "Quiet Revolution" that took place in the 1960s. It is an interesting region that has nurtured its own French-language culture in North America while remaining part of Canada.
Quebec has already accumulated a great deal of experience in coexisting with the new immigrants who have been increasing since the 1980s, but in recent years, the province has increasingly shared values with indigenous people who have formed their own communities. Published in 2009 by sociologist and novelist Gérard Bouchard, Uashat is a novel in the form of a diary written by a student who spent several months conducting interviews on an aboriginal reserve. Through an analysis of this work, students will examine what the young Quebecer felt and thought during his stay in this community.
1 | イントロダクション |
2 | 概略カナダの歴史 |
3 | 概略ケベックの歴史と社会 |
4 | Uashat 講読 (1) |
5 | Uashat 講読 (2) |
6 | Uashat 講読 (3) |
7 | Uashat 講読 (4) |
8 | Uashat 講読 (5) |
9 | Uashat 講読 (6) |
10 | Uashat 講読 (7) |
11 | Uashat 講読 (8) |
12 | Uashat 講読 (9) |
13 | Uashat 講読 (10) |
14 | Uashat まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキスト指定範囲を事前に熟読しておくこと(各回約3時間)。授業後には指示する課題をおこなうこと(各回約1時間)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業への参加度(口頭発表や質疑応答)(60%) 最終レポート(Final Report)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 日本ケベック学会編 | 『ケベックを知るための56章(第2版)』 | 明石書店 | 2023 | 9784750356617 |
2 | 小倉和子 | 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 | 彩流社 | 2021 | 9784779127960 |
3 | ジャック・ラクルシエール | 『ケベックの歴史』 | 水声社 | 2023 | 9784801007499 |