日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH122/JH122JH122 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ケベックの先住民文学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Students will be able to examine the diversity and interculturality of Quebec society through the reading of contemporary Quebec indigenous literature.
Today, as globalization progresses and the concept of national borders is shaken up, we may be able to see French literature more clearly from the perspective of the French-speaking world. The province of Quebec was quickly modernized from a traditional society by the "Quiet Revolution" that took place in the 1960s. It is an interesting region that has nurtured its own French-language culture in North America while remaining part of Canada.
Quebec has already accumulated a great deal of experience in coexisting with the new immigrants who have been increasing since the 1980s, but in recent years, the province has increasingly shared values with indigenous people who have formed their own communities. Naomi Fontaine (1987-) is an Innu writer born in northern reserve and moved to Quebec City with her family at the age of seven. Her 2017 Manikanetish : Petite Margueriteis a first-person novel in which the narrator, who returned to her native reserve as a young French teacher, describes the reality of the indigenous reserve through her interactions with the children. By reading this book, students will reflect upon the history and society of Quebec and examine the contemporary Quebec where people of various origins live together with French as the core.
In class, we will read the second half of this work, after summarizing and explaining the portions read in the spring semester. Comparisons with works by other Innu writers will be made as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | ケベックの先住民 |
3 | Naomi Fontaineの人と作品 |
4 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(1) |
5 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(2) |
6 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(3) |
7 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(4) |
8 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(5) |
9 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(6) |
10 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(7) |
11 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(8) |
12 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(9) |
13 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(10) |
14 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(11) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,毎回の授業で行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業への参加度(出席,口頭発表)(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小畑精和・竹中豊編著 | 『ケベックを知るための54章』 | 明石書店 | 2009年 | 9784750329512 |
2 | ジェラール・ブシャール著 | 『間文化主義』 | 彩流社 | 2017年 | 9784779124310 |
3 | 浅井晃著 | 『カナダ先住民の世界』 | 彩流社 | 2004年 | 4882028751 |
4 | 小倉和子著 | 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 | 彩流社 | 2021年 | 9784779127960 |
受講者全員で1章ずつ読み進めていく。
現代ケベックの先住民文学を講読しながら,ケベック社会の多様性や間文化性を考察できるようになる。
Students will be able to examine the diversity and interculturality of Quebec society through the reading of contemporary Quebec indigenous literature.
グローバル化が進み,国境の概念が揺らいできている今日,フランス文学についても,フランス語圏を視野に入れることによってより鮮明に見えてくるものがあるのではないだろうか。ケベック州は1960年代に起きた「静かな革命」により伝統社会から一気に近代化した。カナダに留まりつつも,北米における独自のフランス語文化を育んでいる興味深い地域である。
ケベック州は,1980年代以降増加した新移民たちとの共存のあり方についてはすでに多くの経験を蓄積しているが,近年は,これまで独自のコミュニティーを形成してきた先住民たちとも価値観を共有する場面が増えてきている。Naomi Fontaine(1987-)はイヌーの1人で,北方の居留地で生まれ,7歳のときに家族とともにケベック市に移住した女性作家である。彼女が2017年に発表したManikanetish : Petite Margueriteは,大学卒業後,若いフランス語教師として故郷の居留地に戻った話者が子どもたちとのふれあいを通して先住民居留地の実情を綴った一人称小説である。この作品を講読しながら,ケベックの歴史や社会を振り返り,フランス語を核にしてさまざまな出自をもつ人々が共生する現代ケベックの姿を考察する。
授業では春学期に読んだ部分を要約・解説した後,この作品の後半部を講読する。合わせて,ほかのイヌー作家の作品との比較検討も適宜行う。
Today, as globalization progresses and the concept of national borders is shaken up, we may be able to see French literature more clearly from the perspective of the French-speaking world. The province of Quebec was quickly modernized from a traditional society by the "Quiet Revolution" that took place in the 1960s. It is an interesting region that has nurtured its own French-language culture in North America while remaining part of Canada.
Quebec has already accumulated a great deal of experience in coexisting with the new immigrants who have been increasing since the 1980s, but in recent years, the province has increasingly shared values with indigenous people who have formed their own communities. Naomi Fontaine (1987-) is an Innu writer born in northern reserve and moved to Quebec City with her family at the age of seven. Her 2017 Manikanetish : Petite Margueriteis a first-person novel in which the narrator, who returned to her native reserve as a young French teacher, describes the reality of the indigenous reserve through her interactions with the children. By reading this book, students will reflect upon the history and society of Quebec and examine the contemporary Quebec where people of various origins live together with French as the core.
In class, we will read the second half of this work, after summarizing and explaining the portions read in the spring semester. Comparisons with works by other Innu writers will be made as appropriate.
1 | イントロダクション |
2 | ケベックの先住民 |
3 | Naomi Fontaineの人と作品 |
4 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(1) |
5 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(2) |
6 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(3) |
7 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(4) |
8 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(5) |
9 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(6) |
10 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(7) |
11 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(8) |
12 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(9) |
13 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(10) |
14 | Manikanetish : Petite Marguerite 講読(11) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,毎回の授業で行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 毎回の授業への参加度(出席,口頭発表)(60%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小畑精和・竹中豊編著 | 『ケベックを知るための54章』 | 明石書店 | 2009年 | 9784750329512 |
2 | ジェラール・ブシャール著 | 『間文化主義』 | 彩流社 | 2017年 | 9784779124310 |
3 | 浅井晃著 | 『カナダ先住民の世界』 | 彩流社 | 2004年 | 4882028751 |
4 | 小倉和子著 | 『記憶と風景:間文化社会ケベックのエクリチュール』 | 彩流社 | 2021年 | 9784779127960 |
受講者全員で1章ずつ読み進めていく。