日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH169/JH169JH169 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
フランス十九世紀文学を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月2/Mon.2 Mon.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PH309 |
We will aim to become familiar with nineteenth-century French poetry and learn the art of reading it.
We will read Charles Baudelaire's Les Fleurs du mal (1857) and Le spleen de Paris (1869). Baudelaire was a typical urban poet who lived in 19th century Paris, and through the reading of his poems, we will explore the light and darkness of French society during the rise of capitalism. The choice of which poems to read will be decided in consultation with the students, so please participate as actively as possible. For comparison, we will also treat "L'Education sentimentale" by contemporary novelist Gustave Flaubert.
1 | イントロダクション |
2 | 講読1 |
3 | 講読2 |
4 | 講読3 |
5 | 講読4 |
6 | 講読5 |
7 | 講読6 |
8 | 講読7 |
9 | 講読8 |
10 | 講読9 |
11 | 講読10 |
12 | 講読11 |
13 | 講読12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業ではいくつかの詩編しか扱わないが、翻訳を使ってもかまわないので、なるべく自分で作品全体を読むようにしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 訳読と発表(40%) 課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部良雄 | 『シャルル・ボードレール[現代性の成立]』 | 河出書房新社 | 1995 |
十九世紀フランスの詩に親しみ、その読解の技術を学ぶ。
We will aim to become familiar with nineteenth-century French poetry and learn the art of reading it.
シャルル・ボードレールの『悪の華』(1857)と『パリの憂鬱』(1869)を読む。ボードレールは19世紀パリに生きた典型的な都市の詩人であり、その詩の読解を通して、資本主義勃興期のフランス社会の光と闇を探ることを目指す。どの詩を読むかについては、受講生と相談して決めるので、なるべく積極的に参加してほしい。また比較のために、同時代の小説家ギュスターヴ・フローベールの『感情教育』も扱う予定である。
We will read Charles Baudelaire's Les Fleurs du mal (1857) and Le spleen de Paris (1869). Baudelaire was a typical urban poet who lived in 19th century Paris, and through the reading of his poems, we will explore the light and darkness of French society during the rise of capitalism. The choice of which poems to read will be decided in consultation with the students, so please participate as actively as possible. For comparison, we will also treat "L'Education sentimentale" by contemporary novelist Gustave Flaubert.
1 | イントロダクション |
2 | 講読1 |
3 | 講読2 |
4 | 講読3 |
5 | 講読4 |
6 | 講読5 |
7 | 講読6 |
8 | 講読7 |
9 | 講読8 |
10 | 講読9 |
11 | 講読10 |
12 | 講読11 |
13 | 講読12 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業ではいくつかの詩編しか扱わないが、翻訳を使ってもかまわないので、なるべく自分で作品全体を読むようにしてほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への参加度(30%) 訳読と発表(40%) 課題(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 阿部良雄 | 『シャルル・ボードレール[現代性の成立]』 | 河出書房新社 | 1995 |