日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH170/JH170JH170 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
性、政治、哲学、文学―モンテスキュー『ペルシア人の手紙』精読 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6313 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
後期課程用科目コード:PH310 |
We will read Montesquieu's Persian Letters, one of the greatest masterpieces of French epistolary novels, while touching upon perspectives such as Orientalism, exoticism, and sexuality.
We will carefully read Montesquieu's Persian Letters. Keeping in mind the numerous literary works that depict French society as a spectacle through the lens of the "Other," we will engage in a close reading of Montesquieu's masterpiece. We will focus on themes such as politics and "sex," society and "customs," law and "justice," religion and rituals. The instructor will also provide an explanation of its relationship with The Spirit of the Laws and its influence on later periods.
1 | 導入 |
2 | 作品の背景について |
3 | テクスト精読(1) |
4 | テクスト精読(2) |
5 | テクスト精読(3) |
6 | テクスト精読(4) |
7 | テクスト精読(5) |
8 | テクスト精読(6) |
9 | テクスト精読(7) |
10 | テクスト精読(8) |
11 | テクスト精読(9) |
12 | テクスト精読(10) |
13 | テクスト精読(11) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された箇所は必ず丁寧に予習してくること。またそれ以外の箇所も原文を読んでおくこと。
予習2時間、復習2時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加 (30%) テクスト理解度(30%) テクスト分析(30%) 作品理解度 (10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Montesquieu, Lettres Persanes. 無料電子書籍を使う。参考文献に挙げた文庫本の購入をすすめる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Montesquieu | Lettres Persanes | Le Livre de Poche | 2006 | 2253082228 |
その他 (Others) | |||||
翻訳は、当該箇所を配布する。詳しくは一回目の授業で指示する。翻訳が複数存在するので、可能であれば、それを読んでおくこと。 |
フランス書簡体小説の最高傑作のひとつ、モンテスキューの『ペルシア人の手紙』を、オリエンタリズム、エグゾティスム、セクシュアリティといった視点に触れつつ、読んでいきます。
We will read Montesquieu's Persian Letters, one of the greatest masterpieces of French epistolary novels, while touching upon perspectives such as Orientalism, exoticism, and sexuality.
モンテスキューの『ペルシア人の手紙』を精読します。「他者」の視線を借りて、フランス社会をスペクタクルとして描き出した無数の啓蒙の文学作品を念頭に(この点については概説していきます)、モンテスキューの傑作を熟読します。政治と「性」、社会と「習俗」、法律と「法」、宗教と儀礼…。さまざまな観点からこの作品を考察しましょう。(あまりにも有名な)『法の精神』との関係、のちの時代への影響といった点についても解説します。
また、テクスト分析の方法を学びます。
We will carefully read Montesquieu's Persian Letters. Keeping in mind the numerous literary works that depict French society as a spectacle through the lens of the "Other," we will engage in a close reading of Montesquieu's masterpiece. We will focus on themes such as politics and "sex," society and "customs," law and "justice," religion and rituals. The instructor will also provide an explanation of its relationship with The Spirit of the Laws and its influence on later periods.
1 | 導入 |
2 | 作品の背景について |
3 | テクスト精読(1) |
4 | テクスト精読(2) |
5 | テクスト精読(3) |
6 | テクスト精読(4) |
7 | テクスト精読(5) |
8 | テクスト精読(6) |
9 | テクスト精読(7) |
10 | テクスト精読(8) |
11 | テクスト精読(9) |
12 | テクスト精読(10) |
13 | テクスト精読(11) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
指定された箇所は必ず丁寧に予習してくること。またそれ以外の箇所も原文を読んでおくこと。
予習2時間、復習2時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加 (30%) テクスト理解度(30%) テクスト分析(30%) 作品理解度 (10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Montesquieu, Lettres Persanes. 無料電子書籍を使う。参考文献に挙げた文庫本の購入をすすめる。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Montesquieu | Lettres Persanes | Le Livre de Poche | 2006 | 2253082228 |
その他 (Others) | |||||
翻訳は、当該箇所を配布する。詳しくは一回目の授業で指示する。翻訳が複数存在するので、可能であれば、それを読んでおくこと。 |