日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JH196/JH196JH196 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木4/Thu.4 Thu.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
FRL6412 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
-(履修中止制度なし/ No system for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
After learning about different types of writing styles in French literature, this course aims at using them in order to write texts. What is important is not to write a lot, but rather to write clearly, and to do this to get to express oneself in an appropriate style. Therefore, in this course we will taste the style of an actual literary works and, as well as to ’steal’ the style of literary works, the students will express it as their own French.
Dividing French literature into narrative and argumentative genres, this course is designed to provide students with a comprehensive range of writing skills, from short texts to essays, based on emotional expression and intimacy, description and dialogue, information and artistic criticism, and the problematics involved in research. The students are encouraged to develop their writing skills, from short texts to longer texts of a certain length. The level of the tasks is adapted to each student’s level, allowing everyone to progress at their own pace. Thus, participants will be able to acquire French expressions in a way that suits them.
1 | Genre argumentatif : présentation et différentiation |
2 | Encyclopédie : écrire une définition |
3 | Information : rapporter un événement |
4 | Résumer une information |
5 | Critique artistique : musique, peinture, cinéma |
6 | Critique artistique : publication |
7 | Cerner une problématique |
8 | Examen de mi-semestre |
9 | Distinguer la problématique de thèmes |
10 | Dissertation : plan |
11 | Dissertation : conclusion, introduction |
12 | Commentaire composé : la poésie |
13 | Commentaire composé : le texte |
14 | Examen de fin de semestre |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Relire ses notes,
Lire des histoires, la presse,
Regarder des vidéos ou des films en français.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Test mi-semestre(40%) Participation(20%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業では、私が用意したテキストのコピーを配布しています。 |
本授業では、フランス文学におけるさまざまなタイプの文体について学び、それを活用して自分で文章を書くことを目標とす る。主な目的は、たくさん書くことではなく、むしろ明確に書くことであり、そのためには伝えたいことを適切な文体でよりよ く表現することが重要である。したがって、本授業では、実際の文学作品を読み、その文体を味わうと同時に、文学作品の文体 を「盗み」、自分のフランス語として表現することを目指す。
After learning about different types of writing styles in French literature, this course aims at using them in order to write texts. What is important is not to write a lot, but rather to write clearly, and to do this to get to express oneself in an appropriate style. Therefore, in this course we will taste the style of an actual literary works and, as well as to ’steal’ the style of literary works, the students will express it as their own French.
フランス文学を物語と議論のジャンルに分け、感情表現と親密さ、描写と対話、情報と芸術的批評、そして研究に関わる問題性 に基づき、短文からある一定の長さを持った長文まで、授業を通して書く能力が総合的に身につくように進める。タスクのレベ ルは学生それぞれのレベルに合わせ、全員が自分のペースで上達できるように心がける。したがって、参加者は、自分に合った 形でフランス語表現を習得できるようになる。
Dividing French literature into narrative and argumentative genres, this course is designed to provide students with a comprehensive range of writing skills, from short texts to essays, based on emotional expression and intimacy, description and dialogue, information and artistic criticism, and the problematics involved in research. The students are encouraged to develop their writing skills, from short texts to longer texts of a certain length. The level of the tasks is adapted to each student’s level, allowing everyone to progress at their own pace. Thus, participants will be able to acquire French expressions in a way that suits them.
1 | Genre argumentatif : présentation et différentiation |
2 | Encyclopédie : écrire une définition |
3 | Information : rapporter un événement |
4 | Résumer une information |
5 | Critique artistique : musique, peinture, cinéma |
6 | Critique artistique : publication |
7 | Cerner une problématique |
8 | Examen de mi-semestre |
9 | Distinguer la problématique de thèmes |
10 | Dissertation : plan |
11 | Dissertation : conclusion, introduction |
12 | Commentaire composé : la poésie |
13 | Commentaire composé : le texte |
14 | Examen de fin de semestre |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Relire ses notes,
Lire des histoires, la presse,
Regarder des vidéos ou des films en français.
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Test mi-semestre(40%) Participation(20%) 最終テスト(Final Test)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回の授業では、私が用意したテキストのコピーを配布しています。 |