日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JI154/JI154JI154 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
カネッティのヒトラー論を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL5340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
JJ142「言語多文化学演習4」との併置科目 |
Students will practice reading primary and secondary literatures correctly while cultivating their critical thinking. Students will acquire basic and extensive knowledge about cultural history and social trend in German speaking areas from the late 18th century to early 20th century.
Students will read Elias Canettis essay "Hitler, nach Speer". While close reading and summarizing, students will develop German reading comprehension and think about various interpretation possibilities.
Participation of undergraduate students is also welcome.
1 | ガイダンスおよび文献紹介 |
2 | テクスト読解と議論(1) |
3 | テクスト読解と議論(2) |
4 | テクスト読解と議論(3) |
5 | テクスト読解と議論(4) |
6 | テクスト読解と議論(5) |
7 | テクスト読解と議論(6) |
8 | テクスト読解と議論(7) |
9 | テクスト読解と議論(8) |
10 | テクスト読解と議論(9) |
11 | テクスト読解と議論(10) |
12 | テクスト読解と議論(11) |
13 | テクスト読解と議論(12) |
14 | テクスト読解と議論(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回予習が必要となる。扱うテクストだけでなく、授業で紹介する参考文献なども読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由(病気や忌引き、交通機関の遅延など)なく3回以上欠席した場合は成績評価の対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配布するが、詳細はガイダンス時に説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |
一次文献および二次文献を正確に読解する訓練を行い、批判的思考を養いながら、18世紀後半から20世紀前半にかけてのドイツ語圏の文化史、社会潮流について基礎的かつ広範な知識を得る。
Students will practice reading primary and secondary literatures correctly while cultivating their critical thinking. Students will acquire basic and extensive knowledge about cultural history and social trend in German speaking areas from the late 18th century to early 20th century.
エリアス・カネッティの評論エッセイ「ヒトラー、シュペーアによる」(1971)を講読する(ドイツ語原文でおよそ30頁)。これはナチの元軍需大臣シュペーアの『回想録』におけるナチス時代の都市計画や建築の記述を踏まえた独自のヒトラー論である。要約や精読を繰り返しながら、ドイツ語の読解力を養成し、さまざまな解釈の可能性について考える。
意欲のある学部生の履修も歓迎する。
Students will read Elias Canettis essay "Hitler, nach Speer". While close reading and summarizing, students will develop German reading comprehension and think about various interpretation possibilities.
Participation of undergraduate students is also welcome.
1 | ガイダンスおよび文献紹介 |
2 | テクスト読解と議論(1) |
3 | テクスト読解と議論(2) |
4 | テクスト読解と議論(3) |
5 | テクスト読解と議論(4) |
6 | テクスト読解と議論(5) |
7 | テクスト読解と議論(6) |
8 | テクスト読解と議論(7) |
9 | テクスト読解と議論(8) |
10 | テクスト読解と議論(9) |
11 | テクスト読解と議論(10) |
12 | テクスト読解と議論(11) |
13 | テクスト読解と議論(12) |
14 | テクスト読解と議論(13) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回予習が必要となる。扱うテクストだけでなく、授業で紹介する参考文献なども読むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業への参加度(60%) |
備考 (Notes) | ||
正当な理由(病気や忌引き、交通機関の遅延など)なく3回以上欠席した場合は成績評価の対象とならない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
コピーを配布するが、詳細はガイダンス時に説明する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業内で紹介する。 |