日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
文学研究科/Graduate School of ArtsGraduate School of Arts |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
JI158/JI158JI158 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
女性同士の関係性をめぐる文化史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
GRL5340 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
How to recognize relationships between (or among) women has been changed in the historical context.
In this seminar, we will read mainly some texts of German literature and texts about cultural history since 19th century, but also learn some key concepts which has been developed in English speaking gender studies.
- To learn some key concepts such as "romantic friendship", "lesbian continuum", or "homosociality" .
- To read literary texts (mainly in German) and watch a film where relationships between / among women appear as the important thema.
- We will also take a look at a short case study about female relatiohships in Japanese culture.
1 | イントロダクション:テーマについての紹介、レジュメの分担の相談など |
2 | 西ドイツの映画『鉛の時代 Die bleierne Zeit』(1981)(Margarethe von Trotta監督)視聴 |
3 | 西ドイツの映画『鉛の時代 Die bleierne Zeit』(1981)における姉妹の関係について議論 |
4 | 利根川真紀「解説」(340-353頁)『新装版 レズビアン短編小説集』 Lillian Faderman: Surpassing the Love of Men (1981) Introduction pp.15-20. |
5 | 赤枝香奈子『近代日本における女同士の親密な関係』(2011)第1章(14-29頁) |
6 | アドリエンヌ・リッチ「強制的異性愛とレズビアン存在」(1981)『血、パン、詩。』(大島かおり訳)53-119頁。 |
7 | Christa Wolf 「夢の影 Schatten eines Traumes(1979)」『どこにも居場所はない』保坂一夫(訳)前半 |
8 | Christa Wolf 「夢の影 Schatten eines Traumes(1979)」『どこにも居場所はない』保坂一夫(訳)後半 |
9 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳)前半 |
10 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳)中盤 |
11 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳) 終盤 |
12 | 石井香江「ベルリンに花開いた「女ともだち」のサブカルチャー」(2004)『ベルリンのモダンガール 1920年代を駆けぬけた女たち』224-258頁 |
13 | Ingeborg Bachmann「ゴモラへの一歩 Ein Schritt nach Gomorrha」(1961)抜粋を精読 |
14 | Ingeborg Bachmann「ゴモラへの一歩 Ein Schritt nach Gomorrha」(1961)全体を議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の読書・予習が必要です。
また、担当個所を割り振りレジュメ作成がひとり2回はあたります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の予習(40%) 議論への積極的な参加(20%) 担当個所のレジュメ作成と口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
基本的にはPDFを配布します。Der Hochwaldについてはレジュメ担当者が図書館でスキャンしてください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | インゲボルク・バッハマン | 『三十歳』 | 岩波書店 | 2016 |
女性同士の関係性をめぐる認識は時代とともに変化してきた。
英語圏の議論やキーワードを参照しつつ、19世紀から20世紀にかけてのドイツ語圏の文学作品・文化現象について歴史的文脈とともに学んでいく。
How to recognize relationships between (or among) women has been changed in the historical context.
In this seminar, we will read mainly some texts of German literature and texts about cultural history since 19th century, but also learn some key concepts which has been developed in English speaking gender studies.
- 「ロマンチックな友情」「レズビアン連続体」「ホモソーシャリティ」といった鍵概念を学び、検討する。
- 主にドイツ語圏の文学作品と映画における女性同士の関係性の主題を読み解き、討論を行う。
- 英語圏の二次文献、および日本文化における女性同士の関係性についての二次文献も、少量ずつ参照する。
- To learn some key concepts such as "romantic friendship", "lesbian continuum", or "homosociality" .
- To read literary texts (mainly in German) and watch a film where relationships between / among women appear as the important thema.
- We will also take a look at a short case study about female relatiohships in Japanese culture.
1 | イントロダクション:テーマについての紹介、レジュメの分担の相談など |
2 | 西ドイツの映画『鉛の時代 Die bleierne Zeit』(1981)(Margarethe von Trotta監督)視聴 |
3 | 西ドイツの映画『鉛の時代 Die bleierne Zeit』(1981)における姉妹の関係について議論 |
4 | 利根川真紀「解説」(340-353頁)『新装版 レズビアン短編小説集』 Lillian Faderman: Surpassing the Love of Men (1981) Introduction pp.15-20. |
5 | 赤枝香奈子『近代日本における女同士の親密な関係』(2011)第1章(14-29頁) |
6 | アドリエンヌ・リッチ「強制的異性愛とレズビアン存在」(1981)『血、パン、詩。』(大島かおり訳)53-119頁。 |
7 | Christa Wolf 「夢の影 Schatten eines Traumes(1979)」『どこにも居場所はない』保坂一夫(訳)前半 |
8 | Christa Wolf 「夢の影 Schatten eines Traumes(1979)」『どこにも居場所はない』保坂一夫(訳)後半 |
9 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳)前半 |
10 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳)中盤 |
11 | Adalbert Stifter 「高い森 Der Hochwald (1842/1844)」『書き込みのある樅の木』磯崎康太郎(訳) 終盤 |
12 | 石井香江「ベルリンに花開いた「女ともだち」のサブカルチャー」(2004)『ベルリンのモダンガール 1920年代を駆けぬけた女たち』224-258頁 |
13 | Ingeborg Bachmann「ゴモラへの一歩 Ein Schritt nach Gomorrha」(1961)抜粋を精読 |
14 | Ingeborg Bachmann「ゴモラへの一歩 Ein Schritt nach Gomorrha」(1961)全体を議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の読書・予習が必要です。
また、担当個所を割り振りレジュメ作成がひとり2回はあたります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の予習(40%) 議論への積極的な参加(20%) 担当個所のレジュメ作成と口頭発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
基本的にはPDFを配布します。Der Hochwaldについてはレジュメ担当者が図書館でスキャンしてください。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | インゲボルク・バッハマン | 『三十歳』 | 岩波書店 | 2016 |